Hallo, Mijn dochtertje is nu 2,5 week oud. De bv loopt geweldig en op aanraden van de kraamzorg ben ik begonnen met kolven en 1x per dag een fles. Gaat prima. Nu heb ik aan een borst pijn als ik voed. Dit had ik al voor ik met kolven begon. Ik heb daar volgens mij een beginnend kloofje zitten. Live voeden wordt steeds pijnlijker, kolven niet. Is het een mogelijkheid om die borst een paar dagen rust te geven door mijn goede borst steeds live aan te bieden en mijn pijnlijke borst dan steeds af te kolven?
Hoi Katrien, Weet je zeker dat je een kloofje hebt? Je zegt dat live voeden steeds pijnlijker wordt. Kun je de pijn omschrijven? Er kan nl. ook sprake zijn van een schimmel infectie bij pijn klachten. Als het wel een kloofje is, waar zit die dan? Kolven kan een goede tussen oplossing zijn om een kloof te laten genezen (als het een kloof is). Maar het is nu ook belangrijk om de oorzaak van de pijn te achterhalen. Heel benieuwd naar je antwoorden.
Hoi Teddy, Dank voor je reactie! De pijn voelt een beetje als TSR, maar dan veel intenser en gaat niet weg. De pijn zit aan één kant van de tepel, precies daar waar nu een soort groefje zit. Het tenenkrommende gevoel zeg maar, maar dan echt heftig. Ik zie soms zelfs tegen voeden op omdat die borst weer aan de beurt is en het zo'n pijn gaat doen. Hoe kan ik een schimmelinfectie herkennen?
Een schimmelinfectie herken je doorgaans aan een branderig en jeukend gevoel aan je tepel(s). De pijn houdt aan, ook tussen de voedingen in. Waar zit dat groefje? Hoe ziet je tepel er uit na de voeding? (kleur en vorm). Klopt het dat jij meer een soort kramp voelt? En dan na de voeding een brandend gevoel?
ik heb geen brandend gevoel, ook geen kramp, meer stekend. Dat groefje zit aan de zijkant van mijn tepel, waar het tepelhof begint. Tepel is na de voeding een beetje plat en wit, maar dit trekt snel weg.
Hoi Katrien, Dat je tepel wit is en een beetje afgeplat na het voeden geeft aan dat de baby de tepel niet ver genoeg in de mond heeft. Dat verklaart ook gelijk de andere klachten. Belangrijkste is dat het aanleggen verbeterd. Zit dat groefje aan de binnenkant van je borst, of aan de buitenkant (of zelfs boven of onder). De plaats van de kloof zegt iets over waar het aanleggen fout gaat. Het kan ook zijn dat je dochter een korte tongriem heeft. Door de korte tongriem krijgt ze de borst niet ver genoeg in de mond en dan krijg je dit soort klachten. Maar het kan ook nog steeds spruw zijn. Het lijkt me heel verstandig om je tepels en de mond van je dochter te laten bekijken door een lactatiekundige IBCLC.