Beste UWV medewerker, Ik werk in december 2012 al 5 jaar bij het zelfde bedrijf. Hoewel ik daar op kantoor zit heb ik wel een horeca cao. Mijn werkgever mag blijkbaar 5 keer een 1 jaar contract geven. Nu doe ik al bijna 5 jaar reuze me best en heb het super goed naar me zin en hij laat niets blijken dat hij het contact stop wilt zetten. Maar stel hij zegt mijn contract op in december, en ik heb nog geen ander werk gevonden als ik met zwangerschapsverlof ga in maart heb ik dan nog wel ergens recht op? Alvast bedankt, Met vriendelijke groet, Lynn
O' ja hij weet sinds het begin van de mmm dat we een kinderwens hebben, hij heeft toen ook nog 2 keer mijn contract verlengd.
Beste Lynn, Je hebt recht op een zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) als je een dienstverband hebt of als je een WW-, ZW- of LGU-uitkering van UWV krijgt. Als in de tien weken voor je (vermoedelijke) bevallingsdatum nog hebt gewerkt, heb je recht op een WAZO op basis van dit dienstverband. Als je contract niet wordt verlengd, kun je een WW-uitkering aanvragen. Vervolgens kun je vanuit de WW de WAZO aanvragen. Actuele informatie vind je hier. Of je werkgever inderdaad vijf jaarcontacten mag aanbieden, kun je op basis van de contracten en de CAO laten controleren door het Juridisch Loket, 0900 - 8020. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare