Life Coach ervaringen

Discussie in 'De lounge' gestart door loesje1982, 13 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. loesje1982

loesje1982 Fanatiek lid

4 apr 2011
    2.070
    0
    0
    Hier
    Tja, t staat al in de titel.
    Heeft er hier iemand ervaring met een Life Coach.
    Ik zit regelmatig een beetje tegen een depressie aan en zie t dan allemaal niet meer zo zitten. een afspraak met een psych gaat me een stapje te ver, ik kan namelijk nog wel reeel denken.

nu kwam ik op internet sites tegen over een life coach. zoals ik het lees zou t misschien wat voor me kunnen doen, maar ik zou toch graag ervaringen lezen, aangezien een sessie toch 50,- gaat kosten.

ik kan best goed op een rijtje zetten waar t bij mij misgaat, het is grotendeels mijn karakter. ik zou dus graag leren om met mezelf om te gaan zeg maar.

dus, als iemand me er meer over kan vertellen, of andere opties weet, hoor ik t graag!

2. loesje1982

loesje1982 Fanatiek lid

4 apr 2011
    2.070
    0
    0
    Hier
    niemand?

3. Snaud

Snaud Actief lid

17 nov 2012
    432
    0
    16
    NULL
    NULL
    Geen ervaringen met een life coach. Maar wil wel even tegen je zeggen dat er niet iets ernstigs aan de hand hoeft te zijn om naar een psycholoog te gaan. Een eerstelijnspsycholoog helpt veel mensen die een dipje hebben zegmaar. Mensen met echte psychische problematiek komen bij een tweedelijnspsycholoog, die behandelt dan de depressie of andere stoornis.

De eerste zoveel gesprekken (weet niet precies hoeveel) bij een eerstelijnspsycholoog worden (gedeeltelijk) vergoed. Via je zorgverzekering of huisarts kun je een psycholoog zoeken.

Ik ben ook een tijdje naar een eerstelijnspsycholoog geweest, nadat ik het contact met mijn vader had verbroken. Ik was niet depressief, er was echt niets ernstigs met mij aan de hand. Ik had het gewoon ff nodig om mijn ei kwijt te kunnen en wat steun te krijgen.

Wat ik dus wil zeggen, het is helemaal niet zo dat je 'gek' bent als je naar een psycholoog gaat, of dat een psycholoog er alleen voor mensen is die niet reëel kunnen denken. In de eerstelijnszorg juist niet zelfs!

4. kvinna

kvinna Niet meer actief

Geen ervaring, maar zelf zou ik niet zo snel naar een (life) coach gaan. Is geen beschermd beroep naar mijn weten, dus elke Jan, Piet of Marie kan zich coach noemen en je per sessie 50 euro laten betalen.

Dat je reëel kunt denken, wil niet zeggen dat je niets aan een psycholoog zult hebben, hoor. Sterker nog, ik vermoed dat 95% van de mensen bij een psycholoog goed bij de tijd zijn, maar worstelen met hun reactie op bepaalde dingen. (Sterker nog, zelfs bij de psychiater is er maar een kleine minderheid die niet helder denkt.) Lijkt mij dé plek om te zijn.

5. kvinna

kvinna Niet meer actief

Snaud, twee zielen, één gedachte!

6. Snaud

Snaud Actief lid

17 nov 2012
    432
    0
    16
    NULL
    NULL
    Indeed ;)

7. loesje1982

loesje1982 Fanatiek lid

4 apr 2011
    2.070
    0
    0
    Hier
    thanks dames, misschien is de drempel naar een 'echte psych' gewoon wat hoog voor mij.
    maar jullie hebben een punt.

misschien toch eens de stap wagen en t er met de huisarts over hebben.

dat wat kvinna zegt, dat het geen beschermd beroep is, is ook iets wat mij eerlijk gezegd tegen houdt.

8. Snaud

Snaud Actief lid

17 nov 2012
    432
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ja dat is idd een goede reden, die van Kvinna.

Naar de huisarts stappen lijkt mij een goed plan ;).

Waarom is de drempel voor een psycholoog wat hoog? Want de reden is klaarblijkelijk niet het over je gevoelens praten (anders zou je ook niet aan een life-coach denken), toch? Ben je misschien bang dat een psycholoog gaat zitten wroeten en dingen groter maakt dan dat ze zijn? Of problemen gaat zoeken die er niet zijn? Ben je misschien wat angstig voor het psychoanalytische: het op een bank liggen en het wroeten in je onbewuste en verleden? Want dat is wel een vrij ouderwets en ook wat incorrect beeld van wat psychologen doen. (Is bovendien meer psychotherapeutisch werk, en het lijkt er niet op dat je psychotherapie nodig hebt;)). Overigens kan je altijd een eerste gesprek aangaan, en daarna altijd nog afkappen (ook bijvoorbeeld als je geen goede klik hebt met de psycholoog en liever een andere hebt). En wat je hier hebt neergezet, over de hoge drempel, kun je ook met de psycholoog bespreken.

Succes!!

9. loesje1982

loesje1982 Fanatiek lid

4 apr 2011
    2.070
    0
    0
    Hier
    misschien is t wel dat een psych inderdaad in dingen gaat wroeten.
    ik ben een paar handvatten nodig om te leren met mezelf om te gaan, om bepaalde uitbarstingen in de hand te houden, om de pieken en dalen die ik beleef iets meer te egaliseren en dan vooral de dalen.
    ik zit vooral mezelf erg in de weg. en nu er kindjes zijn wil ik graag een ontspannen, leuke moeder zijn, ipv een depri, chaotisch, perfectionistisch iemand.

10. Snaud

Snaud Actief lid

17 nov 2012
    432
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ahh ok. Nou denk dat een psycholoog je daar prima bij kan helpen. Maar denk er vooral ff rustig over na, het hoeft natuurlijk niet overhaast, en bespreek het met je huisarts. Mocht je besluiten te gaan, dan is het wel belangrijk dat je je prettig voelt bij de psycholoog waarbij je terecht komt. Anders zou ik dan een andere zoeken. Net zoals je met de ene vriendin beter kan praten dan met een andere vriendin, klikt het ook beter met de ene psych dan met de andere.

Nogmaals succes ermee meid.

Deel Deze Pagina