Omdat ik over een aantal weken weer moet gaan werken, zijn we begonnen met oefenen met de fles. Ze doet het erg goed en krijgt inmiddels de laatste voeding met de fles (afgekolfde melk). Meestal drinkt ze dan niet erg veel: het zit bijna aldoor tussen 70 en 90 ml. Meer wil ze gewoon niet. De overige vier voedingen krijgt ze gewoon de borst en drinkt ze ongeveer 15 minuten per borst. Krijgt ze nu wel genoeg binnen? Ze is inmiddels bijna 4,5 kg en zou dus iets van 675 ml per dag moeten drinken........ Ze slaapt de nacht door tot ongeveer 7.30 uur dus ze komt niet eerder in de nacht voor voeding
bij borstvoeding is het niet te zeggen wat een kind precies binnen krijgt. een kind bepaalt vaak zelf wat het nodig heeft. het kan zo zijn dat het de ene voeding meer drinkt dan je normaal in een fles zou doen en de andere keer minder. het belangrijkste is: - Is je kind tevreden. - plast het goed. minimaal 5 natte luiers per dag. - groeit het kind goed. 100 - 200 gram per week. als dit zo is dan maakt het niet uit.
ze lijkt tevreden en heeft bij iedere verschoning een dikke plasluier.... ze groeide ook goed toen we haar de laatste keer hebben laten wegen..... dus dan ga ik er maar vanuit dat ze genoeg binnenkrijgt. nou ben ik 's avonds aan het kolven en het valt me op dat uit mijn rechterborst stukken minder komt dan uit links... Ik probeer rechts al iets langer te kolven om het op te hogen maar het schiet nog niet op... Kan het zijn dat de ene borst meer produceert dan de ander of niet?
Dit kan inderdaad. vaak zie je ook dat een kind een voorkeur voor een borst heeft. dat het juist aan de ene borst iets langer of beter drinkt dan de andere kant. je kunt de melkproductie aan de rechterborst wel verhogen door kolven of door het kind soms wat vaker aan te leggen. dit geld in jou geval dan aan de rechter borst. wanneer je dit met kolven wilt doen dan kun je het beste wanneer je aan de rechter borst kolft. kolven tot de melkstroom is gestopt. daarna de linkerborst kolven en wanneer je hier klaar bent nogmaals de rechterborst kolven tot de melkstroom stopt. door tweemaal per kolfsessie de rechterkant te stimuleren zal de melkproductie eerder toenemen dan de duur van het kolven te verlengen.