Partner en ik zijn nu bijna 2 jaar bezig voor een tweede kindje. Vandaag waren we bij de fertiliteitsarts en ik ben best geschrokken. Ik heb een geschiedenis met korte LF en twee flinke buikoperaties achter de rug vanwege een chronische ziekte. Vandaag vertelde de fertiliteitsarts dat zij eerst de colonscopie van volgende week wil afwachten en ik start vanwege de korte LF met ultrogestan. Als mijn chronische ziekte rustig is, dan wil zij mij over niet al te lange tijd een HSG ondergaan (zij verwacht verklevingen vanwege de eerdere zware buikoperaties). Als blijkt dat mijn eileiders niet doorgankelijk zijn, dan starten we IVF. Dit kan nog zeker zes maanden duren want ze wil eerst de ultrogestan de kans geven. Als IVF dan ook niet helpt dan is het volgens haar einde verhaal. IUI, ICSI of iets anders is dan niet mogelijk. Vooral van dit laatste schrok ik. Man zei heel gemakkelijk: 'het komt als het komt.' GRRRRRR Iemand troostende of bemoedigende woorden? P.s. Ik hoop dat ik alles volledig en goed heb opgeschreven.
Ik kan me voorstellen dat je geschrokken bent. Sommige artsen kunnen iets heel zakelijk brengen. In theorie is het natuurlijk ook zo dat het een keer ophoudt. Maar zo ver is het nog lang niet. Je hebt al eerder een zwangerschap voldragen, dus je lichaam kan het. En omdat jullie al een kindje hebben weet je dat jullie eicellen/zaadcellen embryo’s kunnen vormen. Dit zijn al hele belangrijke stappen! Probeer je op elke stap te focussen en niet te ver vooruit te kijken. Wat komt er uit de eerste onderzoeken? Prima kans dat blijkt dat het misschien wel zo kan. Anders geven ze dat geen half jaar de tijd. Lukt het niet? Dan geeft ivf ook hele goede kansen. Niemand kan je helaas 100% garantie geven, maar er is al een kindje dus het kan wel. Probeer je daarop te focussen. Heel veel succes alvast met alles! Probeer vooral lief voor jezelf te zijn en te kijken waar je behoefte aan het. Geef het aan als jullie tijd nodig hebben om beslissingen te maken of als jullie nog met vragen zitten. Artsen doen ook maar hun ding, zonder dat ze altijd stil staan bij de behoefte van elk koppel. Mijn ervaring is dat als we vroegen om een extra gesprek of controle dit altijd prima was en ze alle tijd namen om zaken door te spreken.