de vijfde ziekte

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by niesje, Jan 15, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. niesje

niesje Lid

Mar 15, 2007
    42
    0
    0
    hoi,

ik werk op een basisschool en sinds vandaag is er bekend dat één kind (uit een andere klas) de vijfde ziekte heeft. Er zijn al een paar andere kinderen ziek, ook uit mijn klas, maar hebben nog niet deze diagnose.
    We hebben op school meteen de GGD gids erop nageslagen en daarin staat dat deze ziekte voor zwangeren een verhoogde kans op een miskraam geven.
    In welke periode van de zwangerschap geldt dit?
    En kan ik getest worden of ik deze ziekte vroeger heb gehad, want dat zou betekenen dat ik me geen zorgen meer hoef te maken.

groeten Denise

2. Immie

Immie Verloskundige

Dec 17, 2006
    7,813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hoi denise,
    Neem contact op met je verloskundige en laat je antistoffen bepalen. Ik heb hieronder wat meer info voor je.

Imke

Als een zwangere vrouw geïnfecteerd raakt met parvovirus B19 in de eerste 20 weken van de zwangerschap, is er een verhoogd risico op een miskraam of een doodgeboren kindje.
    Je kan met het virus besmet raken door intensief contact met iemand die besmettelijk is
    ( kinderen met de 5e ziekte zijn besmettelijk in de week vóórafgaand aan de huiduitslag, ten tijde van de uitslag zijn ze niet meer besmettelijk).
    Intensief contact is b.v. in het gezin, of als je op een kinderdagverblijf of school werkt.
    Voor (minder dan 20 weken) zwangere crècheleidsters en onderwijzeressen bestaan, vanwege het intensieve contact met veel kinderen, en de daardoor hoge besmettingskans, protocollen:
    Er wordt een antistoffenbepaling gedaan, in afwachting van de uitslag wordt de zwangere werkneemster beschouwd als “niet-immuun”, dat wil zeggen dat ze vervangende werkzaamheden krijgt op een plaats waar ze niet met het virus in contact kan komen.
    Als de zwangere beschermd blijkt te zijn –omdat ze de infectie al doorgemaakt heeft en antistoffen heeft-, kan ze haar gewone werk weer voortzetten,
    Als de zwangere niet-immuun blijkt te zijn, moet ze de vervangende werkzaamheden blijven doen tot het einde van de epidemie of tot na 20 weken zwangerschap.

3. niesje

niesje Lid

Mar 15, 2007
    42
    0
    0
    Hoi Imke,

ik heb vandaag bloed laten prikken, volgende week krijg ik de uitslag.
    Hopelijk heb ik het al gehad en gelukkig zijn er nog geen signalen dat kinderen het bij mij in de klas hebben.

bedankt voor je antwoord.

groeten Denise

Share This Page