Vraagjes mbt voogd aanwijzen

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Bloem2310, 13 dec 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.770
    2.185
    113
    Hoi allemaal,

De laatste tijd ben ik over het één en ander aan het nadenken mbt het aanwijzen van een voogd.
    Ik ben een bewust alleenstaande moeder en heb na de geboorte van mijn dochter mijn moeder aangewezen als voogd mocht ik komen te overlijden.
    Helaas kampt mijn moeder momenteel met zware psychische problemen waardoor zij, mocht mij nu iets overkomen, niet goed voor mijn dochter kan zorgen, en wellicht zal dit in de toekomst zo blijven.
    Ik denk dus na over een andere oplossing en ik heb twee kennissen waaraan ik haar met een gerust hart zou toevertrouwen, mocht dat helaas nodig zijn. Echter vind ik het wel belangrijk dat mijn moeder een grote rol blijft spelen in het leven van mijn dochter. Is dit iets wat ik ook zou kunnen vastleggen, en in wat voor vorm?
    En tot slot vraag ik me af: hoe vraag je kennissen zoiets? Het is een grote verantwoordelijkheid...

Alvast heel erg bedankt!

2. SydneyGirl

SydneyGirl Niet meer actief

Hier ook een alleenstaande moeder. Ik heb in mijn testament de voogdij getrapt opgenomen. Zolang mijn ouders daartoe in staat zijn en het willen worden zij voogd. Worden zij / mijn kids te oud dan wordt een goede vriendin het. Ik heb het gewoon gevraagd; nee heb je, ja kun je krijgen en het is niet een heel gek verzoek oid (eigenlijk iets wat iedereen, ook stellen, zou moeten regelen).

Overigens denk ik er recent aan een andere vriendin aan te wijzen (keuze nummer 1 is met gezin naar een uithoek van Nederland erg ver weg van mijn ouders verhuisd en vind dat geen goed idee qua mogelijkheid voor mijn ouders om hun kleinkinderen te kunnen zien), maar vind het feit dat ze “ontheven” zijn lastiger aan te kaarten dan het originele vragen of ze het wilden doen.

Ik denk tot slot dat je prima in je testament de voogdij ergens anders heen kunt laten gaan met aanvullend laten opnemen dat je in dat geval wel wil dat je moeder contact met haar kleinkind mag en kan houden.

3. MariekeRox

MariekeRox Fanatiek lid

6 nov 2015
    1.675
    807
    113
    ontheven hoeft je volgens mij niet te melden.
    eerst was mijn zus de voogd maar ze heeft een vriend gekregen en wij willen absoluut niet dat onze kinderen daar nu terecht komen.
    dus ik heb er gewoon mijn ouders van gemaakt.
    heel cru gezegd we zijn er dan toch niet meer dus me zus kan geen ruzie met mij maken :|

Anniek88 vindt dit leuk.
  4. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.953
    33.625
    113
    Je kunt een testament laten opstellen en het allemaal hierin vermelden.
    Een testament is alleen niet goedkoop. Maar goed, het gaat om je kind dus als je het kan missen?
    Je kan het online ook in het gezagsregister aangeven.
    Vroeger gold het ook als je een handgeschreven briefje in een la van een kast legde. Of dat tegenwoordig nog rechtsgeldig is weet ik niet, maar ‘ze’ zullen het zeker meenemen in de afweging waar je kindje gaat wonen als jij er niet meer bent.
    Mocht je onverwacht overlijden, dan stelt in sommige gevallen De Raad voor de Kinderbescherming een onderzoek in. Zij verzoeken dan aan de rechtbank wat zij denken dat de juiste plek is.

Ysabella vindt dit leuk.
  5. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.043
    16.551
    113
    Ik zou inderdaad ook een testament laten opmaken en TS wij hebben 2 voogden, mocht de één iets overkomen is er nog iemand anders.

Iertje81 vindt dit leuk.
  6. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    Best asociaal om het eerst iemand te vragen zo'n grote verantwoordelijkheid op zich te nemen, maar daarna niet het lef hebben om netjes te vermelden dat het komt te vervallen.

Je laat kort gezegd de confrontatie over aan je ouders met je zus, terwijl je ouders als jij komt te overlijden al genoeg aan hun hoofd hebben.

chrystel73 vindt dit leuk.
  7. Indiana

Indiana Fanatiek lid

3 mei 2015
    1.188
    1.367
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Wij hebben het in een etentje aan betreffende vriendin gevraagd, wel iets 'officiëler', maar dat vind ik het zelf eigenlijk ook wel.. niet iets waarvan je hoopt dat iemand maar 'gewoon' ja opzegd...
    Toen zoontje geboren werd, en vriendin inmiddels een partner heeft de vraag aan hen beide gesteld.

Qua ouders hebben we eigenlijk niks over opgenomen, helaas van dichtbij mee gemaakt dat grootouders weinig moeite doen om contact met de kleinkinderen te onderhouden na overlijden van één van de ouders...
    M.a.w. ik denk niet dat je dat alleen bij die vriendin kan neerleggen, maar je mag verwachten dat grootouders daar net zoveel moeite voor doen!

(Voogd van ons woont helaas inmiddels ook aan de andere kant van het land, maar voor ons wel nog steeds de beste keuze)

8. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.043
    16.551
    113
    Denk trouwens ook aan het financiële plaatje voor de voogd en je dochter. (Studie, kleding, sport, eten etc)

Iertje81 vindt dit leuk.
  9. MariekeRox

MariekeRox Fanatiek lid

6 nov 2015
    1.675
    807
    113
    dat mag jij vinden, ik denk daar anders over.

10. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Dat kan vaak grotendeels uit de erfenis betaald worden. Als die er tenminste is. De voogd krijgt ook kinderbijslag en als beide ouders
    overleden zijn dan komt daar vaak ook een uitkering van de Algemene Nabestaandenwet bij. de voogd kan in veel gevallen ook nog bij de gemeente een aanvullende bijstandsuitkering aanvragen.

11. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Wij hebben vast laten leggen in het gezagsregister dat mijn moeder de voogd is. Maar daarmee is niet gezegd dat zij de kinderen dan ook echt in huis neemt. De wens is dat zij (met honden en al) in eerste instantie hier in huis komt om vanuit hier zoveel mogelijk te gaan regelen. Zij treedt dan in overleg met zussen (van mij en man) en broer (van mij) om de beste oplossing te vinden. We wilden het juist niet volledig vastleggen omdat de keuzes die het beste zijn als ze heel klein zijn anders zijn dan de keuzes die het beste zijn als ze groter zijn bijvoorbeeld. Daarnaast weet je niet hoe de relaties en levens van de verschillende partijen zich ontwikkelen. Mijn broer woont nu in Frankrijk, dus dat is bepaald geen logische keuze. Maar als hij ooit wel weer in Nederland gaat wonen, is het misschien wel een optie. Daarnaast kan ik mij voorstellen dat er voor de oudste een andere keuze wordt gemaakt dan voor de jongste. Ik hoop dat ze bij elkaar kunnen blijven, maar de realiteit is dat dat niet perse de beste keuze is.
    Daarom bewust gekozen voor 1 persoon die het beste de situatie direct kan opvangen en daarna gezamenlijk een besluit nemen. Daarnaast is er met alle familie dusdanig contact dat ik weet dat zij goed om zullen gaan met onze kinderen. Als je weet dat je perse niet wilt dat ze naar 1 specifieke zus gaan, dan moet je dat wel ergens vastleggen vind ik. Dat levert namelijk anders te groot risico op gedoe op.

Qua kosten, het huis komt vrij als ik overlijd en dat zal voldoende moeten opbrengen om de lopende kosten (ook qua studie) te dekken. Daarnaast komt er wel wat wezenpensioen via mijn werk. Mijn kinderen zullen vast niet starten met dik gevulde portemonnees als wij overlijden, maar degenen die ze opvangen gaan er ook maar zeer beperkt kosten aan hebben.

12. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.770
    2.185
    113
    Ik denk dat dat wel goed zit, (eigen aannemersbedrijf) ook met de toeslagen erbij. Het is een echtpaar met drie kinderen boven de 10 en dochter is daar kind aan huis. Ze heeft daar zelfs al een paar keer gelogeerd en ze zijn gek op haar. Ik zelf heb bij hen gewoon een heel goed gevoel. Maar een "nee" mag natuurlijk altijd.

Ik zou het mijn moeder gunnen dat mijn dochter bij haar zou kunnen maar ze is hier mentaal gewoon niet meer toe in staat, al denkt zij daar vaak anders over. Dat gaat dus nog lastig worden om dit met haar te bespreken. Ik wil gewoon niet dat het uit loopt op een drama met kinderbescherming, pleeggezinnen of plaatsing bij een familielid waar ik amper contact mee heb. Daarom heb ik het graag goed geregeld. Binnenkort maar eens navraag doen dan.

julia80 vindt dit leuk.
  13. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.043
    16.551
    113
    Het gaat er niet alleen om wat je eventueel krijgt vanuit potjes van de gemeente/overheid maar ook wat je zelf voor ogen had voor je kinderen, die standaard (wat die ook mogen zijn) kan je niet zomaar verwachten van de eventuele voogd. (Vind ik) Dus wij hebben ook een heel financieel plan erbij gevoegd en dit van te voren ook besproken met de voogd. Emotioneel veranderd er niet alleen wat voor de voogd maar hoe je het ook went of keert ook financieel is het opeens anders. De voogd heeft ook beschikking op de erfenis, hoe wil je dat vormgeven, wat hoop en verwacht je? Kan de voogd dat? Ik vind de aanname die je nu doet @Bloem2310 niet helemaal faire. Ja ze hebben een eigen aannemersbedrijf maar dus ook 3 kinderen boven de 10, die gaan straks wat kosten als ze gaan studeren.

Ik bedoel dit allemaal niet vervelend hoor ik vind alleen dat je over alle facetten goed moet nadenken en moet afwegen. :oops:

14. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.141
    8.873
    113
    Ons is destijds verteld dat iemand aanwijzen als voogd niet per sé hoeft te betekenen dat het kind/de kinderen ook bij die persoon gaat wonen en door hen opgevoed wordt ed, dit is op dat moment aan hen om te bepalen. Nu hebben wij de personen in kwestie wel gekozen en gevraagd met het idee dat zij zelf die rol vervullen, maar mochten ze dat bv. fysiek niet meer kunnen, dan kunnen ze dus anders beslissen (en wij moeten hen dus het vertrouwen daarin geven).

Wij hebben ook twee personen aangewezen als voogd en daarnaast twee personen voor het financiële gedeelte (toezicht op de financiën, afwikkeling, enz.), dat zijn bij ons gedeeltelijk dezelfde personen, maar deels ook niet. Dit ook omdat we willen dat bepaalde personen in het leven van de kinderen blijven en ook omdat we denken dat bepaalde mensen voor bepaalde 'taken' beter geschikt zijn/daar bij kunnen helpen, inderdaad zeker gezien het emotionele gebeuren wat er ook bij komt kijken.

Zelf zijn we ook voor een kind van familie/vrienden voogd. Zij hebben ons dat 'gewoon' gevraagd. Ik vond het als 'ontvanger' geen lastige vraag, voelde me eerder vereerd dat zij dat vertrouwen in ons hadden. En mocht het nodig zijn, dan hoop ik dat wij hun kind goed op kunnen vangen en/of met andere betrokkenen een goede plek kunnen vinden (dit hebben we ook zo met de ouders besproken). Het laatste wat we zullen doen is het kind 'los rukken' van personen die vertrouwd zijn (en dat maakt deels dat ik als het ooit nodig mocht zijn de keuze voor de plek wil kunnen maken, wellicht wegen er dan hele andere belangen mee - en terugvallen op ons kan en mag altijd - ook als de ouders in leven zijn trouwens).

SydneyGirl, spruitje80 en femkes vinden dit leuk.
  15. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.770
    2.185
    113
    Natuurlijk was mijn stukje hier wat beknopt en meer bedoeld om wat meer achtergrondinformatie te geven. Een erfenis is er hier niet dus een financieel plan is niet echt op te stellen maar ik ben wel van plan een spaarrekening voor mijn dochter te openen.
    Ik vind het vooral gewoon belangrijk dat mijn dochter bij mensen komt waarvan ik weet dat ze een warme, liefdevolle en goede opvoeding krijgt. Natuurlijk sta ik open voor een goed gesprek over alle facetten die erbij komen kijken, mochten zij akkoord gaan.

16. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.698
    4.306
    113
    noord holland
    Het aanwijzen van een voogd wil inderdaad niet zeggen dat je kind(eren) ook daadwerkelijk bij diegene in huis komen in het geval je iets gebeurd. Diegene kan dat op dat moment bepalen of de situatie dat toelaat. Wel gaat diegene er voor zorgen dat de beste keuzes gemaakt worden, dat kan bij hem of haarzelf zijn maar ook op een andere plek.
    Wij moesten een aantal jaar geleden testamenten opmaken omdat wijzelf tot voogd benoemd werden en ons is toen gevraagd of we toevallig ook al een voogd hadden voor onze eigen kinderen. Je betaald namelijk toch al voor je testament dus dat kon er dan gewoon bij vermeld worden. We hebben toen mijn zwager gevraagd. Ik voelde me ergens een beetje bezwaard, echter bedankte zwager ons juist en vond hij het een hele eer :roflmao:.
    Volgens mij kun je de evt financiële zaken nog los toewijzen mocht je dat willen, wij hebben dat hij hem gelegd. Ook wat je daar ongeveer mee bedoeld naar je kinderen toe.
    Zover ik weet kun je ook benoemen wat je belangrijk vindt m.b.t. eventueel contact met je moeder. Dan nog moet je er natuurlijk dan maar vanuit gaan dat t ook daadwerkelijk gedaan wordt, er wordt neem ik aan niet gecontroleerd of dit echt uitgevoerd wordt. Wel zou je moeder wettelijk gezien in haar recht staan wanneer er niet aan gehouden wordt, maar dan zal ze er zelf iets mee moeten doen in dat geval.
    Wat dat betreft lijkt t me belangrijker dat je dit gewoon overlegd met diegene, dat je dit heel belangrijk zou vinden.

17. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Ik heb na de geboorte van mijn dochter mijn jongste broer en een beste vriendin aan gewezen. Zij zullen mijn dochter niet zelf groot brengen. Maar gaan wel voor een goed thuis zorgen.

Nu denk ik er steeds meer over om 2 vriendinnen (een stel samen) te vragen of ze voor mijn dochter wil zorgen.
    Maar mijn beste vriendin en dat stel kunnen de laatste tijd niet zo goed met elkaar op schieten.
    Beste vriendin zie ik met kerst. Dan even bespreken.

Ik wil nu ook een testament laten vast leggen,mede omdat er nu een erfenis op de rekening staat.

18. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    Je kan het financiële stuk ook lostrekken van de zorg voor je dochter. Mijn oom heeft mij aangewezen als degene die de financiën voor zijn dochter zou beheren Mocht er iets met mijn oom en tante gebeuren. Zij hebben een bevriend koppel dat hun dochter in huis zou nemen in die situatie dus ik ben er puur voor de financiën.

19. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.880
    2.882
    113
    Noord-Holland
    Tuurlijk is er wel een erfenis, er zijn altijd spullen en een bankrekening hoeveel/weinig daar ook op staat. En juist als er weinig geld is, hoe zie je dat dan voor je? Bekostigen zij dan alles? Of kan dat van de kinderbijslag?

Wij hebben mijn beste vriendin gevraagd. Daarnaast hebben we in het testament een aantal clausules opgenomen bv dat de kinderen niet naar het geboorteland van mn man mogen (bij familie daar, dat ze weggerukt zouden worden uit NL en hun vertrouwde omgeving taal cultuur vriendjes) en dat ze niet naar mn zusje toe mogen.

20. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.309
    36.175
    113
    Mijn moeder is voogd. Zij bepaalt indien nodig tegen die tijd waar de kinderen gaan wonen. In principe bij mijn ouders, maar mijn vader is 74, dus of dat dan kan qua leeftijd/gezondheid is de vraag. Mijn halfzus en haar man hebben al aangegeven de kinderen anders op te willen vangen.

Deel Deze Pagina