Net als zelfstandige begonnen, recht op ZEZ?

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by deesie77, Jun 16, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. deesie77

deesie77 Nieuw lid

Jun 16, 2011
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goedendag,

Ik ben nog maar twee maanden bezig als zelfstandige en ook nog eens zwanger (weet ik nu 2 weken). Daarvoor was ik in loondienst.

Mijn vraag, hoe zit het met de ZEZ uitkering in mijn geval?
    Val ik nu tussen de mazen van de wet? Want ik heb nog geen 1225 uur gewerkt en je begrijpt dat mijn winst nihil is na twee maanden.

ps. de standaard antwoorden heb ik allemaal al gelezen ;) Het gaat mij om een duidelijk en eerlijk antwoord!

Alvast bedankt,
    Daisy

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Daisy,

Je wilt graag weten of je recht hebt op een ZEZ-uitkering omdat je nog maar kort als zelfstandige werkt. Als je zelfstandig werkt maakt het niet uit hoelang dit al zo is, je kan dan een ZEZ-uitkering aanvragen.

Bij jou wordt de hoogte van je ZEZ-uitkering berekend over het inkomen vanaf de start van de zelfstandige werkzaamheden tot aan de ingangsdatum van je verlof. Dit inkomen delen we door het aantal gewerkte dagen en komen dan op je grondslag uit.
    Voor jou betekent dit dat de hoogte van de ZEZ afhankelijk is van de (belastbare) winst die je gaat maken voorafgaand aan je verlof.

Actuele informatie over het aanvragen van een ZEZ-uitkering vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap en veel succes met je startende onderneming.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

Share This Page