Komende zaterdag ben ik 37 weken zwanger. Afgelopen maandag ben ik bij de tandarts geweest omdat ik de avond ervoor ontdekte dat er een stukje van een kies was afgebroken waar ook nog een oude amalgaam vulling inzit.Ze wilde nu liever niet behandelen omdat de amalgaam vulling uitgeboord zou moeten worden en er dan evt kwikdampen vrij zouden kunnen komen en dit is niet gezond voor de baby.Ik ben akkoord gegaan met het uitstellen van de behandeling omdat ik geen enkel risico wil lopen voor de baby.Maar nu begin ik toch te twijfelen of ik toch niet had moeten vragen om een evt foto om te bekijken of er misschien ergens een ontsteking zit temeer omdat ik al een aantal weken last heb van een hele vervelende smaak in mijn mond die alleen maar erger lijkt te worden.Mijn tandarts is erg terughoudend met behandelingen tijdens de zwangerschap wat natuurlijk alleen maar te prijzen is maar ik ben toch ook een beetje huiverig dat ik straks misschien met een infectie in mijn mond rondloopt die ook schadelijk voor de baby is.Vlgns de tandarts zou het wanneer ik toch een infectie zal ontwikkelen niet nadelig zijn voor de baby maar eerder heel vervelend voor mijzelf.Ook heb ik nog een verstandskies in mijn mond die ik niet helemaal vertrouw maar als die al zou moeten worden verwijderd dan zou dit via de kaakchirug moeten en dit is natuurlijk ook een ingreep waarop ik momenteel niet zit te wachten.Toch blijf ik me zorgen maken over een eventuele infectie onder die vulling of verstandskies.Is het maken van een foto nu echt zo schadelijk tijdens de zwangerschap temeer omdat ik al zowat 37 weken zwanger ben?.Het dragen van een loodschort zou toch voldoende bescherming moeten geven?. Wanneer zou blijken dat bij de foto er toch een infectie aan het rommelen is zouden we evt antibiotica kunnen overwegen die veilig is tijdens de zwangerschap.Ik heb momenteel geen kiespijn oid maar het is vooral die smaak in mijn mond waarover ik me zorgen maak.Kan ik mijn tandarts vragen om toch alsnog een foto te laten maken of zeggen jullie probeer het liever uit te stellen tot na de bevalling.Dit is mijn derde zwangerschap en ik vermoed dat deze baby nog wel even blijf zitten en is het werkelijk onschadelijk voor de baby wanneer blijft dat ik toch met een infectie in mijn mond blijf rondlopen?. Excuses voor de vele vragen. Mvg.
Hoi, Wat een vervelende situatie voor je! Een foto kan gemaakt worden mits je inderdaad een loodschort voor draagt. Als je een infectie in je mond hebt kan je die gewoon laten behandelen met antibiotica. Je mag alleen geen ibuprofen gebruiken. Ik zou de foto laten maken en dan even verder kijken en dit ook met je eigen verloskundige bespreken. Als je een tandarts behandeling nodig hebt kan je verloskundige dit overleggen met de gynaecoloog. Groeten Evelien
Bedankt voor de reactie!!. Ik heb het ondertussen allemaal een beetje laten bezinken en heb gisteren contact gehad met mijn vorige tandarts waar ik voorheen altijd zat maar ivm verhuizing ben ik overgestapt naar een andere tandarts. Hij vertelde precies hetzelfde als mijn huidige tandarts.Foto nemen kan idd geen kwaad mits ik een loodschort draag maar hij vertelde ook dat wanneer het mij teveel stress geeft dat ik het dan beter kan afwachten.Momenteel heb ik geen klachten en hij vertelde ook dat wanneer er een infectie aan het sluimeren is dit voor de rest geen enkele invloed op de baby heeft. Ik wacht het nu even af en mocht ik alsnog klachten krijgen dan kan ik dezelfde dag nog bij de tandarts terecht en dan laat ik een foto maken.De vieze smaak in mijn mond is nu ook een stuk minder sinds ik aan het spoelen ben met Chloorhexedine.Als ik het niet vertrouw neem ik direct contact op met de tandarts maar ik laat het nu even rusten. Komende maandag heb ik ook weer een controle afspraak bij de VK en dan zal ik het ook met haar overleggen. Bedankt voor de reactie, Mvg.