hoi dames, ik ben nu 34 weken zwanger van onze derde en deze wordt hoogstwaarschijnlijk dysmatuur geboren..ik moet wekelijks voor een vruchtwater meting en groeiecho naar het zh..laatste controle was met 32 weken en woog ongeveer 1580 gram..veels te weinig dus.. moet een dysmatuur kindje eigenlijk de couveuse in of niet?wat gebeurt er als je een kindje krijgt dat dysmatuur is..heb namelij ktwee kids die waren ruim 7,5 pond...dus geen ervaring mee... wie helpt mij? xxxx
Onze eerste was ook dysmatuur, met 34 weken ben ik opgenomen in het ziekenhuis zodat ik totale rust had. Op die manier ging alle energie naar het kindje zodat het kindje kon groeien. Met 32 weken was ze toen ook ongeveer 1500 gram, en ben met 37 weken ingeleid omdat ze toen uiteindelijk niet meer groeide en ik er doorheen zat na die weken in het ziekenhuis. (Elke dag groei echo's en controles.) Ze woog bij haar geboorte 1920 gram en moest in de couveuse. Gelukkig dronk ze erg goed en mocht ze al snel naar medium care, in een gewoon bedje. Ze had toen nog wel een paar plakkertjes op d'r lichaampje zodat ze bepaalde dingen in de gaten konden houden maar na 2 dagen was alles verwijderd. Na 4 dagen kwam ze op de low care en met een week mocht ze naar huis. Ze moest dan wel 4 pond zijn en dat is gelukt. Maar ik weet wel dat je met twee kids minder rust kunt nemen! Probeer toch wel je rust zoveel mogelijk te krijgen, misschien scheelt dat! Kun je hulp krijgen voor het huishouden bv? Direct doen, alle beetjes helpen. Ik hoop voor je dat het uiteindelijk nog meevalt voor je! Sterkte in ieder geval! Groetjes
hoi hoi dank jke voor je reactie.. Ja tegen mij is idd ook gezegd rustig aan doen..ik moet straks weer naar het zh voor groeiecho en vw meting ook dat was nl te weinig..het is iedere week maar weer afwachten of ik thuis mag blijven of niet. hulp heb ik niet echt ja mijn man probeert zoveel mogelijk uit handen te nemen maar ja die werkt ook gewoon..en wat je zegt ik kan niet volledig rust nemen met twee gillende kids in huis.. ik hou je op de hoogte voor straks, ben zeer benieuwd..
Ja zoiets is heel spannend. Ik moest ook elke week en ineens moest ik blijven. Kon m'n man dus alle spullen thuis gaan halen Hoop voor je dat je weer naar huis mag. Aan de andere kant: in het z'huis krijg je wel meer rust maar dan zit je weer met de kids te kijken. Zo blijft het een lastige kwestie! ik duim voor je.
hoi hoi, nou ik ben iddgisteren geweest en tegen alle verwachtingen in is ze een pond degroeid ongeveer in 2 weken...vruchtwater is nog wel weinig maar nietmeer kritiek..dus de rust doet echt wel wat ja... Ze gaan er nu vanauit dat ze niet dysmatuur geboren wordt...er wordt over 3 weken gekeken of ik inleidbaar ben en dan zal ze ongeveer 2700 gram wegen...ben zooo benieuwd... xxxxx
Hai, Hopelijk kan je kleine inderdaad nog even groeien met rust! Mijn kleine was 1550 toen ze geboren werd, maar ze verwachtten haar nog kleiner. Houd er dus rekening mee dat ze het niet helemaal exact kunnen bepalen hoe groot je kindje is met de echo. Sterkte en GRTZ,
Mijn dochtertje was ook dysmatuur (en prematuur) en geboren met ongeveer 1600 gram. Wat de anderen al zeiden, door rust kan er meer energie naar je kindje. Als ze echt vinden dat je kindje niet genoeg groeit nemen ze je vaak op om complete bedrust te houden. Over het algemeen gaat het als volgt met kleine kindjes (maar is wel afhankeijk per ziekenhuis dus vraag het even na bij de KA): - Onder 2000 gram in de couveuse - Boven 2000 gram in de wieg maar wel met bewaking (als ze dat nodig hebben, dus zuurstof en hart en zo) - Als ze de temperatuur goed kunnen regelen, de bewaking er af is en ze een de door de KA vastgestelde minimale hoeveelheid per dag drinken mogen ze mee naar huis. En nog even, groeiecho's geven een incidatie voor gewicht. Ze zaten er bij L. een pond naast. Ze was lichter dan ze dachten. En ik hoor ook vaak genoeg dat ze het te aag in hebben geschat. Dit komt omdat ze het hoofd, de femur en de buikomtrek meten en op basis daarvan het gewicht schatten n.a.v. standaard groeicurves. Maar dat zegt niets over jouw kindje, je kunt een dunne lange hebben of een korte mollige. Ze weten het pas zeker op het moment dat je kindje geboren is. Gewicht is dus geen goede indiocator van de groei, richt je op de meetbare parameters (femur, buik en hoofd). Tot slot, ik raad altijd iedereen aan om een rondleiding op de neon en de kinderafdeling te vragen en eventueel al een gesprekje met de zaal kinderarts. Dan weet je een beetje wat je te wachten staat en overvalt het je niet zo in de hectiek van de bevalling en hormonen Succes ermee!
Fijn dat het weer een pond gegroeid is! Geeft je toch weer een goed gevoel. Maar blijft aub wel letten op je rust, misschien scheelt dat weer! Wat Juul75 ook zegt: met groei echo's kunnen ze mbt gewicht er nog wel eens naast zitten. Bij mijn tweede dachten ze ook dat het amper 4 pond zou zijn en ik was toen 38 weken en 6 dagen. Ben ingeleid met 39 en 2 dagen en toen hij geboren was, bleek dat hij 2750 gram woog! Dus meer dan ze gedacht hadden. Dus ze zitten er nog wel eens naast hoor! En als het lichter blijkt te zijn, ja dan moet het naar de neon afdeling, laat je daar goed voorlichten wat Juul75 ook zei. Het is zo fijn om te weten wat er evt gaat gebeuren als het een licht kindje is... Sterkte hoor en ik hoop dat het uiteindelijk meevalt!!
hoi ohi dank jullie voor de racties.. Bij mijn laatste echo was dus afgelopen maandag goed 34 weken was ze al bijgetrokken tot 2085 gram de schatting dan he...daar waren ze erg tevreden over gelukkig en idd ook het vw was toegenomen dooor de rust..ik hoef ook pas de 21ste terug en ik ben zeeer benieuwd.. als ze zo doorgroeit zal ze dus niet dysmatuur zijn (godzijdank)... Ik weet dat z er doms zwaar naast zetten maar ja ze zeggen het ook niet voor niets natuurlijk...en ben blij dat ze me zo goed in de gaten houden...couveusekindje zal het geukkig zowieso niet worden, omdat ze nu zo goed groeit...al moet ik dus wel de echo van de 21ste nog afwachten..ik hou jullie op de hoogte.. xxxxx
Wat fijn dat ze zo goe dis gegroeid !! Maar wat andere al zeggen , ze kunnen met echo's niet precies zeggen hoe klein of groot je kindje is ...Mijn 1e en 3e kindje waren ook dysmatuur ..Maar bij ons 3e kindje had ik zs-suiker en had ik de laatste 4 weken 3x per week een echo om te kijken of ze niet te groot werd ....Ze werd niet te groot maar ze hadden ook niet gezien dat ze veel te klein was ......2400 gram was ze bij de geboorte ...
Ons kindje was net aan dysmatuur met 2750 gram bij 40 weken 2 dagen.. hij had te laag glucosegehalte en zijn temperatuur bleef niet stabiel, daardoor zijn wij 2 dagen in het ziekenhuis moeten blijven. Hij hoefde niet in een couveuse maar heeft wel op de kinderafdeling een dag gelegen met een infuus tot de glucose goed bleef. 2e dag was ter observatie, als temp en glucose 24 uur goed bleven mochten we naar huis en dat was ook zo. Na zijn geboorte is hij enorm gaan groeien, het was een heel schriel gerimpeld manneke bij geboorte maar nu, 4 weken later zitten er al flinke babyspekjes op!
Ons zoontje was dysmatuur ( volgens het zh) 38 weken en 2550 gram. Met 36 weken nog een liggingsecho gehad ivm stuit maar hieruit bleek het volgens hun een mooie baby van 7 pond te worden. met 37+4 met spoed opgenomen ivm PE en HELLP en werd hij geboren middels inleiding. Had alleen wat moeite met zijn temp. Maar dit was na 2 dagen ook goed. Hij heeft niet in de couveuse gelegen trouwens. Misschien als ik geen hoge bloeddruk had gehad dat hij wat meer was gegroeid maar ja dat weet je ook niet. Bij ons meisje hebben we groeiecho's gehad ivm met vorige zwangerschap. Met 32 weken zou ze ongeveer bij een zwschap van 40 weken 6,5 pond zijn. maar met 35 weken kregen we weer een echo en toen zou ze 6 pond zijn bij 40 weken. Met 37+4 hebben we nog een echo gehad omdat mijn baarmoeder niet meer groeide en toen zou ze misschien net 5 pond zijn. En dat bleek wel want 3 dagen later kwam ze spontaan. ( 38 weken) 2480 gram ( wel gewoon thuis) En mocht op 80 gram na thuis blijven. Had ze 2400 gewogen was ze klaar voor opname. Hier heeft ze heel veel last gehad van haar temp. Het heeft 2 weken geduurd voor ze haar lichaam op temp kon houden. Ze lag hier met 2 kruikjes en mutsje op in bed ( kamertje rond 22 graden). Op het moment dat we 1 kruikje deden daalde haar temp al gelijk naar 36.5 of lager, en moest dan bij ons ( huid op huid) om haar weer warmer te krijgen en zo kon ze dan weer terug in haar verwarmde bed. Omdat ze FV kreeg is ze maar 80 gram afgevallen en op dag 5 zat ze weer over haar geboorte gewicht heen.
das netjes maar 80 gram afgevallen , Marit is toen van 2400 terug gevallen naar 2180 ...Mocht toen ook geen grammetje meer zijn anders moest ze treug naar het ziekenhuis en aan de sonde omdat ze gewoonweg nog de kracht niet had om het helemaal zelf te doen .Toen veel bij gevoed en toen ging het beter.................................Nu ruim 19 maanden later zijn we nog steeds aan het tobben met haar gewicht .......
hoi hoi, ik zal jullie op de hoogete houden na de volgend echo...die is pas 21 december maar ben ook al 36 weken en dan zal het denk ik op afspraak inleiden worden de week erna..maar goed iedere gyn zegt weer wat anders helaas.. 2750 gram is toch niet dysmatuur meer???mijn gyb zei dus dat alles onder de 2500 gram dysmatuur is en daarboven niet.. ik moet helaas wel in het zh bevallen vanwege mijn vorige bevalling en geschiedenis van beide zwangerschappen... vorige bevalling nu ruim een jaarterug een fluxus gehad ( bijna 2 liter) en placenta die n iet wou komen ( ja pas na 55 minuten) ni krijg ik dus ook maar 20 minuten voor mijn placenta en komt ie niet dan onder narcose eruit..de vorige keer hebben ze lopen duwen en trekken tot ie eruit was maar dat wilik deze keer echt niet meer..man wat doet dat zeer zeg..echt belachelijk...maar goed ben blij dat ze daar nu ook rekening mee houden..maar mijn probleem is dus dat placenta nu weer op dezelfde plek zit als vorige keer dus ws vergroeid is met litteken.. maar dit alles dus bij elkaar...en de plcenta en weinig vw en kleine baby..dat maakt dus dat ze zo vroeg gaan inleiden...en ben er alleen maar blij om aangezien ik denk ik vanaf die 36 weken me alleen maar met de dag meer zorgen zou gaan maken denk ik.. xxxxx
Ons zoontje was onverwachts dysmatuur en heeft het erg zwaar gehad met inleiden. Zijn hartslag was uiteindelijk maar 20 p.m. tijdens de wee en kroop niet meer op wat uiteraard wel hoort. ( had toen bijna volledige onsluiting) Dus gelijk bij de eerste perswee ben ik behoorlijk ingeknipt zodat ze hem er gelijk uit konden halen. Later heb ik op internet gekeken en het blijkt vaak dat ze bij dysmature kindjes geen inleiding doen omdat ze het dan vaak te zwaar hebben. Laat je hier goed over informeren, inleiden is vaak zwaarder voor een dysmatuur kindje dan een spontane bevalling. Mocht het zo zijn dat het er echt uit moet, zouden ze ook misschien wel een keizersnede adviseren? of is daar helemaal niet over gesproken?
Ze dronk wel iedere 2,5 uur een flesje van 60. Ons zoontje was toen ook maar 60 gram afgevallen en zat voordat de kraamzorg naa rhuis ging ook alweer over zij ngeboorte gewicht. En dat tobben met gewicht: Ons zoontje was met 6 maanden veeeels te zwaar en te dik volgens het CB en het is nu maar een tenger mannetje van 12,5 kilo en 90 cm. Echterons meisje komt ook goed aan, met 8 weken woog ze bijna 4 kilo ben benieuwd wat ze straks weegt met 12.
Marit is nu met bijna 20 maanden 8680 gram en 82 cm.....Moeten nu extra calorie rijke drankjes geven ..Werkt dit niet dan gaat ze misschien tijdelijk aan sondevoeding om te kijken waar het probleem kan liggen ..Hebben al een heleboel onderzoeken gehad maar nog niks kunnen vinden .......
@wesdaan neej daar hebben ze het helemaal niet over gehad...waarschijnlijk omdat ze niet dysmatuur geboren gaat worden(voorals zeggen ze dat nu weer) en nu zo een groeispurt heeft..nu moet ik wel zeggen dat ik bij de andere twee opok ben ingeleid..maar ks doen ze niet zo snel denk ik, ze zeggen in het zh wel dat dat altijd nog kan mocht het niet goed gaan.. ik heb geen idee wat er verder gaat gebeuren maar gewicht wordt nu zo rond de 2750 geschat over 3 weken ( dus bij 37 weken).. xxxx
Is het niet gewoon een klein tenger meisje? Misschien zijn jullie beiden ook niet zo groot? Eet ze wel gewoon voldoende? ofdat ook niet?
fijn als ze toch waarschijnlijk niet dysmatuur wordt geboren. Ja dat is waar als het niet goed mocht gaan, maar zou wel fijn zijn als ze je dat van te voren vertellen lijkt mij. Bij mij ging het toen allemaal zo snel en hebben gewoon flink geknipt omdat hij nog niet zo ver was had net volledige ontsluiting en bij de eerste perswee hebben ze hem eruit getrokken. maar hadden ze van tevoren geweten dat hij zo klein was en het zo moeilijk zou hebben dan hadden ze hem met de KS gehaald ( zeiden ze achteraf hoor). Maar ze wisten natuurlijk niet dat hij zo klein was.