Een vraag, niet voor mezelf maar wel voor mijn geruststelling. Sinds gisteren zit mijn dochter (2,5jaar) onder de vlekjes. Als ik zo op internet kijk, is er best een kans dat het rubella is.......... Ze speelt heel veel bij de buren en de buurvrouw is 13 wk zwanger. Het zit me niet lekker. Ik lees dat het kwaad kan in het eerste trimester van de zwangerschap, daar zit ze dus nog in. Morgen ga ik sowieso naar de huisarts maar kunnen jullie me alvast wat geruststellen......... Wat moet de buurvrouw doen als mijn dochter wel rubella heeft? Ze gaat nu niet meer spelen bij de buren voordat we weten wat het is. gr. wup
Hoi Wup, En wat zei de huisart? Ik verwacht eerder dat het een 5e of 6e ziekte is dan dat het de rode hond is.... maar kan het vanaf deze kant naturlijk niet bewijzen. Dus goed dat je naar de huisarts bent gegaan! Je buurvrouw moet even nagaan of ze voor de rode hond is ingeent als kind zijnde of dat ze het heeft door gemaakt, indien dat het geval is hoef je je geen zorgen te maken en mag je dochter gerust bij haar spelen. De 6e ziekte kan geen kwaad maar de 5e ziekte is wel schadelijk voor de 20ste zwangerschapsweek. Vaak is de meest besmettelijkste fase al voorbij als de vlekjes tot uitting komen. Je buurvrouw kan haar bloed laten onderzoeken bij de huisarts ter geruststelling. Imke
dag dag, Het was niet de rode hond, niet de 5e ziekte maar wat het wel is, de huisarts weet het ook niet. Het is dat mijn dochter er geen last van heeft dus we wachten gewoon af. In ieder geval bedankt voor je uitleg! gr. wup