Vijfde ziekte

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by Ellis, Mar 1, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ellis

Ellis Lid

Feb 16, 2007
    63
    0
    0
    Lanaken, Belgie
    Hoi!

Even een vraagje over de 5e ziekte.
    Ik werk op een kinderdagverblijf en vandaag was er een kindje dat de vijfde ziekte bleek te hebben. De gevolgen van vijfde ziekte op een zwangerschap weet ik wel, maar ik vraag me af hoe groot de kans is dát het gevolgen heeft voor je zwangerschap? Het risico hierop is er namelijk altijd en soms weet je het niet eens.
    Morgen ga ik in het ziekenhuis bloed laten prikken om te zien of ik al antistoffen heb tegen de vijfde ziekte (doordat ik het als kind al gehad heb) of dat ik nu besmet ben geraakt (of allebei niet)
    Ik vind het alleen erg vreemd dat je dan toch nog een dag of 10 moet wachten op de uitslag van het bloedprikken? Is dat niet erg?
    Ik moet wel zeggen dat de schrik er goed in zit bij me, vooral omdat ik niet weet hoe gevaarlijk het eigenlijk precies is voor je ongeboren kindje...
    Bedankt alvast.

Groetjes,
    Ellis

2. Immie

Immie Verloskundige

Dec 17, 2006
    7,813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hoi ellis,

Bij infectie van de 5e ziekte (parvovirus) in de eerste helft van de zwangerschap treedt bij 1/3 van de zwangeren een infectie van de vrucht. DIt kan leiden tot het overlijden van het vruchtje. De incidentie van vruchtdood door dit virus is 6.5%.

Omdat je met kinderen werkt kan het heel goed zijn dat je het aleens doorgemaakt hebt.

Groetjes imke

3. Ellis

Ellis Lid

Feb 16, 2007
    63
    0
    0
    Lanaken, Belgie
    Hoi Imke,

Heel erg bedankt voor je antwoord!
    Ik heb vandaag bloed laten prikken dus ik zal het over een paar dagen wel weten.
    Fijn dat ik dit hier kan vragen. Thanks!

Groetjes,
    Ellis

Share This Page