Vraagje...

Discussie in 'Babynamen' gestart door Yasmientje14, 20 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yasmientje14

Yasmientje14 Fanatiek lid

10 jun 2014
    1.442
    263
    83
    Wij willen voor een zoon beiden de naam Q.a.sim (spreek uit als Kasem), nu het probleem.... mijn man is bang dat het teveel een naam is die gelinkt zou kunnen worden aan terrorisme, voor het hele IS gebeuren twijfelde hij absoluut niet.

Ben dus heel benieuwd of gemiddelde Hollander het ook linkt aan IS?

2. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Ik vind het eigenlijk heel erg dat dit iets is waar jullie je zorgen over maken. :(
    Je moet je kindje een mooie naam geven die je zelf hebt gekozen.

Je kunt hem wel Tim of Ruben noemen, maar dat past toch niet bij jullie of bij jullie zoon? Sommige mensen zullen altijd alles in een hokje stoppen, dat voorkom je niet door een hollandse naam te geven.

3. MissFluffy

MissFluffy Fanatiek lid

25 aug 2016
    2.218
    870
    113
    Vrouw
    waarom denkt hij dat? om dat het een arabische naam is?

ik ben een hollander en ik link niet zomaar arabische namen aan IS, andersom wel, als ik aan IS denk dan denk ik wel arabisch. maar niet op de manier dat alle moslims of mensen met een midden-oosterlijke achtergrond meteen terroristen zijn ofzo.

ik vind het niet meer dan normaal dat ouders met een "buitenlandse" achtergrond, ook een buitenlandse naam kiezen. (ik begreep dat jij een moslim achtergrond hebt? en je man?)

4. Yasmientje14

Yasmientje14 Fanatiek lid

10 jun 2014
    1.442
    263
    83
    Bedankt dames, yes beide moslim en islamitische achtergrond.

Mij boeit het dus echt niks, want die achternaam is zo arabisch als maar kan, dus ja dan kan die voornaam er toch lekker bij haha ;)

Mijn man vind Qasim nu vanwege IS dus echt TE veel aan hen linken, terwijl we altijd die naam klaar hadden staan, dit was 'onze' naam. Ik weet dat gemiddelde moslim die naam ook wel snel linkt aan IS en terrorisme. (Zie het als je zoon Tristan noemen).

5. MissFluffy

MissFluffy Fanatiek lid

25 aug 2016
    2.218
    870
    113
    Vrouw
    in dat geval denk ik dat het verstandiger is om een andere naam te zoeken. het IS gebeuren blijft nog wel een poosje spelen ben ik bang, en als een naam niet goed voelt kan je het beter niet doen

6. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Ik begrijp dat dit dus de naam van aan terrorist is?
    Ik zou het niet geweten hebben als je deze vraag niet had gesteld. Dus kennelijk blijven die namen niet echt hangen bij mij.
    Ik vind het dus gewoon kunnen. Ik denk niet aan IS.

7. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Ik ook niet hoor.
    Het enige waar ik als ouders over na zou kunnen denken is dat de naam verkeerd uitgesproken zou kunnen worden. (Ik had nl gedacht dat je het anders uit zou spreken, maar dat is te leren natuurlijk)
    Ik vind het prima kunnen, maar het is jullie gevoel.

8. Pippa02

Pippa02 Niet meer actief

De naam heeft voor mij zeker niets "terroristisch" wel iets Arabisch/ islamitisch, maar dat is voor mij een wereld van verschil. Helaas niet voor iedereen.
    De wereld verhard wel... en er zullen vast mensen zijn die daar heel raar op reageren...

Ik snap je zorg in die zin wel, maar het is natuurlijk van de zotten!
    Ik vind het een hele mooie naam! Als echte Hollander sprak ik hem al wel verkeerd uit:oops:. Ik dacht "kwasiem"
    Dat is denk ik wel iets wat makkelijk kan gebeuren.

9. Florina

Florina Fanatiek lid

24 jan 2015
    2.729
    1.165
    113
    Ach nee, totaal niet. Ik weet ook niet zo goed waar ik deze naam van zou moeten kennen?

10. Donutlover

Donutlover Fanatiek lid

1 jan 2017
    3.316
    1.730
    113
    Ik wist het niet eens.. dus nee ik dacht niet direct aan IS.

De naam Tristan was ook echt niet bij me blijven hangen, tenminste misschien eventjes maar daar denk ik nu niet meer aan als iemand zich zo voorstelt.
    Net als dat ik niet meteen denk aan de Columbine shooting als iemand zich voorstelt als Eric/Erik of Dylan.

11. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.027
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik zou de link niet leggen, maar als je man dat wel doet en blijft doen, dan zou ik toch voorzichtig om je heen gaan kijken of er een naam is waar jullie beiden wel een goed gevoel bij hebben.

12. xElles

xElles VIP lid

24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Idd.. is dit de naam die een terrorist/leider dan ook had? Ik vraag me af hoe bekend dat is. Ik wist het niet, in ieder geval.

Wel jammer dat je daar tegenwoordig rekening mee moet houden..
    Kijk, je kind Adolf willen noemen vind ik een heel ander punt dan dit, eerlijk gezegd.
    Als jullie deze naam mooi vinden zou ik het gewoon doen.
    Ik had trouwens ooit een jongen in de klas die Azem heette. Misschien is dat nog een optie? Scheelt qua uitspraak 1 letter.

13. Mammie87

Mammie87 Fanatiek lid

17 mei 2016
    1.995
    273
    83
    Ik leg echt geen link naar IS hoor. Zou de naam gewoon houden.

14. dreamcatcher

dreamcatcher Niet meer actief

Ik leg de link echt totaal niet en vind het juist een mooie naam

15. Louise11110

Louise11110 Niet meer actief

Ik link de naam niet aan IS. Wel aan arabisch/islamitisch maar dat lijkt mij absoluut niet zorgwekkend.

De naam Tristan link ik inderdaad wel aan een psychisch zieke man die mensen heeft vermoord en getraumatiseerd. Dit is ook alleen maar omdat ik in het desbetreffende dorp woon.

Ik begrijp je zorgen wel hoor. Maar als dit de naam voor jullie kindje is. Waarom niet?

Ik vind de fonetische schrijfwijze trouwens heel leuk;)

Deel Deze Pagina