Extra onderzoeken bij tweede zwangerschap?

Discussion in 'Prematuur' started by wennepen, Nov 15, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. wennepen

wennepen Bekend lid

Dec 30, 2008
    908
    0
    0
    De eerste zwangerschap is bij mij niet soepel verlopen. Ik kreeg met 22 weken harde buiken, maar dit was volgens de vk "normaal". Met 26 weken kreeg ik weeën en bleek mijn baarmoederhals al flink verkort te zijn. Ik moest naar het ziekenhuis voor weeënremmers en longrijping. Al met al heb ik 11 weken plat gelegen, ziekenhuis in en uit. Onze zoon is met precies 37 weken geboren. Ze zien het niet als prematuur, ondanks hij 3 weken in groei achter liep.

Nu willen mijn man en ik heel graag voor een tweede kindje gaan. Bij mij speelt de grote angst dat het weer gaat gebeuren. Ze weten niet precies wat de oorzaak was, alleen dat de harde buiken ervoor zorgde dat de baarmoederhals verkortte.
    We hebben komende donderdag een afspraak bij de vk om vragen te stellen hoe we een herhaling kunnen voorkomen.

Mijn vraag aan jullie, hebben jullie bij een tweede of volgende zwangerschap extra onderzoeken gehad, zoja welke?

2. Babystew

Babystew Niet meer actief

Hier ben ik ook erg benieuwd naar. Ook of je bij het begin van de 2e zwangerschap meteen bij de gynaecoloog terecht kan na een (dreigende) vroeggeboorte. Ik lees mee!

3. fleur24

fleur24 Fanatiek lid

Sep 26, 2008
    1,442
    1
    38
    Ik ben net bevallen van mijn 2e kindje.
    Mijn dochter kwam met 27 weken en 2 dagen. Daarom mocht ik naar de gyn. Ik heb vanaf week 16 proluton prikken gekregen. Deze wekelijks tot en met 34 weken. Daarnaast kreeg ik een uitstrijkje en werd mijn baarmoederhals in de gaten gehouden. Ik kreeg van week 18 t/m 26 een inwendige echo om deze te meten.
    Ik kreeg wat complicaties dus kreeg meer echos ivm met mijn vruchtwater en de groei van onze zoon.
    Ik raad je idd aan om bij je vk te praten en en verwijzing vragen. Ik kreeg een verwijzing van mijn HA. Ook raad ik je aan om van tevoren een gesprek met de gyn aan te vragen zodat je weet waar je aan toe bent en hoe alles eruit gaat zien wanneer je zwanger bent. Ik heb na de geboorte van mijn dochtertje meteen een gesprek aangevraagd. Ik vond het fijn om te weten hoe het protocol is voordat ik zwanger werd van de 3e maar dat is voor iedereen anders natuurlijk.
    Ik ben trouwens met 38 weken precies bevallen deze keer.
    Succes!

4. Flavour

Flavour Niet meer actief

Wennepen, wat geweldig dat jullie het toch nog tot 37 weken hebben weten te rekken. Maar wat moet dat zwaar zijn geweest!

Mij lijkt eerlijk gezegd dat je bij een volgende zwangerschap gewoon bij een gyn thuishoort. Officieel zal je wellicht niet onder het vroeggeboorteprotocol vallen (Proluton, uitstrijkjes en extra echo's), maar je zwangerschap was zo gecompliceerd met de dreigende vroeggeboorte, dat ik denk dat de kans op herhaling aanwezig is. Dat zal een gynaecoloog met me eens zijn.

Vraag een gesprek aan in je ziekenhuis om te bespreken hoe dat bij een volgende zwangerschap zal gaan. Dat heb ik ook gedaan. In een academisch ziekenhuis is dat sowieso al gebruikelijk.

Suus

5. mama1977

mama1977 Actief lid

Jun 23, 2009
    356
    0
    0
    limburg
    ik ben op eigen houtje naar de gyn gegaan deze keer. kreeg trouwens geen medische indicatie in eerste instantie omdat onze oudste met "maar" 34 weken is geboren zonder verdere aanleiding (is ook verder niet naar gezocht ondanks dat ik zelf ook met 34 weken ter wereld ben gekomen)

Helaas is het verloop van deze zwangerschap inmiddels zo dat er wel indicatie is (bloedingen, hogere bloeddruk, veel harde buiken enz) er worden nu extra echo's gemaakt en inderdaad baarmoederhalsmetingen. voor proluton behandeling zou ik niet in aanmerking komen omdat onze oudste een "rand"prematuur is.

verder wat extra controles en ik mag meteen bellen als er wat is met voor de verloskamer de notitie "bevalt snel" op het scherm als ik 's avonds bel (de oudste is binnen 4 uur geboren)

6. Berte

Berte VIP lid

Feb 24, 2011
    7,030
    3,841
    113
    Female
    Thuis
    Ik ben spontaan bevallen met ruim 20 weken en heb bij mijn volgende zwangerschap een cerclage + utrogestan (progesteron in pilletjes, proluton is progesteron in injectie) gekregen en ben uiteindelijk bevallen met 38+1.

Als de verloskundige niet wil meedenken, vraag dan om een second opinion bij een gynaecoloog. Ze geloven niet allemaal in het nut van extra progesteron, maar de mijne gaf het toch onder het mom van baat het niet dan schaadt het niet. Het resultaat ligt nu gezond en wel in mijn armen :).

Succes!

7. wennepen

wennepen Bekend lid

Dec 30, 2008
    908
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties.

We zijn van de week op gesprek geweest bij de vk. Ze was heel lief voor ons en nam goed de tijd.
    Ze had mijn kaart van de zwangerschap en bevalling van onze zoon erbij gepakt en doorgelezen. We gaven aan dat we heel graag een tweede kindje willen, maar ik heel bang ben dat het de volgende keer weer zo zal gaan.

Ze gaf hier gelijk aan dat niemand kan voorspellen of het weer zo zal gaan, want het kan namelijk ook helemaal goed gaan. Dit heeft niemand in de hand en moeten we afwachten. Wat ze wel zei is dat we reëel moeten zijn en dat als ik best wel wat harde buiken heb, ik gelijk moet stoppen met werken. Dus niet minderen of even een pauze nemen zoals vorige keer, nee gelijk stoppen. Hierin gaf ik haar helemaal gelijk.

Wat ze ook willen doen is mij rond de 14 weken naar de gyn sturen om de baarmoederhals op te laten meten. Zo weten we hoe lang hij op dat moment is. Dat we dit ook doen rond de 22 weken om te kijken of er iets veranderd. Stel dat ik dan weer harde buiken ga krijgen dat de gyn het dan goed in de gaten blijft houden. Hoe het loopt weten we niet, wat we wel weten is dat we uiterst voorzichtig te werk moeten gaan. Zij gaan ons hier heel goed in helpen en bij twijfel zitten we gelijk bij de gyn.
    ik vroeg ook of zij de baarmoederhals niet kon meten, maar dat kunnen ze niet. Daarvoor moet ik dus echt naar de gyn.
    Verder kunnen ze heel "weinig" doen, want er zijn verder geen onderzoeken die hun kunnen doen.
    Ze heeft ons nogmaals bevestigd dat we niet weten hoe het loopt en dat ik met uiterste voorzichtige zorg behandeld zal worden en bij enige twijfel bij mezelf of bij hun ik doorgestuurd ga worden.

Je hoort ook dat een tweede bevalling over het algemeen sneller gaat dan de eerste. Toen moest ze lachen, want ze zei dat bij mij de eerste al zo snel is gegaan (nog geen 2 uur) dat ze bij de tweede bij ons thuis komen overnachten hahaha. Iedere nacht dan een ander ivm de wisseling van dienst. Ze zei, je moet gewoon gelijk bellen en dan staan we er. We weten dat we jou niet kunnen laten wachten. Hopelijk mag een tweede kindje weer zo lang blijven zitten dat het niet verplicht een ziekenhuisbevalling wordt.

Het was echt een heel goed en ontspannen gesprek. Dit geeft me echt een goed gevoel!!
    Het is nu dus mijn ongi afwachten en dan gaan we ervoor!!!:D

8. Flavour

Flavour Niet meer actief

Fijn dat je een goed gesprek hebt gehad, maar ik zou als ik jou was toch ook nog eens met een gyn gaan praten. Ik weet eigenlijk wel zeker dat je in aanmerking komt voor extra echo's, uitstrijkjes, maar vooral ook voor progesteroninjecties om te voorkomen dat je baarmoederhals te vroeg verkort.

Suus

9. Berte

Berte VIP lid

Feb 24, 2011
    7,030
    3,841
    113
    Female
    Thuis
    Hier sluit ik mij bij aan en daarboven zorgen de proluton injecties (of de utrogestan tabletjes) ervoor dat je minder harde buiken krijgt.

Dat niemand kan voorspellen hoe je volgende zwangerschap verloopt klopt natuurlijk, maar dat betekent niet dat je geen preventieve maatregelen kunt nemen.

10. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,092
    7,843
    113
    Ik heb ij mijn eerste vanaf 27 wk bedrust moeten houden en ze is met 33+2 wk geboren. Ik liep toen al bij de gyn, vanaf het begin, vanwege de medische geschiedeis van mijn fmailie (HELLP bij alle vrouwen in alkle zwangerschappen). Ik heb mezelf bij de gyn aangemeld, zonder verwijzing van HA of VK of wie dan ook. En bij deze tweede zwangerschap ben ik weer onder strenge controle geweest van een hoog risico poli met een aantal gyns. Dus wat suus ook al zegt: ik zou hoe dan ook een afspraak maken in het ziekenhuis om het ook eens met een gyn te bespreken. Ze kunnen je toch beter in de gaten houden in het ziekenhuis, hebben alle apparatuur ter beschikking, en meer kennis. Je krijgt dan wel een veel medischer zwangerschap, maar ik heb altijd het idee dat hij ook veel veiliger is.

11. Opening

Opening Niet meer actief

Ik ben bij de eerste bevallen met 35w4d. Tevens liep hij achter in groei en had hij de groei van29 weken. Ben bevallen dmv een spoedkeizersnede ivm gescheurde placenta.

Als ik een tweede kindje mag krijgen moet ik onder controle van de gyn lopen en ook in het ziekenhuis bevallen. Wel mag ik het eerst gewoon proberen dus hoef niet meteen een keizersnede.

Gelukkig is je gesprek goed gegaan!

12. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

Ja, maar toen het een tweeling bleek kreeg ik enorm veel onderzoeken en controles.
    De eerste controle moest vooral vroeg in de zwangerschap zo rond de 7 weken. en ook moest de baarmoedermond vaak gecontroleerd worden.

Omdat het een tweeling was kreeg ik nog vaker onderzoeken en kreeg ik progestroninjecties. Omdat ik een hoge bloeddruk kreeg moest ik nog vaker. Ik zat dus 2 keer per week bij de gyn.

13. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

Oct 19, 2010
    3,250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Ik vroeg het me ook al af, al heb ik zelf helemaal geen angst dat het nog een keer gebeurt. Gek he?

Jullie gingen dus al met een vk overleggen voor je weer zwanger was?

14. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

nee ik heb een pre-conceptioneel gesprek aangevraagd tijdens een terugkomdag in het academisch ziekenhuis. gesprek met de gyn dus. Heeft een kansberekening gedaan aan de hand van wat vragen........
    Ik had die angst dus wel, maar dacht ook, Come on,het zal toch wel geen tweede keer gebeuren. EN hoe! nog 500 keer erger dit keer. Heb gelukkig geen kinderwens meer.

15. Flavour

Flavour Niet meer actief

Ja, naar een gyn dus voor een preconceptioneel spreekuur, zeker niet naar een vk. Die hebben volstrekt onvoldoende medische kennis over dit soort zaken om je hierin goed te adviseren.

Suus

16. sr07

sr07 Actief lid

Jan 13, 2010
    205
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij zijn ook direct naar de gynacoloog van de 1e zwangerschap gestapt en ik heb aangegeven gewoon bij hun onder controle te willen blijven. (Had dat na m'n 1e zwangerschap al meteen aangegeven) Dat kon. Ze hebben diverse keren de bmm gemeten (dmv echo's) en ik kwam vaak onder controle. Uiteindelijk was dat maar goed ook want de placenta zat voor de uitgang waardoor ik ook nog extra controles kreeg. Verder ging alles gelukkig goed. Uiteindelijk is m'n tweede dochtertje met 38 weken met een keizersnee geboren. Als je wat meer zekerheid wilt en extra controles dan kun je denk ik toch het beste naar een gynacoloog gaan. Ik denk niet dat ze je zomaar zullen weigeren en medisch kunnen ze veel meer dan bij een verloskundige.

succes met een toekomstige zwangerschap

Share This Page