Op 6 juli jl. heb ik een curretage ondergaan. Ik zit nu met nog veel vragen, waarvan ik er graag 3 aan jullie wil stellen: De verloskundige heeft me aangeraden om 2 menstruaties af te wachten en daarna pas weer te gaan proberen zwanger te worden. Omdat mijn cyclus erg onregelmatig was (mei 07 met pil gestopt # onregelmatig # 25 okt 07 # 25 nov 07 # 9 maart 08 na primolut # 29 april: zwanger), zie ik dit niet zo zitten, dat kan wel eens lang duren. 1. Wat raden jullie aan? A.s. 4 aug. krijg ik trouwens een nacontrole met echo (waar ik trouwens erg om heb moeten zeuren..). Als alles schoon is, raden jullie dan ook aan om te wachten met proberen zwanger te worden? Verder slik ik nu sinds 7 juli ijzertabletjes omdat ik heel veel bloed verloren heb. Voor de ingreep Hb 6 (na 1,5 week flink bloedverlies), na de ingreep 4,8. Ik zou die ijzer nu nog zo'n 3 weken moeten slikken en dan weer controle. Hopelijk is de ijzer dan goed. Na 2 weken ijzertabletten was de waarde van 4,8 naar 6 gegaan. 2. Mag je zwanger worden tijdens het slikken van ijzertabletjes, of moet dit eerst uit je lichaam zijn? En zo ja, hoe lang moet je dan gestopt zijn hiermee? Voordat ik zwanger raakte, had ik een verwijzing naar de gyn. vanwege de onregelmatige (of eigenlijk wegblijvende) menstruatie. Ik wil niet te lang wachten met eventuele onderzoeken. 3. Na welke termijn na een MK/curretage kan ik er vanuit gaan dat de cyclus nog/weer zo onregelmatig is en kan ik een afspraak hiervoor maken? Alvast bedankt voor julli antwoord en de moeite.
hoi Kikibo, geduld alsjeblieft! Wij beantwoorden deze vragen naast onze drukke baan in onze vrije tijd, soms duurt het even voordat 1 van ons tijd heeft om achter de pc te gaan zitten. Als je vraag dringend is raden wij altijd aan (staat ook in de info bovenaan deze site) om contact op te nemen met je eigen arts of verloskundige! Je vraag steeds weer bovenaan zetten heeft niet het effect dat je sneller aan de beurt bent. 1) dit advies wordt vaak gegeven maar is niet wetenschappelijk onderbouwd, je mag meteen weer proberen zwanger te worden dat is niet nadelig voor jou voor je lichaam of wat dan ook. Het kan wel voor een hoop onzekerheid zorgen omdat met name de eerste cyclus heel lang kan duren, tot wel 8 weken, en dan blijf je testen... Maar het mag dus wel! Een echo zal uitwijzen hoe ver je zwanger bent, want je hebt geen idee wanneer de volgende eisprong zal zijn. 2) het is geen probleem om zwanger te worden terwijl je ijzertabletten slikt. 3) mocht je niet meteen zwanger worden dan heeft zou je toch 3 cycli af moeten wachten voordat je weer enige regelmaat kunt terugzien, vaak is de cyclus erg in de war na een miskraam. Duurt dit je te lang maak dan eerder een afspraak. Mirjam
Ik bedoelde niet dat jullie snel moesten antwoorden, maar dat ik julli had geschreven, i.p.v. jullie... dat wilde ik alleen maar even verbeteren.. Ik vind het geweldig dat jullie de tijd nemen om onze vragen te beantwoorden, dus het was niet zo bedoeld. Bedankt voor je antwoorden, heeft me goed gerust gesteld.