Hoi, Ik heb laatst ook al een aantal vragen gesteld maar ik zit weer een beetje te tobben..! Mijn zoontje is nu bijna 8,5 maand. Wanneer hij 9 maanden is vervalt mijn kolfrecht en kan ik 4 dagen niet kolven. Daarna ben ik een aantal maanden vrij. Nu kolf ik op een werkdag (09:00-16:30) 1 keer. Hij krijgt dan bij de oppas als volgt: 08:00 borstvoeding thuis 10:00 fruit 12:30 pap 15:00 flesje borstvoeding (wat ik kolf) ong.160cc 17:30 warm eten 19:30 borstvoeding Kan dat middag flesje al wegvallen? Of heeft hij deze nog nodig? En wat voor schema kan ik het beste aanhouden als ik vrij ben en hij dus 9 maanden is? Dan hoeft hij niet meer naar de oppas. Ik wil t liefste niet te vaak meer borstvoeding hoeven geven overdag al heeft hij t soms nog wel nodig om in te kunnen slapen..
Hi! Wat leuk je weer te zien op het forum. Op zijn leeftijd heeft hij nog minimaal 500ml aan borstvoeding nodig. Vaak wordt dit verdeeld over 3 borstvoedingsmomenten. 1 in de ochtend, 1 in de middag en 1 vlak voor het slapengaan. Zo krijgt je kleine een ontbijt en een middagmaaltijd met borstvoeding en een pap of een boterham daarnaast bijvoorbeeld. De voeding van 15.00 kun je dan laten vallen en een klein tussendoortje met wat water / thee geven aan je kleine. Succes! Groetjes, Karin - Nutricia voor jou.
Ok, bedankt voor het snelle antwoord! Kan ik die voeding van 3 uur zegmaar nu al laten vallen? En kolven moet ik dan denk ik wel blijven doen anders heb ik misschien te weinig borstvoeding voor de lunch, de dagen dat ik thuis ben.. Kan het ook vervangen door opvolgmelk naar misschien is dit nog wat te vroeg/niet echt nodig.. Mijn zoontje heeft twee tandjes, is het t beste om het eten nog helema fijn te maken als een glad papje of met kleine stukjes ook goed?
Hi, Graag gedaan! Deze voeding kan je inderdaad laten vallen op de leeftijd van 8,5 maand. Ik raad je aan om nog wel te blijven kolven, zolang dit goed gaat is het mooi om borstvoeding te blijven geven. Vanaf de leeftijd van 8 maanden hoef je de fruit- en groentehapjes niet meer helemaal glad te maken. Je kunt de structuur wat grover maken met kleine stukjes in de maaltijden. Vanaf 8 maanden verplaatst de kokhalsreflex van een kindje naar verder achterin de mond, waardoor ze stukjes in de voeding makkelijker kunnen verwerken. Ze kunnen vanaf deze leeftijd gaan leren kauwen, wat goed is voor de mondmotoriek, en daarmee voor de spraakontwikkeling. Succes! Groetjes, Mariƫlle - Nutricia voor jou
Ps. Moet ik die melk voeding van +/- 15:00 afbouwen door steeds wat minder melk aan te bieden en er wat bij te geven zoals fruit/koekje/yoghurt en dan uiteindelijk zonder melk.. Of kan ik dat gewoon in 1 klap laten vallen?
Hi, Goed dat je dit nog even navraagt! De fles van 15.00 mag je in 1 keer laten vervallen. In plaats van deze fles kun je je zoontje wat water, slappe thee of diksap geven. In combinatie met wat extra fruit, een broodkorstje of een toetje heeft hij een heerlijk alternatief! Langzaam afbouwen van het flesje is dan ook gelukkig niet nodig. Groetjes Leonie Nutricia voor jou