ik slik sinds vrijdag metformine ivm te hoge suikers maar ik neem het niet echt graag omdat ik overal lees dat je het niet tijdens je zwangerschap moet gebruiken, maar ja de gyn zal niet zomaar wat voorschrijven. en ik heb ook allemaal bijwerkingen ervan.. ik ben er echt beroerd van.. hebben jullie dit weleens gebruikt? wat zouden jullie doen? doorgaan? ik denk dat ik morgen de gyn bel want dit voelt niet fijn..
Ik zou inderdaad gewoon even je gyn bellen, of je huisarts.. Lijkt me niet dat ie zomaar wat voorschrijft, maar als je je er niet goed bij voelt; altijd bellen! Maar ik zou niet zelf zomaar gaan stoppen zonder overleg. Groetjes!
Nog nooit gehoord zwanger en metformine. In mn werk is dit een medicatie die niet snel voorgeschreven word. Pas als t met spuiten niet meer te controleren is. Waarom heb je metformine gekregen en waarom geen dieet of spuiten? Bel morgen eens een diabetesverpleegkundige van t ziekenhuis op voor advies. Ik vind dit namelijk een heel vreemd advies. Diabetesverpleegkundigen zijn er voor alles wat met diabetes te maken heeft en weten je precies te vertellen hoe en wat. Zij zijn degene waar gebruikelijk naar doorverwezen wordt door artsen. Zij regelen de hoeveelheid insuline, soort insuline of evt advies voor medicatie!
weet je trouwens hoe je zelf je suiker kunt testen (heb je dat aparaatje thuis?) want door gebruik van metformine kun je sneller een hypo krijgen, zeker als je die dag al wat minder gegeten zou hebben? Hoeveel tabletten slik je, neem aan 1?? Nogmaals vind t heel raar en zou echt aandringen op spuiten ipv metformine
Hier in het MCA zeiden ze bij zwangerschappen nooit tabletten voor te schrijven omdat het effect ervan op de baby onvoldoende is onderzocht. Dus hier is het beleid of streng dieet of insuline spuiten. Misschien een seccond opinion vragen in een ander ziekenhuis.
Ik heb het ook geslikt tijdens mijn zwangerschap wegens zwschapsdiabetes. Ik spuitte ook insuline 4x per dag. Je kan het dus gewoon gebruiken. Er zijn ook andere middelen waarvan je minder bijwerkingen hebt.
Ik ga morgen bellen, want ik snap er niks meer van.. Ik heb steeds in het ziekenhuis laten testen en heb niet zelf zo'n apparaatje. Ik ben eerst naar een diëtist geweest maar ik eet niet eens echt verkeerde dingen dus qua dieet kan ikniet veel veranderen vandaar de pillen. Ik ben vandaag heel beroerd geweest, heb de hele dag in bed gelegen en m'n eten eruit gegooid boven de pot... Ik voelde het gister ook al aankomen. Ik was zo blij dat ik van het kotsen en beroerd voelen af was. Ik laat jullie weten wat de gyn zegt.
Ik probeer al de hele ochtend te bellen maar ja maandagochtend is het altijd druk grrrr..... Hopelijk heb ik snel iemand aan de lijn.
Eindelijk contact gehad en ik word doorgestuurd naar de internist. Ik word vandaag gebeld voor een afspraak. Ben benieuwd.
Metformine wordt juist vaak als eerste gegeven (icm dieet!) en spuiten als laatste optie. Ik heb het hier overigens over niet-zwangeren. Wat het beleid bij zwangeren is, weet ik niet.
Ik hou jullie op de hoogte. Ik ga het nog navragen bij de gyn waarom ik medicijnen krijg die je volgens de bijsluiter als zwangere niet mag gebruiken.
dan zal t in mn werk anders zijn, kwetsbare mensen. Maar omdat t juist niet getest is op zwangeren, word t niet gegeven ook omdat je sneller een hypo kunt krijgen en voor een zwangere de schommelende bloedsuikerspiegel meer gevolgen heeft dan een niet zwangere. Het gaat me er ook om dat ze dus zelf geen glucosemeter of niks heeft. Ws ook heel weinig info heeft gekregen en dat is dan icm die medicatie niet handig. Hier is t zo dat voor dat er word begonnen met medicatie of spuiten je een gesprek hebt met de diabetesverpleegkundige en die begeleid je in alles. Vind t zo raar dat ze metfomine krijgt en dat dat t verder was
Dat vind ik dus ook zo raar, maar hier in het ziekenhuis kloppen wel vaker dingen niet. Maar kan niet naar een ander ziekenhuis dus moet het ermee doen en zelf goed na blijven denken en m'n bek open trekken omhet zo maar te zeggen.
Ik heb het wel geslikt maar niet icm met een zwangerschap. Ik was er de eerste tijd ook goed naar van. Ik kreeg het omdat er een studie was dat het zou helpen bij een onregelmatige cyclus Ik heb ook zw. diapbetes gehad en hier idd expres toen geen pillen want er was te weinig bekend over de gevolgen voor het kind en omdart zw. diabetes een nogal aparte vorm is moest ik dus gewoon spuiten. Ik had wel meteen zelf ook zo´n apparaatje om mezelf door de dag heen te testen.