1+ en voeden-op-verzoek minderen?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door fafa, 26 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fafa

fafa Niet meer actief

Mijn dochter is nu 14 maanden en heeft een paar weken geleden zelf een gebaar bedacht voor "borstdrinken" (twee handjes op haar "borstjes"... waarschijnlijk omdat ik vóór iedere voeding even aan beide kanten voel hoe vol ik zit :D). Maar nu ze door heeft dat ze er heel specifiek om kan vragen dóét ze dat ook de hele dag!

We zaten op zo'n 5 voedingen op een dag, maar als ik haar nu borst zou geven iedere keer als ze erom vraagt zouden we rustig op 10x zitten. En ik vind voeden op verzoek leuk en aardig, maar daar heb ik toch niet echt zin meer in. :) (ook omdat ik mn cyclus weer terug wil voor een eventueel brusje, en dat zie ik zo ook niet gebeuren)

Ik hoor mezelf nu de hele dag "nee, schatje, je hebt net borst gedronken... ná het boodschappen doen/voor je dutje/na het eten/na je badje/etc mag je weer" en dan maar snel proberen af te leiden met een boekje ofzo :p

Het is geen honger, want ze vraagt er ook om vlak na het eten, en ook geen knuffelbehoefte, want ze vraagt het ook tijdens het knuffelen/stoeien/op schoot spelen.

Herkenbaar voor iemand? En wat hebben jullie ermee gedaan?

2. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Zeker herkenbaar. Het was voor mij ook een tijd zoeken. Nu heb ik gemerkt dat het vele vragen vooral afhangt van haar "toestand", als ze hangeriger is oid wil ze vaker, en dan vind ik het dus ook wel prima. Op goeie dagen kijkt ze niet naar me om, ook goed! Dus ik stuur er niet meer zo in, behalve als ik echt vind dat ze nu moet eten oid.

Mijn ervaringen verder:
    - afleiden met iets te eten of drinken kan vaak wel als het echt trek is, dat moet dan alleen wel snel gaan ;)
    - juist bij knuffelen komen ze in de verleiding, blote borsten (in de badkamer of in bed oid) zijn helemaal onweerstaanbaar, en een decolleté maakt het ze ook wel moeilijk hoor! Daar kun je dus zelf iets aan doen evt.
    - Als je niet wil dat ze drinkt op dat moment, vooral duidelijk en stellig zeggen: Nee, schatje, we gaan nu niet drinken. Met 14 maanden is "straks" volgens mij nog erg moeilijk te begrijpen. Wel kun je van de vaste drinkmomenten steeds meer een routine maken en erbij zeggen: als je lekker gaat slapen mag je altijd drinken bij mama. Zo komt daar dan geleidelijk wat meer structuur in. Als je dat wilt natuurlijk!
    - willen drinken rondom het eten is volgens mij juist ook logisch! Ik drink ook bij het eten ;) en de bv helpt eten verteren, dus best een goed idee wat slokken voor of na de boterham.

3. Nijn84

Nijn84 Fanatiek lid

18 mrt 2009
    1.795
    1
    0
    Grunn!
    Heel herkenbaar! Mijn dochter heeft rond die leeftijd ook een poosje gehad dat ze er continu om vroeg. Ook omdat ze er om kon vragen.

Op een gegeven moment was het nieuwe eraf en ging ze weer in haar gewone ritme van 3 a 5 keer per dag.

Ze is nu bijna 2 en krijgt nog op verzoek (al is het wel droog op verzoek) Het is nu tussen de 1 en 5 keer per dag.

4. fafa

fafa Niet meer actief

Dank jullie wel voor de reacties

@Nijn: ja, ik heb het idee dat ze het ook deels fijn vindt dat ze kan communiceren, dat ze mij iets "kan laten doen". Dan hoop ik maar dat het hier ook een fase is. :)

Dat klopt, ik heb nu ook al standaard een t-shirtje over de douchedeur hangen zodat ik niet bloot de douche uit kom, :) want dan wil ze ook meteen. (En lage decolletés draag ik gelukkig sowieso al nooit)

Ik zeg inderdaad wel duidelijk "nee, nu niet" Dan trekt ze altijd een heel zielig lipje, dus ze snapt me wel ;). Maar ja, dan komt ze anderhalve minuut later weer... "nu dan, mama?" Dus ik voel wel ergens de behoefte om uit te leggen wanneer ze dan wel mag, misschien ook meer voor mezelf, om houvast te geven, dan voor haar.

dat is wel een goeie... ik zou het inderdaad het liefst gaan beperken tot rondom slaapmomenten. Ik ben zelf ook niet zo goed in ritme en structuur, dus ergens niet zo gek dat zij het dan ook niet "snapt" :p

Ze krijgt natuurlijk ook wel wat te drinken bij haar eten (glaasje water, sap of thee), maar dat vindt ze maar matig ;) Zodra ze van tafel is vraagt ze toch meteen weer borst.

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik denk dat het vooral een fase is, omdat ze nu weet hoe ze je iets kan duidelijk maken.
    Als jij niet wil, dan zeg je gewoon 'straks'. maar reguleer het niet te veel, juist als ze wat ouder worden geven die spontane momenten je beelden die je je jaren zult herinneren.

6. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Eens met Dirksmama :) :)

Maar tegelijk ook: alles is een fase, als je het nu wat reguleert en later weer wat vrij wilt laten kan dat ook wel, heb ik gemerkt.

Als jij echt niet wilt dat ze bij jou drinkt aan tafel, kan me er iets bij voorstellen :D, gewoon heel duidelijk maken.

Hoe is het nu?

Deel Deze Pagina