Vraagjes over borstvoeding en werk

Discussion in 'Borstvoeding' started by shining, Jan 15, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. shining

shining Actief lid

Mar 25, 2008
    150
    0
    0
    Ik moet weer aan de slag en zit een beetje met de borstvoeding in mijn maag. Ik vind het erg fijn om mijn kleintje (nu 3 maanden) borstvoeding te geven, maar wil liever niet 3 keer op mijn werk kolven op 1 dag (ik werk 3 dagen per week). Ik ken iemand die helemaal niet kolft onder werktijd maar toch nog erg lang borstvoeding heeft gegeven. Als ik met max. 1 keer kolven uit zou komen wil ik het ook zeker proberen, de momenten die ik oversla compenseer ik dan met flesvoeding. Maar ben wel bang dat de borstvoeding terug gaat lopen, 's nachts voed of kolf ik ook al 8 uur achter elkaar niet. Nu de vragen die ik heb:

- Zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben?
    - Als het terugloopt, kun je het dan wel weer opvoeren door meer te gaan kolven?
    - Kun je de afgekolfde melk gewoon vanuit de koelkast op je werk in je tas mee naar huis vervoeren of moet je hiervoor een koelbox ofzo gebruiken? Reistijd is ongeveer 30 min..
    - Ik kolf nu slechts 60-80 ml met de handkolf van Medela. Alleen als ik een voeding over heb geslagen komt er meer uit. Ik neem aan dat ze wel meer drinkt, maar ben benieuwd hoeveel? Op de wendag van het KDV hebben ze haar een keer 180 ml gegeven en dat dronk ze ook op, maar daarna was ze urenlang knockout en kon ik haar amper wakker krijgen. Dat zal dus wel meer zijn geweest dan ze normaal krijgt.. Krijg je met een electrische kolf veel meer melk met kolven dan een handkolf?

2. moonchild

moonchild Fanatiek lid

Oct 28, 2009
    1,798
    1,292
    113
    Ik kolf zelf 2x op het werk en laat er 4 uur tussen. Ik heb geen idee of het bij jou zal teruglopen als je minder kolft... Het ligt er misschien ook aan of je werkdagen achter elkaar zitten.
    De gekolfde melk neem ik in de aventreistas met de 2 koelelementjes mee naar huis, ongeveer een uur reistijd). (Je kan bij de etos ook koel/reistasjes kopen van Avent). Ik zou het zelf wel koel vervoeren voor de zekerheid.
    Hoeveel een kindje drinkt verschilt. Op mijn werk drinken sommige kleintjes 90ml per keer, mijn dochter drinkt 170 per keer. Ik gaf eerst 140 per voeding mee, maar daar leek ze geen genoeg aan te hebben.
    Voor mij werkt het kolven met de hand beter dan electrisch kolven.

Succes!

3. lizab

lizab Fanatiek lid

May 7, 2007
    3,467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Hier kolf ik ook 2x per dag, en dat gaat prima.

Let even op met voeding. Ik las van de week een link hier op het forum over de fles bij bv baby's waar het mooi stond uitgelegd.

Iig hebben bv kindjes een zuigbehoefte die na de fles meestal niet meteen 'klaar'' is. Ze blijven dus doordrinken.

Hier hadden we hetzelfde, op het kdv gaven ze hem 160. Ik heb ze heel rap gevraagd dit terug te zetten naar max. 120 en nu gaat het veel beter. Hij zit nu op 3x 120 ipv op 2x 160 en nu wordt hij veel beter wakker, is alerter etc.

Dus geef ajb niet teveel.

4. evenstar

evenstar VIP lid

Jan 22, 2009
    9,809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Renske heeft naar behoefte gedronken op het kdv, ik heb vanaf dat ik weer ging werken (met 3 mnd) tot ze 9 maanden was 2x per dag gekolfd. Ik heb hierdoor een enorme voorraad opgebouwd, omdat ik dubbelzijdig kolfde en zij 1 borst per keer dronk :) Nu kolf ik 1 keer per dag (en dan moet het er ook wel uit ;)).

Ze heeft nooit meer dan 150 cc per fles gedronken, en dronk/drinkt 2 flesjes per werkdag.

Volgens mij is je produktie met 3 maanden meestal niet stabiel genoeg om zonder kolven te werken. Ik denk dat de kans groot is dat je vreselijke stuwing en terugloop krijgt.

5. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,771
    18,916
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Als je werkt sla je één of meerdere voedingen over, dus zul je vanzelf meer kolven dan wanneer je nu tussen voedingen door kolft.

Ik denk dat voor een reistijd van 30 min een koeltasje met koelelementen wel voldoende is. De melk is al gekoeld. Je hoeft daar echt geen (grote) koelbox voor aan te schaffen.

Je loopt wel het risico dat je voeding terugloopt. Maar zodra je dat merkt, zou je een paar 'regeldagen' in kunnen lassen. Dan moet de productie weer toenemen. Maar wacht niet te lang als je merkt dat het terug begint te lopen. Uiteraard zul je daarna ook op je werk meer moeten kolven.

Ik zag ook wel wat op tegen het kolven op mijn werk. Ik heb er pas 3 werkdagen opzitten, maar tot nu toe valt het me mee. Ik mis de ochtendpauze (mijn eerste kolf-sessie is deels pauze deels lestijd. Ik ben juf en wil de school zo min mogelijk belasten) Ik vind het wel jammer dat ik tijdens de ochtendpauze niet even met collega's kan kletsen. Maar dat heb ik er wel voor over om borstvoeding te kunnen geven. Ik haal het kletsen tijdens de lunchpauze wel in.

6. shining

shining Actief lid

Mar 25, 2008
    150
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties.
    Ik heb mijn eerste dag erop zitten en heb vlak voor en na het werk gevoed en tijdens lunchpauze gekolfd. Het viel gelukkig wel mee met de stuwing. Nu maar afwachten of de productie niet terugloopt.. Gelukkig werk ik nooit 2 dagen achter elkaar dus de volgende dag kan ik weer zo vaak voeden als ik wil.
    Ben benieuwd hoe lang dit zo goed gaat!

7. evenstar

evenstar VIP lid

Jan 22, 2009
    9,809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Weet je wel dat je voedingsrecht hebt tot je kindje 10 maanden is?

Share This Page