Vraagjes baby 1 jaar

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Cooks, Jan 5, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Cooks

Cooks Fanatiek lid

Mar 9, 2011
    1,312
    66
    48
    Overijssel!
    Hoi dames, over twee weekjes word mijn dochter 1 en ik heb wat vraagjes hopelijk kunnen jullie mij helpen!

Mijn dochter komt in de nacht soms nog voor de fles, of in de ochtend heel vroeg en dan slaapt ze daarna verder.
    Als het na 5 uur is geef ik gewoon de ochtend papfles en daarvoor gewone opvolgmelk zonder pap.
    Nu las ik iets over dreumesmelk? Is dat wat? Want ze mogen ook gewone melk... Maar ik heb nu alles boven staan scheelt weer een trap op en af hihi. Heeft iemand tips hoe ik dit het beste kan aanpakken, ze krijgt alleen nog in de ochtend pap en in de avond.

En over de ontwikkeling...

Mijn dochter zwaait nog niet of klapt niet zegt geen mama of papa... Brabbelt wel veel... Is dit raar? Ik maak me er persoonlijk geen zorgen om, maar denk vraag het toch even

Zouden jullie misschien een schema neer willen zetten wat jullie hadden met 1 jaar?

Alvast bedankt !:D

2. FloorMax

FloorMax Fanatiek lid

Nov 27, 2011
    1,098
    0
    0
    NULL
    maastricht
    Ik zou zelf gewoon de opvolgmelk blijven gebruiken denk ik.

Dat brabbelen/ praten, zwaaien en wat ze nog allemaal 'moeten' kunnen zou ik met een flinke korrel zout nemen. Ze is nog geen jaar...laat lekker gaan ;) tijd genoeg om dat te leren.

Schema kan ik me niet meer herinneren maar genoeg schema's op google te vinden :D

3. Brinta

Brinta Fanatiek lid

Apr 9, 2013
    2,145
    191
    63
    Zuid holland
    Ik heb er zelf voor gekozen om tot zijn tweede jaar dreumesmelk te geven omdat daar toch net wat meer in zit dan gewone melk.

En wat betreft je andere vraag, elk kindje ontwikkeld zich in zijn/haar eigen tempo.

4. Koekie1

Koekie1 VIP lid

Jul 31, 2013
    5,678
    2,001
    113
    Female
    "Schema" was hier met 1 jaar als volgt:

7.00 uur 1 boterham met halfvolle melk
    10.00 uur 2 stuks fruit en water
    12.00 uur 2 boterhammen met melk
    12.30 - 15.00 slapen
    15.30 uur tussendoortje met water
    18.00 uur warm eten met water en toetje
    19.00 uur fles warme halfvolle melk
    19.30 - 7.00 uur slapen

Pin je als niet teveel vast op een schema. Elk kind is anders. Zolang ze blij en tevreden is (en goed groeit ) zit ik me over het eten niet zo druk maken.

Oh ja, de meeste kinderen slapen nog 2 keer per dag rond deze leeftijd hoor.

Qua ontwikkeling is ook ieder kind anders. Dl heeft een vriendinnetje die 2 weken ouder is en met 10 maanden prima los liep. Dl heeft net haar eerste losse stapje gezet met 14 maanden.
    De een is sneller met het een als met de ander. Ligt er maar net aan waar ze hun prioriteit leggen.

Wat betreft dreumesmelk zie er weinig verschil in gewone melk. Daarom geef ik dl ook gewone melk. Nachtvoedingen heb ik hier al heeel lang niet meer gehad. Misschien kun je proberen om 's nachts eens water te geven? Als ze overdag voldoe eet lijkt het me niet dat ze 's nachts nog honger kan hebben?

5. XoXo

XoXo Niet meer actief

Mijn dochter kan ook nog niet zonder haar papfles. Had geprobeerd met gewone melk, maar dat was niet goed genoeg voor haar ;) Ik geef haar nu opvolgmelk nummer 4 van de albert heijn.

Schema:
    8:00 ontbijt (boterham of beschuit)
    10:00 fruit en dan naar bed (1,5 tot 2 uur slapen)
    12:30 boterham
    14:00 flesje 90+3 (opvolgmelk nummer 4 ah) en dan naar bed
    16:00 koekje/rijswafel/oid
    17:30 avondeten + toetje (vaak fruit)
    19:00 fles 180+6 (opvolgmelk nummer 4 ah) en rijstebloem en dan weer naar bed
    Tussendoor krijgt ze onbeperkt water of thee

Over het zwaaien enzo zou ik me niet druk maken. Je hebt vroege en late zwaaiers. Mijn zoon deed dat pas met een jaar of 2 en dochter met 9 mnd, elk kind is anders :)

6. Cooks

Cooks Fanatiek lid

Mar 9, 2011
    1,312
    66
    48
    Overijssel!
    Oh ik denk dat ik dan nog op dreumes melk ga.. Ze is gek op d'r melk hihi. En wat fijn om even de verschillen te lezen tussen kindjes :)

7. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

Oct 4, 2012
    5,965
    3
    0
    Ik geef mijn dochter nu nog standaard 3 (ze is 13 maanden)
    Ik ga ook over op dreumesmelk ipv gewone melk.

Haar schema ziet er nu uit als volgt.

9:00 fles 180 cc
    12:00 een boterham met alleen boter (ze lust geen beleg) en thee
    15:00 fruit (2 stuks)
    18:00 eten
    21:00 fles 180 cc

8. Pluisje88

Pluisje88 Niet meer actief

Onze dochter is net 1 jaar en krijgt sinds een paar dagen dreumesmelk, kwam toevallig zo uit omdat ze de opvolgmelk nummer 3 niet hadden. Het enige verschil wat ik kon vinden was dat er minder calorieen in zitten.

Haar schema is ongeveer zo:
    7:00 - 7:30 wakker
    7:45/8:00 180+6 opvolgmelk (nu dreumesmelk)
    9:15/9:30 naar bed (soms een uur soms 1,5)
    10:30/11:00 wakker, drinken + een koekje
    12:15/12:30 boterham en 150+5 melk (drinkt ze vaak maar weinig van de laatste tijd)
    14:00/14:30 naar bed voor een uurtje
    15:00/15:30 wakker, drinken + fruit
    17:00/17:30 avondeten (met ons mee eten eet ze minder, potje dan eet ze 250 gr) + toetje
    19:30 flesje 180+6 en naar bed tot de volgende ochtend

Soms wil ze in de nacht nog wat drinken dan krijgt ze als het voor 5:00 is 120+3, na 5:00 (gebeurt eigenlijk nooit) 90+2.

De ochtendfles gaat soms niet helemaal leeg, daarom wil ik deze week of volgende week beginnen met een boterham in de ochtend in combinatie met melk. De avondfles drinkt ze vaak wel helemaal leeg, dus die blijf ik voorlopig nog gewoon geven.

De tijden zijn ongeveer trouwens, het verschilt soms nogal omdat ze in de nacht soms een uur aan het spoken is of in de avond later gaat slapen omdat ze nog niet wil/kan slapen. De laatste weken gaat het redelijk goed qua tijden die ik hier noem, op een enkele dag na waar ze meer of minder slaapt op de dag.

Oh en over het praten, klappen en zwaaien.. Onze dochter zwaait ook (nog) niet, ze heeft geen flauw idee wat we bedoelen als we het proberen maar ik hoorde op het CB dat dat iets is wat ze later pas echt begrijpen/leren dus da's echt niks om je druk over te maken. Brabbelen doet ze wel heel veel, en papa/mama ook wel maar da's meer als ze iets wil (naar bed, of in de nacht troosten). Klappen doet ze wel maar ook niet perse als je "klap, klap" zegt, maar ook dat is niet iets wat 'moet' met 1 jaar hoor. Elk kind is anders en ontwikkelt zich anders, zolang je je er niet druk om maakt zou ik het lekker laten gaan. Dat komt vanzelf wel!

9. Annekijn

Annekijn Actief lid

Mar 29, 2014
    287
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook een 11-maandertje!

Schema bij benadering:

19u15 flesje kv en slapen
    6u00-6u30 wakker en bv
    9u30 - 11u00 slapen
    11u00 groentepap
    14u00 - 15u00 slapen (soms na fruitpap)
    15u00 fruitpap
    17u30 badje
    18u00 brood met beleg
    19u15 flesje melk en slapen

10. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Vanaf 1 jaar hoeven kindjes maar 350 ml zuivel totaal (melk/yoghurt/etc) binnen te krijgen volgens de richtlijn, en wordt de rest van de voeding belangrijker om ijzer, vitamines en mineralen mee binnen te krijgen. Als je kindje goed en gevarieerd eet en je de vitamine D druppels geeft dan is dreumesmelk overbodig (uit commercieel oogpunt willen ze wel graag verdienen). Gewone melk volstaat vanaf 1 jaar. Ook is een fles niet meer nodig, beter is een beker of rietjesbeker aan te leren. Als je het fijner vind om dreumesmelk te geven kan dat natuurlijk gewoon, is alleen wat duurder in je portemonnee ;) Ik zou de hoeveelheid melk die ze krijgt afbouwen naar 1 of 2 momenten en meer vaste voeding aanbieden. Als ze overdag goed eet zijn nachtvoedingen bij 1 jaar niet meer nodig, het kan dat ze wakker wordt en uit 'gewoonte' weet dat ze dan een fles melk krijgt. Ik zou 's nachts alleen water aanbieden.

Mijn dochter zat met 1 jaar net op de overgang van 2 slaapjes naar 1 slaapje. Brabbelen deed ze wel, maar woordjes of mama of papa zeggen nog niet (inmiddels praat ze 100 woorden en begrijpt alles). Klappen kon ze wel met 9 mnd, maar zwaaien pas met 18 mnd. Je dochter is pas 1 jaar, geef haar nog even de tijd :)

Voor slapen heb ik nooit een schema gehad, ze ging op bed als ze moe was en de ene keer was dat 2x en andere keer 1x.

Voor eten wel een schema, bij benadering, bij 1 jaar:
    Als ze wakker was: bord pap van 200 ml gewone melk + bambix
    Halverwege ochtend: 1 of 2x fruit + cracotte
    Lunch: 2 à 3 boterhammen met beleg
    Halverwege middag: 150 ml yoghurt
    18:00-19:00: avondeten met de pot mee
    Na het tandenpoetsen nog wat slokjes water en dan om 19:00 naar bed. Als ze wakker wordt omdat ze aan het hoesten is slokje water.
    Ze drinkt over de hele dag alleen water (of lauwe thee).

Maar bovenal zou ik me vooral niet onzeker laten maken door de verschillen in schema's en ontwikkeling bij andere kinderen. Elk kindje ontwikkelt zich op een andere manier en ander tempo en elke mama gaat anders met zijn kind om qua eten, slapen en gewoontes. Het betekent niet dat het ene goed is en het andere fout. Vertrouw op jezelf en je kindje :)

11. Stefanie83

Stefanie83 Bekend lid

Jul 20, 2009
    962
    0
    0
    NULL
    NULL
    #11 Stefanie83, Jan 5, 2015
    Last edited: Jan 5, 2015
    Mijn dochter is net 1 jaar. Zwaaien en in de handjes klappen, papa en mama zeggen, dat doet ze allemaal al wel een flinke tijd, maar of het echt 'moet'. Ik zou me er nog niet zo druk om maken. Ze heeft haar hele leven nog om te klappen en zwaaien :D

Wat betreft de melk: wij zijn rond 11,5 maand overgestapt op gewone (volle) melk en dat gaat prima. Mijn dochter krijgt ook nog regelmatig 's nachts een fles en dan nu dus met gewone melk. Bij het cb zeiden ze letterlijk: 'er is opvolgmelk beschikbaar voor tot hun 16e, maar het levert niks op behalve een groeiende portemonnee van de fabrikant'.

Verder is mijn dochter niet zo gek op brood (alles bij elkaar eet ze nog geen boterham per dag op), ze is juist gek op fruit (vaak wel 3 stuks per dag) en melk.

Ons voedingsschema:

8 uur: +/- 100 ml melk + 1 boterham met halvarine (eet ze maar een paar hapjes van)

tussendoortje als ze niet slaapt: fruit

12/13 uur: 100 ml melk + 1 boterham (eet ze nauwelijks van) of 1 á 2 cracker (cracottes)

tussendoor: fruit / magere franse kwark / koekje / soepstengel / cracker

17.30: met de pot mee of olvarit potje (half potje, meer eet ze niet) + wat hapjes van ons toetje

19.30: 180 ml. volle melk

12. Cooks

Cooks Fanatiek lid

Mar 9, 2011
    1,312
    66
    48
    Overijssel!
    Hier krijgt ze overdag gewoon SAP. Uit een tuit beker of fles. Mevrouw is alleen te lui om het zelf te pakken dus ik moet iedere keer aanbieden. Welke rietjes beker is aan te raden ?

13. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Bij Hema, kruidvat en Prenatal hebben ze simpele van 3 euro (niet anti-lek, maar mijn dochter weet dat ze hem niet op de grond mag gooien of er op zijn kop mee spelen, en er zit hier alleen water in). Volgens mij zijn die alle drie wel prima, alleen de vorm verschilt. Bij Prenatal heb ik een kleinere die handvatten heeft, vond ze in het begin makkelijker. De rietjesbeker van Hema hebben heel veel mensen, ben ik ook tevreden over.

Anti-lek rietjesbekers zijn moeilijker te begrijpen omdat ze tegelijkertijd moeten bijten en zuigen om er iets uit te krijgen. Maar die zou je ook kunnen aanschaffen, zijn alleen een stuk prijziger 8-10 euro ofzo en soms kunnen ze de rietjes ook nog kapot bijten en moet je een los rietje kopen van 2-3 euro ofzo als het een merk is.

Je kan ook beginnen met een simpel los rietje in een beker of ze het snapt.

14. heerenbeest

heerenbeest Actief lid

Jan 13, 2013
    448
    0
    0
    030
    Dreumesmelk is volgens mij nergens speciaal goed voor, behalve voor de portemonnee van de fabrikant...
    Halfvolle melk is helemaal ok voor een kindje vanaf 1 jaar!

En overdag kan je gewoon water geven, sap is echt niet nodig en niet zo goed voor de net doorgekomen tandjes. Rietjesbeker van de hema is hier een hit geweest. Leren ze heel goed door uit een rietje drinken, wat ook weer beter is dan de tuitbeker (ivm spraakontwikkeling).
    En met 11mnd pakten ze dat hier ook echt nog niet zelf hoor! ;) Dat duurt even, voor ze het goed zelf vasthouden en de motoriek zover is dat het hele plan werkt (willen drinken-beker pakken-naar mond brengen-zuigen-terugzetten). Is best nog ingewikkeld dingetje :D

15. CestMoi

CestMoi Actief lid

Jul 6, 2014
    225
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zoontje is bijna 13 maanden, maar heeft nog hetzelfde schema als 1 maand geleden.

Na het wakker worden borstvoeding.
    Daarna beneden een beker volle melk met 1,5 boterham met beleg.
    Na zijn slaapje weer 1,5 boterham met beleg en volle melk.
    Tussendoor een bakje yoghurt, een liga, soepstengel of een ander tussendoortje.
    's Avonds eet hij met de pot mee en aansluitend eet hij ook fruit met ons mee. Altijd minimaal 2 stuks. Vaak krijgt hij 's ochtends al banaan op brood, zodat er al 1 stuk fruit naar binnen is :)
    Voor het slapen gaan weer borstvoeding.

Op het CB gaven ze met 11 maanden aan dat hij volle melk mocht drinken. Denk idd ook dat peutermelk geldklopperij is.

Zwaaien en klappen heeft hij allebei direct na zijn verjaardag onder de knie gekregen. Als we nu zeggen "zwaaien, doei doei of dag dag" dan zwaait hij. En als we zeggen "klappen" klapt hij. Of hij echt weet wat hij doet....denk het niet haha. Maar ziet er wel schattig uit.

Hij loopt nu trouwens net een paar stapjes los, dus zoals hierboven al een paar keer gezegd werd, elk kindje is anders. Elk kindje doet het weer net in een iets andere volgorde. Kijk naar je kindje. Als je kindje gelukkig lijkt, zal dat het ook echt wel zijn. Mijn zoon eet soms wel 4 boterhammen per dag met beleg....en weegt nog geen 9kg. Kan me er druk over gaan maken, maar als ik naar zijn ontwikkeling kijk en zie hoe blij hij altijd is, zal het wel bij zijn bouw horen.

16. CestMoi

CestMoi Actief lid

Jul 6, 2014
    225
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zoonlief dronk vanaf 7 maanden uit een tuitbeker met zachte tuit, maar omdat hij die steeds kapot beet ben ik overgestapt op de tuitbekers met harde tuit van de Ikea. Het is in het begin even wennen voor ze, omdat er ineens veel uit komt maar hier had zoonlief het snel onder de knie. Voordeel is dat de deksel eraf kan en het dan een gewone beker met handvaten is. We wisselen het hier dus af.

En ook hier is de rietjesbeker van Hema een succes. Staat altijd binnen handbereik met water erin.

17. tompoes

tompoes Bekend lid

Oct 12, 2014
    979
    0
    0
    Centrum
    Ik vind dat dus vette onzin. Er zitten geen 'stoffen' in, dat is grote onzin en pure commercie. Bij goed gevarieerde maaltijden hoeft ze geen opvolgmelk meer. Volle of halfvolle melk is prima.

18. Stefanie83

Stefanie83 Bekend lid

Jul 20, 2009
    962
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat betreft de vraag over welke rietjesbeker goed is: de Hema! 3 euro en bevalt heel goed!

19. Michelle123

Michelle123 Actief lid

May 31, 2014
    156
    0
    0
    NULL
    NULL
    Op dit moment is ons schema:
    Wakker tussen 4 en 5 uur (lekker vroeg), direct een fles
    Tussen 7 en half 8 een boterham jam / boter met water
    Halverwege de ochtend 1 of 2 stuks fruit
    Rond 13 uur fles, of fles en brood. De fles gaat er steeds minder goed in.
    Dan tussendoor soepstengel ofzo
    Rond 16 uur groente/aardappel + toetje
    Rond 17 uur naar bed (vroege vogel)

Hier soms zwaaien als hij zin heeft. Verder nog geen woordjes of klappen.

Wij hebben de Avent rietjesbeker, lekt niet en hij wist hem meteen te gebruiken :)

20. annabel10

annabel10 Actief lid

Dec 28, 2010
    474
    54
    28
    Onze dochter is nu 13 maanden. Wij hebben het volgende schema

+/- 7:30/8:00 200 ml halfvolle melk met 3 scheppen granen

9:30 fruit plus diksap (klein minischeutje, erg verdund) uit rietjesbeker hema
    10:00 slapen tot ong 12:00

+/- 12:00/12:30 1 boterham met ong 120 bio thee/melk (50/50)
    14:00 slapen maar kan soms ook 15:00 worden, maar net wat we die dag doen. Gaan we 's ochtends op pad, dan gaat ze direct na het brood eten op bed.
    15:30 1 mariabiscuitje/ rijstwafeltje of fruit met diksap wat over is

17:30/18:00 warm eten, meestal met de pot mee. Griekse yoghurt met fruit na(smullen!)

Onze dochter zwaait al een tijdje, weet niet precies hoe lang, is een hobby van haar, haha:) na veel oefenen, doet ze nu ook de handjes in de lucht als je "hoera" zegt (smelt) papa zegt ze niet heel duidelijk, mama soms wel. Strekt sinds kort duidelijk handjes uit als ze opgepakt wil worden, zo schattig. Kruipt nog het liefst en loopt langs meubels. Los lopen zie ik op korte termijn nog niet gebeuren. Praten doet ze niet, meer brabbelen en wijzen naar dingen.. Ooit zei ze 1 x poes, maar nu niet meer. Maakt me er niet druk om:) komt zoals het komt!

Leuke fase!

Share This Page