Zorgen over vochtopname (10mnd)

Discussion in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' started by knorretje84, Dec 20, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. knorretje84

knorretje84 VIP lid

Oct 7, 2008
    6,636
    0
    0
    Lerares basisonderwijs
    Ik maak me wat zorgen over mijn zoontje (10 maanden) zijn vochtopname....Naast de maaltijden, drinkt hij niks aparts en sinds een paar dagen neemt hij niks meer van de avondfles, dus die hebben we er af gedaan....Nu krijgt hij:

+/- 8.30: pap (gemaakt van 180+6 en 20gr volkorenpap)
    +/- 12.00: brood (1 snee met margarine en smeerworst/smeerkaas en 60+2 melk)
    +/- 15.00: fruit (potje)
    +/- 18.00: groente (potje + danoontje)

Verder drinkt hij niks extra's (krijg het er niet in, wat ik ook probeer) en krijgt hij geen tussendoortjes (hij heeft echt genoeg aan de maaltijden)....Zijn poep is echt stevig, hij moet veel persen....Dit komt (denk ik) doordat hij te weinig vocht binnen krijgt. Maar wat ik ook probeer, meneer drinkt niks.....geen water, sap, thee enz....ook al beker, tuitbeker, andere fles geprobeerd, niks helpt.....Wat moet ik nou?

Op basis van wat hij nu krijgt, krijgt hij toch niet voldoende vocht binnen??? Of valt het allemaal wel mee???

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hallo,

Je kindje heeft wel iets meer vocht per dag nodig, het is lastig een tip te bedenken omdat je al zoveel hebt geprobeerd. Er zijn ook pakjes Smoothie voor kindjes verkrijgbaar met een rietje, misschien is dat een optie? Wellicht kun je proberen om de laatste fles wat dikker te maken met pap en eventueel met een lepeltje te geven. Of een kant en klaar papje met een smaakje? In 500 ml opvolgmelk zitten alle vitamines en mineralen die je kindje per dag nodig heeft. Misschien heeft het CB nog tips voor je.

Groetjes Eveline

3. knorretje84

knorretje84 VIP lid

Oct 7, 2008
    6,636
    0
    0
    Lerares basisonderwijs
    Vanochtend cb gebeld met dit "probleem"...zeggen ze:

Aidan zit waarschijnlijk al in de fase die rond de 1 jaar veel voorkomt: eten is stom!....

Moet hem vooral niet dwingen, niet steeds dingen aanbieden. Gewoon mijn schema aanhouden en als meneer na 2 happen "genoeg" heeft en dus weigert....bord weghalen en dan is het goed. Geen commentaar geven maar alles heel zakelijk bekijken. Als hij echt honger heeft, gaat hij echt wel eten. Als ik ga dwingen dan wordt het een machtspelletje en dat gaat Aidan absoluut winnen....

Weet dat dit zo kan zijn, maar dat neemt mijn zorgen niet weg.
    Zeker niet mbt het slechte poepen. Hij gilt echt als hij aan het persen is. Heb al wel roosvicee laxo in huis gehaald en duppeltjes van vsm...kijken of dit wat doet mbt ontlasting...En verder gewoon mijn schema aanhouden en maar afwachten....

Maar lastig is het wel.

4. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hoi,
    Dat is zeker moeilijk. Wel fijn dat je het consultatiebureau gesproken. Het moet inderdaad geen strijd worden, maar dat is inderdaad moeilijk als je graag wilt dat hij wat eet/drinkt.
    Nou sterkte!
    Groetjes Angélique

Share This Page