rug slapen?

Discussie in 'Verzorging' gestart door joycje, 10 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. joycje

joycje Fanatiek lid

21 aug 2009
    1.079
    0
    0
    Hallo allemaal,

Ik vroeg me af wat momenteel het meest word aanbevolen? Moet je de baby op zijn rug leggen en dan steeds zijn hoofdje draaien wanneer ie naar bed gaat. Dus ene keer hoofdje naar links leggen en andere keer naar rechts???

Groetjes joyce

2. 894hi

894hi Niet meer actief

ja , hier leerde de kraamverzorgster het ons ook steeds zo....

als het kindje op zn buik slaapt heb je meer kans dat het met het gezichtje in het matras geduwd gaat liggen.....

en door iedere keer het hoofdje te draaien hou je een rond (achter) hoofdje van je kindje...

3. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    De eerste twee weken leg je je kindje op de zij, na elke voeding op de andere kant.

Na twee weken moet je kindje op de rug slapen, anders kan het gaan omrollen naar de buik en met het gezichtje in de matras komen te liggen. Het hoofdje leg je dan inderdaad de ene keer naar links, de andere keer naar rechts. Als je merkt dat je kindje een voorkeurshouding krijgt, moet je de andere kant extra stimuleren. Anders kun je een afgeplat hoofdje krijgen met alle gevolgen vandien.

4. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Inmiddels wordt aangeraden om kindjes gelijk op hun te laten slapen zodat ouders het gelijk goed aanleren. 't Blijkt nl. dat kindjes van 2 maanden nog steeds op hun zij slapen.

5. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Nou, die adviezen veranderen zo'n beetje met de dag en verschillen ook per kraamzorgbureau.
    Hier was het: eerste vijf dagen op de zij, daarna op de rug, idd met het hoofdje afwisselend naar links en rechts. Maar mijn dochter was drie weken te vroeg en later hoorde ik van een andere moeder dat haar kindje dat ook te vroeg was, tot aan de uitgerekende datum op de zij moest.

6. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Wij moesten Kyra de eerste 4 of 5 dagen op haar zij leggen, maar daarna moest ze echt op haar rug van de kraamhulp. Dit met het eventueel op de buik draaien/vallen. Op haar rug moesten we inderdaad haar hoofje om en om leggen, maar niet door haar hoofdje aan te raken, maar door haar op een zij te leggen welke kant je het hoofdje wil (dus wil je dat ze naar links kijkt, dan op haar linkerzij leggen) en dan doe je haar zelf rustig terugdraaien op haar rug. Het hoofdje blijft dan liggen (snap je ;)).

7. LindaenSven

LindaenSven Niet meer actief

Wij hebben Rosalie maar 2 dagen op haar zij laten slapen. Ze was al zo absurd sterk dat de kraamhulp bang was dat ze van haar zij te makkelijk op haar buik zou draaien. Dus raadde ze ons aan om haar toen al op haar rug te laten slapen. Ligt denk ik dus ook aan hoe de situatie is, wat ze aanraden.

8. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Finn heeft de 1e 2 dagen op zn zij gelegen ivm het vele spugen...maar daarna moest hij ook gelijk op zn rug van de kraamhulp! maar hier was het draaien van het hoofdje (ook op de manier van op de zij leggen) een draaaaaaaama! Hij wilde alleen met zn gezichtje omhoog liggen! Hij had de een platte kop ;)
    Maar nu hij sterker is is dat helemaal vanzelf weggegaan...hij heeft er hel even fysio voor gehad maar dat was al snel niet meer nodig!
    Nu ligt hij op zn zij, rug, buik...waar hij zin in heeft! Haha!

9. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Beetje off-topic, maar Sarah84, ben je je ervan bewust dat rugslapen gevaarlijk kan zijn bij extreem spugen/reflux?

10. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Ind e kraamweek zij om zij maar daarna moest ze op haar rug in bed.
    Ik heb een zij slaper geleend omdat ik geen plat achterhoofd kindje wilde met de nodige bezoeken aan fysio enzo dus haar daar om en om in gelegt.
    Het cb riep meteen "ons advies is op de rug" waarop ik terug ketste dat mijn dochter echt een zij slaper is ( sinds die tijd slaapt ze door en anders kwam ze elke 3 uur) en dat ik een plat achterhoofd wilde voorkomen.

Afijn ik ben dus tegendraads en leg haar op haar zij :p

11. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    hier het advies om hem de eerste twee weken op zijn zij te laten slapen, om en om, na elke voeding op de andere zij..
    na twee weken adviseren ze op de rug en dan hoofdje om en om draaien.. we weten nog niet wat we doen, ligt ook aan de situatie dan denk ik..

12. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Tegenwoordig wordt geadviseerd om het kindje vanaf de geboorte meteen op de rug te laten slapen en dan het hoofdje afwisselend links of rechts te leggen.

Deel Deze Pagina