Fles verse vruchtensap/smoothie AH?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Merlijn, 27 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Merlijn

Merlijn Actief lid

16 mrt 2012
    280
    0
    0
    Ik heb gisteren van een vriendin een fles verse vruchtensap/peer-mango-muntsap gekregen. Ziet er ontzettend lekker uit.
    Maar nu mijn vraag: weten jullie of dit mag i.v.m. toxoplasmose/listeria?

2. Kelly84

Kelly84 Fanatiek lid

16 jul 2015
    1.217
    352
    83
    Vrouw
    Waarom zou dit niet Mogen???

---
    Toxoplasmose

Toxoplasmose is een parasiet die een infectie kan veroorzaken bij de mens. Wanneer je tijdens of vlak voor de zwangerschap voor de eerste keer in je leven besmet raakt met deze infectie, kan dit tot ernstige afwijkingen van het ongeboren kind leiden, zoals oogafwijkingen en neurologische afwijkingen.
    Veel zoogdieren zijn besmet met deze parasiet. De helft van de Nederlandse bevolking is al eens besmet geweest en heeft dus antistoffen aangemaakt tegen toxoplasmose infectie. Een infectie met toxoplasmose veroorzaken bij de mens geen ernstige ziekte: over het algemeen lichte griepverschijnselen die vanzelf weer over gaan.
    Aan het begin van de zwangerschap kan het mogelijk leiden tot een miskraam. Preventieve maatregelen zijn dus op zijn plek!
    Wat zijn die preventieve maatregelen van toxoplasmose?

Geen rauw vlees eten (dus geen biefstuk, filet american etc)
    Vermijd het contact met katten uitwerpselen van voornamelijk jonge katten; kattenbak verschonen en in de tuin werken alleen met handschoenen aan.
    Groente goed wassen.
    Maar waarom testen we dan niet iedereen aan het begin van de zwangerschap op antistoffen, aangezien 50 procent van de Nederlandse bevolking deze infectie al eens gehad heeft en dus niet meer bang hoeft te zijn voor deze infectie? Dat komt omdat de test lastig te interpreteren is en bovendien kostbaar is.
    Daarnaast zijn er ook casussen beschreven van vrouwen die tijdens de zwangerschap niet voor de eerste, maar tweede keer besmet raakten met toxoplasmose en dit ook leidde tot afwijkingen bij de foetus. Testen lijkt dus schijnzekerheid te geven. Deze combinatie heeft ervoor gezorgd dat de overheid heeft besloten niet te testen, maar alle zwangeren goed voor te lichten.
    ---
    Sporten tijdens de zwangerschap, kan dat? Je leest het hier!
    ---
    Listeria

De verwekker van een listeria infectie is een bacterie. Besmetting bij de mens vindt voornamelijk plaats door het eten van besmet voedsel. Net als bij een toxoplasmose infectie voel je je als zwangere grieperig. De foetus kan bij een ernstige infectie mogelijk overlijden in de buik of ziek geboren worden. Ondanks dat de kans op besmetting heel zeldzaam is, maar bij besmetting de mogelijke gevolgen voor de foetus groot zijn, worden aan alle zwangeren preventieve voedingsadviezen gegeven.
    Wat zijn die voedingsadviezen?

Eet geen zachte kaas die van rauwe melk gemaakt is. Op de verpakking staat dan au lait cru. Kaas gemaakt van gepasteuriseerde melk kun je gewoon eten. Dat betekent dus dat brie gemaakt van rauwe melk afgeraden wordt, maar je brie gemaakt van gepasteuriseerde melk prima kunt eten. Controleer dus goed de verpakking of vraag het aan de kaasboer.
    Pas op met het eten van restjes uit de koelkast en kant-en-klaar salades. Wanneer deze te lang staan, kan hier ook listeria in voorkomen.
    Eet geen rauwe schaal- en schelpdieren.
    Eet geen rauwe vis rechtstreeks uit een vacuümverpakking van de supermarkt. Door de manier van verpakken kan er mogelijk listeria op de vis zitten. Dus of de vis goed verhitten, of vers bij de visboer halen, zodat je zeker weet dat het niet in een vacüumverpakking heeft gezeten.

3. Merlijn

Merlijn Actief lid

16 mrt 2012
    280
    0
    0
    Zelfde reden als waarom je bijv. met milkschake zou moeten oppassen of met kant en klaar salades

4. Oliviafaye

Oliviafaye Fanatiek lid

13 nov 2013
    2.268
    208
    63
    Vrouw
    Utrecht
    Die kan je ook allebei eten hoor!
    Alleen bij kleine cafetaria's worden milkshakes en softijs afgeraden omdat er bacterien in het apparaat kunnen achterblijven.
    Bij bijv. Macdonalds kan het weer wel want die worden dagelijks gereinigt.

5. Mb7

Mb7 Lid

26 jan 2016
    33
    0
    0
    sap kunnen pathogene micro organismen in zitten o.a. e.coli. Maar dit kan net zo goed in vers fruit zitten. ik zou er niet te moeilijk over doen.

6. Kelly84

Kelly84 Fanatiek lid

16 jul 2015
    1.217
    352
    83
    Vrouw
    Anders zou er serieus nog wel heel weinig overblijven wat je kan eten of drinken.

Als je bij de verloskundige bent geweest krijg je straks een lijstje wat je wel en niet mag en waar je mee moet oppassen, en dit staat daar niet bij. Dus maak jezelf niet gek met alles te googlen enz.

7. moekkie

moekkie Actief lid

21 nov 2015
    350
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb er maandag nog 1 op. Die donkerpaarse met braam en blauwe bes. Mmm

Ik let wel op of de datum nog wat verder is en ik koop geen flessen met 35% korting sticker (houdbaar tot en met vandaag )

8. Tuurlijk kan dat..
    Gewoon lekker van genieten

9. Merlijn

Merlijn Actief lid

16 mrt 2012
    280
    0
    0
    Dank jullie wel jongens, ben nu lekker met 'n glaasje sap aan het forummen! :D

10. Piepie

Piepie Fanatiek lid

17 jan 2013
    1.253
    1
    36
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik heb er ook 1 staan in de koelkast, yummy. Zit alleen wel veel suiker in volgens de diestiste

11. Chelsey88

Chelsey88 Bekend lid

5 okt 2014
    505
    589
    93
    Anders eet je gewoon 9 maanden niks meer.. gewoon voor de zekerheid! En water eerst uitkoken hè, je weet nooit met die leidingen tegenwoordig.

12. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ja, in fruit zit suiker he...

Die sapjes en smoothies kun je gewoon drinken. Ook met 35%-kortings sticker. Maak jezelf niet onnodig bang, het is niet alsof het smoothies met rauwe kip zijn...

13. Jeszjuh

Jeszjuh Fanatiek lid

22 jun 2013
    1.253
    13
    38
    Inderdaad :p ik wilde t niet zeggen maar mijn eerste gedachte bij dit topic was: serieus?!

Deel Deze Pagina