Toch recht op uitkering?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door FishersGirl, 30 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. FishersGirl

FishersGirl Actief lid

9 apr 2011
    378
    0
    0
    Regio Utrecht
    Vorig jaar oktober ben ik met mijn vriend verhuisd van Nijmegen naar Utrecht. De hoofdreden voor deze verhuizing was de nieuwe baan van mijn vriend: hij kon vanwege de lange reistijd simpelweg niet in Nijmegen blijven wonen. Voordat hij deze baan accepteerde was hij al bijna een jaar werkeloos (met uitkering), daarom is hij op een gegeven moment buiten de regio naar werk gaan zoeken en heeft hij een geweldige baan gevonden in de regio Amsterdam. Ik was op het moment van de verhuizing al een aantal jaren fulltime in dienst bij een bedrijf in Nijmegen, met vast contract, en ben daar tot op dit moment nog steeds werkzaam (momenteel met zwangerschapsverlof). Het was mijn bedoeling om zo snel mogelijk na de verhuizing een baan in de buurt te zoeken, maar dat is tot op heden nog niet gelukt, mede doordat ik in februari plotseling zwanger bleek te zijn. Sinds vorig jaar oktober heb ik dus wel elke dag op en neer van Utrecht naar Nijmegen gereisd: dat is een reistijd van bijna 2 uur heen en 2 uur terug (regelmatig nog langer door files/treinvertragingen etc). De eerste maanden was dit nog te doen, maar al halverwege de zwangerschap is me dit enorm gaan opbreken. De lange reistijd is simpelweg niet vol te houden, en straks ook vrijwel niet te combineren met een kind.
    Ik ben uiteraard nog steeds op zoek naar een baan in de buurt, maar aangezien ik nu hoogzwanger ben (en de komende weken/maanden ook niet direct in staat ben om te solliciteren) ben ik erg bang dat dit niet direct zal lukken voor het einde van mijn verlof. Maar hoe leuk ik mijn werk ook vind, ik kan en wil na mijn verlof ook niet terug gaan naar mijn huidige baan.

Daarom dan nu eindelijk mijn vraag: als ik na mijn verlof zelf mijn huidige baan opzeg in Nijmegen (waar ik dus een vast contract heb), heb ik dan alsnog recht op een uitkering? Ik ging er altijd vanuit van niet, omdat ik zelf het contract beeindig, tot ik er door iemand op gewezen werd dat het wel mogelijk moet zijn op grond van 'bijzondere omstandigheden'. Nu las ik zojuist inderdaad op de site van het UWV dat het verhuizen naar een andere woonplaats voor werk van de partner een geldige reden is om het recht op uitkering te behouden, zolang de reistijd minimaal 3 uur bedraagt? Is dat dan de totale reistijd en klopt het dat ik hier dan aanspraak op kan maken? Het zou een enorme opluchting voor me zijn als ik zou weten dat ik toch recht heb op die uitkering, hopelijk maar voor een maand ofzo, zodat we het in elk geval financieel kunnen redden na mijn verlof.

Ik hoop dat u een duidelijk antwoord voor mij hebt. Ik hoor het graag!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste FishersGirl,

Zoals je zelf al aangeeft kan het meeverhuizen met je partner, als deze na werkloosheid verhuist voor een nieuwe baan een reden zijn om zelf ontslag te nemen.
    UWV geeft aan dat de reistijd dan meer dan 3 uur per dag zou moeten zijn.

Je kunt dan aanspraak maken op een WW-uitkering. UWV beoordeelt dan of je aan voorwaarden voor een WW-uitkering voldoet.
    Ook de reden dat je zelf ontslag hebt genomen wordt dan beoordeeld.

UWV Webcare beslist niet over uitkeringsaanvragen. Ik kan je dus niet garanderen dat je de uitkering toegekend krijgt.
    Uiterlijk 4 weken na je eerste werkloosheidsdag, of de datum ontvangst van je aanvraag als die later ligt, krijg je van UWV een brief met een beslissing over je aanvraag.

Actuele informatie over de voorwaarden voor een WW-uitkering vind je hier.

Ik wens je (alvast) een fijne kraamtijd.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina