Hallo! Op dit moment ben ik 21 weken zwanger en ik moet zeggen dat ik er tot nu toe fluitend doorheen ga gelukkig! Alleen heb ik last van het volgende: Ik werk in de bediening in een restaurant, zo'n 3 avonden per week, soms 4, dit is dus heel veel lopen en veel tillen. Al een aantal weken krijg ik tegen het eind van de avond een harde buik, echt onderin, alsof er een steen op mijn baarmoeder tegen mijn schaammbotje zit te drukken. Het lijkt dan alsof de kleine al heel laag in mijn bekken ligt, met trappen lopen voel ik ook echt iets zitten. Ook heb ik al vanaf vroeg in de zwangerschap last van spierpijn in mijn billen. De dag nadat ik gewerkt heb is dit nog steeds en daarna trekt het weer weg. Nu heb ik het weekend uiteraard weer gewerkt en had ik weer last van die buik, het gaat steeds meer en langer zeer doen. Vandaag weer een vrije dag en ik loop net met de hond buiten en het doet weer verschrikkelijk zeer, de pijn onderin mijn buik lijkt dus erger te worden. Wat zou dit kunnen zijn? Bandenpijn? BI? Ik vind het heel vervelend en wil graag weten wat de oorzaak zou kunnen zijn en wat we hieraan kunnen doen, hoop dat jullie een antwoord weten! Groetjes Maria
hoi Maria, ik wete noet wat het precies is maar het is wel een reden om er rekening mee te houden. Blijkbaar is het werk te zwaar voor je als je er de volgende dag nog last van hebt. Als rust helpt zou ik rustiger aan doen. Hele avonden in de horeca is ook wel zwaar, misschien kun je korter per avond werken of meer pauzes nemen. Verder kun je bekkenbodemspieroefeningen doen, als het van onderen zo laag voelt en zwaar zou het kunnen dat die spieren wat verslapt zijn. Mirjam