lage pijngrens en toch zonder pijnstilling bevallen?

Discussie in 'De bevalling' gestart door sofie28, 13 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sofie28

sofie28 Fanatiek lid

30 okt 2008
    2.290
    0
    0
    hallo,
    de titel zegt het al hè!
    van mezelf heb ik een lage pijngrens en bij de 2 jongens ben ik bevallen met een ruggeprik!
    nu moet ik binnenkort weer bevallen,maar dan zou ik eigenlijk zo lang mogelijk thuis willen blijven voor ik naar het ziekenhuis ga(ben van belgie),maar natuurlijk ben ik bang dat ik bij de minste pijnscheut al direct in het ziekenhuis zou staan voor de pijnstilling!!
    ik weet dat een epidurale helpt en zalig is,maar ik zou ook graag eens willen voelen wat een natuurlijke bevalling is,de persweeen enz...
    natuurlijk als ik het echt niet kan houden,neem ik wel pijnstilling hè!?
    wie heeft ook een lage pijngrens en is het toch gelukt ???

groetjes sofie

2. Lyso

Lyso Fanatiek lid

3 jul 2009
    1.081
    2
    36
    hier precies het zelfde, (eerste kind) maar wil graag thuis bevallen, dus ja dan heb je geen keuze he....;) lees dus even mee!!

3. moon30

moon30 Actief lid

14 jun 2009
    406
    0
    0
    winkelmedewerker
    noord holland
    ben thuis bevallen vd eerste, en vond t geweldig dat ik t helemaal heb meegemaakt en gevoeld. JA t doet pijn, maar so what?? dat is weg als je de kleine in je armen heb.
    deze hopelijk weer lekker thuis!!

4. loeka12

loeka12 Actief lid

9 aug 2008
    253
    0
    16
    Utrecht
    Sofie,
    hier ook een met een lage pijngrens... vond het ook echt pittig...
    zowel de weeen als het uiteindelijke eruit persen...
    Ik heb uiteindelijk een betadine prik gehad toen ik ong 7 cm ontsluiting had maar vond dat niet superveel helpen. Ja het was pittig, ik weet niet hoe ik het een tweede keer zou doen, maar ergens ben ik er ook niet heel erg bang voor... hmm helpt niet echt he!

Ik heb ook nog een vraag voor jou: ik wilde zelf geen ruggeprik omdat ik dan bang was dat juist het laatste moment (dus de uitdrijving) en het persen extra pijnlijk zouden zijn omdat je van niks naar alles gaat zeg maar. Klopt dit niet? voel je ook niks met persen en uitdrijven of hoe gaat dat precies???

5. Humbly89

Humbly89 VIP lid

15 apr 2008
    9.721
    3.153
    113
    Vrouw
    Ow god ik heb een super lage pijngrens!! als ik mij stoot val ik al haast flauw zow erg!!

Maar heb toch de bevalling thuis gedaan zonder pijnstilling :) ben super trots! op dat moment kun je ineens zow veel meer dan je eigenlijk dacht dat je kon!! echt super ervaring :) ik zou het gewoon doen!

Liefszz :)

6. Saartje1

Saartje1 Actief lid

12 aug 2009
    199
    0
    16
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Bij mij was het andersom. Ik wilde graag een ruggenprik (had dit ook afgesproken met mijn verloskundige), maar ben uiteindelijk in het ziekenhuis bevallen zonder de ruggenprik. Vond het zo erg toen. Het deed vreselijk veel pijn ja, maar moet zeggen dat ik de persweeen draaglijker vond dan de normale weeen, hoewel die ook pijn deden hoor. Achteraf ben ik best trots op mezelf dat ik het zonder verdoving heb gedaan (ik moest wel haha). Maar of ik het een tweede keer wil meemaken, hmmm liever niet, maarja je weet nooit hoe loopt natuurlijk. Ik moet hier dus nog goed over nadenken.
    Ik wil alleen maar zeggen, iedereen kan bevallen zonder pijnstilling, want ook ik heb een HELE lage pijngrens en toch gedaan! Maar leuk is anders...

7. Erikaatje

Erikaatje Actief lid

20 sep 2008
    425
    0
    0
    Vraagje: De verloskundige heeft helemaal geen pijnmedicatie bij hè? Voor een thuisbevalling.

8. Saartje1

Saartje1 Actief lid

12 aug 2009
    199
    0
    16
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Nee, ik denk het inderdaad niet.
    Bij mij was het gewoon helemaal mis gelopen. Ik wilde sowieso in het ziekenhuis bevallen, maar mijn veloskundige was zelf niet bij de bevalling (die had ergens anders een spoedthuisbevalling). Ze heeft me alleen maar afgezet bij het ziekenhuis. De gyneacoloog heeft de bevalling gedaan. Vandaar dat ik geen ruggenprik kreeg. het was niet doorgegeven door mijn vk. Ben er achteraf heel boos om geworden. En bovendien was het nacht toen de heftige weeen begonnen, dus er was ook geen anesthesist aanwezig die mij de prik kon geven.

Nu loop ik weer bij dezelfde verloskundige, en elke keer als ik over een ruggenprik begin, dan probeert ze het weg te wimpelen. Ze zegt steeds ja daar hebben we het nog wel over. Het lijkt wel of ze niet wil dat ik een ruggenprik krijg.

9. sofie28

sofie28 Fanatiek lid

30 okt 2008
    2.290
    0
    0
    nee,bij mij hebben ze de ruggeprik niet uitgezet,ik heb gewoon op mijn eigen kracht en op het teken van de verpleegster(dat er een wee kwam) geperst en dat is bij beide jongens goed gelukt,want ik heb niet langer dan een kwartiertje geperst!
    achteraf heb ik er ook geen last van gehad.

10. rce86

rce86 Bekend lid

19 sep 2008
    605
    0
    16
    Amersfoort
    Ik heb een ruggenprik gehad met 4 cm onsluiting en met 9 cm onsluiting hebben ze hem uitgezet. Toen heb ik ongeveer anderhalfuur moeten wachten tot ik persweeen kreeg. Dat was het ergste moment zonder verdoving de laaste weeen opvangen!! Ik raakte nog net niet in paniek.. anyway mijn volgende bevalling wil ik nu ook zonder ruggenprik proberen, hoe fijn die ruggenprik ook was:).

Oja, de persweeen waren heeeeerlijk!

11. Linda10280

Linda10280 Fanatiek lid

6 nov 2005
    1.764
    1
    0
    Huisvrouw
    Hoorn
    Ik verbaas me eigenlijk dat er nu toch veel sneller dan normaal een ruggenprik word gegeven.
    Niet dat ik iemand veroordeel hoor die er wel een krijgt...het lijkt me ook heerlijk om verlichting te hebben tijdens de bevalling ;)

Maar ik heb zelf ook een super lage pijngrens.
    En toch heb ik alle 3 mijn kinderen ter wereld gebracht zonder wat voor een pijnstilling dan ook.
    Ben 2 maal ingeleid geweest...eerste door middel van gel en 3e door infuus.
    En van me middelste gewoon thuis.
    Het is bij mij ook nooit geopperd.
    Met de eerste inleiding deed ik er toch ook 10.5 uur over.

12. sofie28

sofie28 Fanatiek lid

30 okt 2008
    2.290
    0
    0
    ja,bij ons in belgie heb je daar echt die keuze voor,zelfs nog bij 9 cm opening,dus daarom dat ik wel bang ben om het niet vol te houden,gewoon omdat ik weet dat het gewoon kan.

groetjes sofie

13. RozeWolkje

RozeWolkje Actief lid

7 jan 2009
    293
    0
    0
    Tja vroeger trokken ze tanden ook zonder verdoving en zo zijn er wel meer dingen die tegenwoordig niet meer zo gaan als vroeger.
    Ik denk dat we in NL juist erg achter lopen als het om pijnbestrijding bij een bevalling gaat.
    Ik vind dat je als vrouw die keuze moet hebben en ook goed over moet worden geïnformeerd en ik merk dat ik vooral de nadelen krijg te horen en niet de voordelen en dat maakt vrouwen onzeker om er om te vragen of het te willen gebruiken en dat is jammer.

14. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Ik heb ook een lage pijngrens, word al misselijk als ik mijn teen stoot (nee is geen geintje!!).
    En riep altijd om het hardste dat ik pijnstilling bij mn bevalling wilde, maar uiteindelijk zonder gedaan. Ja het deed wel heel erg pijn maar ik ben blij dat ik weet hoe het voelt en dat ik helemaal op eigen kracht een kindje op de wereld heb gezet dat voelde voor mij zo goed!!
    Ik ben echt verbaasd en trots op mezelf dat ik dit gedaan heb en zou het zo weer doen,ondanks dat ik de pijn zeer zeker nog lang niet vergeten ben!!!

15. Marlett

Marlett Fanatiek lid

13 jun 2009
    1.276
    10
    0

16. KleinWondertje

KleinWondertje Niet meer actief

Ik ben dus ook al zo'n lekker held wat pijn betreft ;)

Het is zelfs zo erg dat ik bij het idee 'ruggenprik' al eng wordt. Niet van de functie, maar het zetten ervan en dan infuus etc dus ik wil echt zonder proberen. Ben persoonlijk van mening dat je het eerst zelf moet proberen en kijken hoe je lichaam reageert. Het maakt zelf pijnstilling aan en wie weet is het goed te doen. Iedere bevalling is toch weer anders en wie weet is de 2e keer lang zo erg niet.

Ben blij dat het bestaat zodat je weet dat je het achter de hand hebt, maar gelijk al zonder eerst proberen ermee beginnen zie ik niet zitten.

17. Skye

Skye Niet meer actief

Hier ook een redelijk lage pijngrens, maar ik had echt niet met ruggenprik willen bevallen. Dan blijf ik toch het idee hebben dat ik het niet helemaal zelf heb gedaan. En ja.....het deed pijn. Maar ik zou het zo weer doen.......en weer zonder pijnbestrijding

18. Florentine

Florentine Actief lid

28 jan 2009
    107
    0
    0
    Ik heb de ruggeprik al 'besteld' en het idee van het al dan niet zelf doen speelt voor mij in het geheel niet. Wel dat mijn beeb en ik met zo min mogelijk trauma's en toestanden de bevalling achter ons kunnen laten. Ik heb ooit een weeënstorm meegemaakt en ik weet één ding: dat nooit weer! Het heeft jaren geduurd eer ik weer moederlijke gevoelens kreeg, en mocht ik wellicht nog een kindje willen dan heb ik geen tijd om jaren (mentaal) van een vreselijke bevalling te herstellen, omdat ik dan niet meer vruchtbaar zal zijn. Voel me er dus geen sikkepik minder om en laat me dat ook niet aanpraten, al is er commentaar te over. Iedere verandering roept tenslotte weerstanden op, ook in dit segment.

19. Marlett

Marlett Fanatiek lid

13 jun 2009
    1.276
    10
    0
    @ Florentine: Inderdaad, een weloverwogen keuze. Niet de mijne, maar gelukkig mag dat allemaal! Ik ben trouwens wel erg benieuwd hoe het je vergaat. Kun je dat nog een keer laten weten? Heel veel succes in elk geval!

20. mamatoB

mamatoB Fanatiek lid

15 jan 2009
    2.196
    0
    0
    TS: Ik heb iets voor je opgezocht, misschien heb je hier iets aan:

http://www.knov.nl/home/_files/pdf/Hoe_ga_je_om_met_pijn.pdf

Het is een folder van de KNOV, Koninklijke Nederlandse Organisatie voor Verloskundigen, die speciaal gaat over hoe je om gaat met pijn tijdens de bevalling. Deze heb ik zelf onlangs van mijn VK gekregen.

Alternatieve wijzen van pijnbestrijding, medicatie pijnbestrijding in het ziekenhuis, alles wordt er in uitgelegd met voor en nadelen van elke keuze. Ook staan er tips in hoe je zelf met de pijn om kunt gaan.

Ik hoop dat je er iets aan hebt!
    veel succes,

groetjes
    mamatoB

Deel Deze Pagina