Beste Uwv, Op het moment ontvang ik een ziektewet uitkering, omdat ik 100% voor het moment dan ben afgekeurd ivm zwklachten. nou kreeg ik een brief dat jullie mijn gegevens hebben ontvangen, en een paar weken na ingaan van de Wazo de hoogte gaan bepalen. Nu is het zo dat ik elke week een betaling krijg maar vroeg me af of er dan een periode is dat ik even geen geld krijg en moet wachten tot de wazo gestart is? Of snap ik het nu verkeerd? want mijn wazo blijft toch gelijk aan de zw uitk die is ook 100% vandaar. Ik hoop dan ook van harte dat u mij antwoord kan geven op deze vraag en alvast bedankt. Groet Meis85
Beste Meis85, UWV beoordeelt het recht op Zwangerschaps- en bevallingsuitkering binnen 4 weken na de ingangsdatum van je verlof. Het klopt dus dat er tussen de laatste betaling van je Ziektewet-uitkering en je WAZO een paar weken geen betaling zal zijn. De hoogte van je WAZO wordt berekend aan de hand van je inkomen 4 weken of één maand voorafgaand aan je verlof. Als er dan sprake is van ziekte of verlof en daardoor de uitkering lager zou worden. Dan nemen we de periode voor je eerste ziekte- of verlofdag. Actuele informatie over de berekening van de WAZO vind je hier. Ik wens je alvast een fijn verlof toe. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare