Goede dag. 20 juni ben ik bevabevallen was 1 juli uitgerekend ik heb niet uwv gebeld dat hoefde toch niet? Maar door mijn zware bevalling is mijn bekkeninstabiliteit erger geworden kan amper lopen heb heel veel pijn 9 september is mijn verlof voorbij ik hoop dat ik dan weer kan werken loop ook bij de fysio. Maar stel dat het nog niet goed is moet ik dan mijn werk bellen en vragen om de bedrijfsarts? Mvg yvonne
Beste Yvonne, Je hoeft niet aan UWV door te geven dat je bent bevallen als je in Nederland woont en in een Nederlandse gemeente aangifte van de geboorte hebt gedaan. UWV krijgt dan een vanzelf de datum waarop je kindje is geboren door vanuit de gemeentelijke basisadministratie. Je krijgt hier geen bevestiging van van UWV; als je voor of op je uitgerekende datum bevalt, heeft dat geen invloed op je verlof. Alleen als je na de uitgerekende datum bevalt, verandert je verlof en krijg je daar een brief over van UWV. Je geeft aan dat het helaas nog niet zo goed met je gaat. Dat is lastig met een kleintje als je amper kunt lopen! Neem zeker contact op met je werkgever als je het idee hebt dat je na het verlof nog niet kunt werken. Denk je dat nu al te weten, dan zou je wellicht al contact kunnen opnemen, zodat hij daar rekening mee kan houden. Als je klachten het gevolg van je zwangerschap of bevalling zijn, kan je werkgever een ziektewet-uitkering voor je aanvragen bij UWV. Je krijgt daar vanzelf bericht over van UWV. Ik wens je sterkte met je gezondheid, en hoop dat je toch nog even kunt genieten van je verlof! Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team Webcare - UWV - Over UWV