vraagje

Discussie in 'De lounge' gestart door lennylenn, 31 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

hallo allemaal....

vannacht om 03.00 ging de klok een uur achteruit he...

nu vraag ik me eingelijk af waarom precies om 03.00? waarom kon het niet om bijv..05.00 zijn of eerder ofzo.

kortom waarom is het tijdsgebonden?
    ik rvoeg het aan mijn vriend en hij zei dat het iets te maken had met het besparen van energie. (straatlampen enz) maar hij wist het niet meer precies en kon hte dus ook niet goed uitleggen.

iemand hier die het weet?

owja en dat wordt op je tv automatisch aangepast toch? raak altijd in de war hiermee. en weet dan ff niet hoelaat het precies is. ik heb geen klok in huis hangen anders had ik het wel geweten.

2. Rooibos

Rooibos Niet meer actief

Ik heb geen idee waarom precies om 3 uur.
    Ik weet wel dat het nu 5:20 is.

3. lennylenn

ok ook goed om te weten..hiihih dan past het zich idd allemaal automatisch aan :D
    ook lekker vroeg wakker jij

4. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Waarom om 3 uur, ik denk omdat "de tijd" uitgaat van de United Kingdom en als het om 24.00 uur zou zijn bijvoorbeeld, dan zou het spaak lopen met Engeland want daar scheel je dan ineens een dag mee... Of zo iets... Hier ook altijd wennen, mn laptop & Iphone stellen zichzelf bij. Werd net boven wakker. 4.00 uur... Even wakker gelegen, ga naar beneden... 06.00 uur? Ohja de oven moeten we wel zelf bijstellen!

5. lennylenn

raahaaaa..dat klinkt ook wel logisch... hmmmmm erg intresant allemaal.

wat een vroege vogels allemaal zeg hahahaa. ik ben al een poosje wakker want mn zoontje kon niet meer slapen en nar 30 keer uit bed te zijn geweest kon ik niet meer slapen en hij ligt nu knock out in dromenland. grrrrrrrr

6. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Hmm ik was wezen plassen en nog totaal knock out terug in bed gekropen waarna mn man begon te kroelen, en je raad het wel wat allemaal... Dus nu ben ik "wakker" had honger dus wou even wat eten maar ik ga zo weer terug want heb echt nog niet lang geslapen...

7. abcd1234

abcd1234 Fanatiek lid

28 aug 2009
    1.350
    0
    36
    NULL
    NULL
    Er is een officieel tijdstip aan gebonden omdat ze dat natuurlijk wel moeten afspreken zodat het overal voor iedereen een unieke tijd is. Maar als jij het om 5u wil doen, dan doe je dat toch lekker.

Ik wist ook niet waarom het nou officieel om 3 uur is maar ik las net op Wikipedia dat het inderdaad vast zit aan een standaardtijd (UTC). In die tjid is het om 1 uur (zodat je dus inderdaad als je een uur terug gaat, niet ineens weer eventjes een dag vroeger zit) dus bij ons om 2 uur.

Zomertijd - Wikipedia

Ik heb alle klokken en telefoons en horloges hier gisteravond om 23 (22 ;) ) uur al verzet.

8. Djamila

Djamila Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.221
    3
    0
    Ik heb de klokken nog steeds niet terug gezet.

9. moederLynn

moederLynn Fanatiek lid

5 mrt 2009
    2.012
    0
    0
    moederen
    met mijn hoofd in de wolken
    Ga je erdan om 3 uur uit om de klok terug te zetten LOL nee hoor grapje (al deed mijn opa dat dus wel ;))

En waarom snachts??? Dan kunnen de jongeren in de kroeg mooi een uurtje langer feesten???

10. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Ik vermoed omdat er op die tijd de minste mensen last van hebben.
    95% procent van de Nederlanders slapen op dat tijdstip en hebben dus geen problemen met een wijzigend uur.

11. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Dat vond ik altijd super idd, extra lang stappen 8)

12. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    inderdaad heerlijk was dat.

13. lennylenn

@caithlinn: hahahaha ben je niet wijs hahaha om 03.00 lag ik nog te slapen...een half uurtje/uurtje. ik hoefde niks zelf te verzetten want alles ging automatisch. wij hebben geen klok aan de muur hangen enz.

@uurtje langer stappen hahahhahahahaha!!!! helaas had ik een behoorlijk strenge vader en uitgaan zat er niet echt bij voor mij. of ik moest om 00.00 thuis zijn en als ik dan zei dat ik rond die tijd uit huis ging zei hij nou dan ga je lekker niet. en dat was ook metteen het einde van de discussie.

14. toerist18

toerist18 VIP lid

23 okt 2005
    8.317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    Ik werkte vroeger in een discotheek, en daar deden ze niet aan een uur langer, of korter open houden.

15. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.162
    8.140
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Omdat het tijdstip van de tijdsovergang is gekoppeld aan 01.00 UTC en worden in alle Europese tijdzones (west, oost en centraal) de klok op hetzelfde moment verzet, daarom is het dus hier om 02:00/03:00 uur. De tijd dat de klok verzet wordt is dus 01:00 UTC, en dus overal ter wereld waar ze zomer/wintertijd hebben, wordt de klok dan op hetzelfde moment verzet.

Hier is 02:00/03:00 gelijk aan 01:00 UTC, in een ander land kan dat 04:00/05:00 uur zijn, en weer in een ander land 06:00/07:00 uur.

16. moederLynn

moederLynn Fanatiek lid

5 mrt 2009
    2.012
    0
    0
    moederen
    Wijsneus ;)

17. moederLynn

moederLynn Fanatiek lid

5 mrt 2009
    2.012
    0
    0
    moederen
    Nou dan stond ik niet bij jou in de disco ;)

Haha hier deden de kroegen er wel aan mee...;) lang lang geleden toen ik nog 15 was ;)...Nu 24 ;)

18. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Precies. En het verhaal van je vriend klopt voor wat betreft waarom er zomer in wintertijd ingesteld wordt en dus niet waarom om 3:00 uur.

19. fafa

fafa Niet meer actief

Ik geloof niet dat dat klopt ;). 1.00 GMT = 6.00 uur ergens diep in Rusland, en die gaan gewoon ook om 2.00 uur lokale tijd om.

En waarom die tijd? Lijkt me vrij logisch. Zoals iemand al zei: dan slapen simpelweg de meeste mensen, dus levert het de minste omschakelingsproblemen op.

20. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.162
    8.140
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    ja maar als het hier 3 uur is, kan het ergens anders toch 06:00 uur zijn...

Deel Deze Pagina