Meiden, Even een paar domme vragen: Is het nu zo dat als je hele stevige buikspieren hebt, het 'uitdijen' naar voren meer wordt tegenhouden door die spieren en je dus wat meer 'breed' gaat dragen? Of heeft dat helemaal geen invloed? En heeft de weerstand van je buikspieren ook invloed op hoe erg je ingewanden in elkaar worden gedrukt? Ik neem aan dat de baarmoeder de weg van de minste weerstand kiest? Of heeft dit weer te maken met de groei van de 'banden'? Ik weet wel dat er ook verschillen zijn met de grootte van de baarmoederwand, vruchtwater en grootte van de baby. Maar een 'even grote' baarmoeder buitenwerks gemeten kan bij twee vrouwen van ongeveer dezelfde lengte, gewicht en lichaamsbouw bij de ene vrouw toch heel anders in het lichaam liggen als bij de andere vrouw? Ik vraag me gewoon af hoe dit werkt en of het logisch te beredeneren is (door mij blijkbaar niet). Er wordt altijd veel aandacht gegeven aan de baarmoedergroei en de baby, maar ik kan weinig vinden over hoe de rest van je lichaam verandert. Ja, organen als nieren en lever komen wat hoger te liggen en darmen, maag, blaas komen in de verdrukking... Maar weinig plaatjes.. Ben benieuwd wat jullie theorieen zijn... en of jullie hier meer info over hebben. Groet, Jem
Ja, interessante vraag. Ik heb een heel bescheiden buikje en bij mijn eerste was het nog erger. De vk zei toen dat hij door mijn strakke buikspieren kwam. Ik had wel een groot kindje, maar die groeide echt naar binnen. Ik weet alleen niet of het klopt, want sinds mijn zoontje is geboren heb ik geen buikspieroefening meer gedaan en toch dit keer weer een klein buikje. Ben overigens 1.76cm, dus niet heel lang.
Enneh.. had je kleine buikje tot gevolg dat je weinig of geen rugklachten had en ook geen last van zwangerschapsstrepen? Maar had je bijvoorbeeld wel last van maagzuur? Dat is bij mij tot nu toe het geval. Ik ben vrij snel gestopt met hardlopen en ik train mijn buikspieren verder ook helemaal niet. Ik had een vrij bescheiden buikje, maar sinds een paar dagen issie wel heel snel aan het uitdijen...
ik heb hele stevige buikspieren maar toch heeft dit nooit in de weg gezeten. ik heb bij me dochter breed gedragen maar ook toen had ik een grote buik en nu is me buik minder groot maar draag ik hem wel helemaal naar voren. dezelfde bouw en buik want me buikspieren waren weer goed gesloten en me buik weer plat toen ik zwanger werd van deze uk. wel heb ik bijde zwangerschappen veel last van me rug gehad en banden en deze zwangerschap ook veel last van me bekken. Na de zwangerschap duurde het ook wat langer voor me buikspieren in het midden weer gesloten waren maar ondankst dat het wat langer duurde was het toen het gebeurd was weer als vanouds. je organen worden overal naar toe geperst waar het maar past en dat ge je vanzelf merken. me maag past steedsminder in, heb het benauwt want ja die middenrif heeft ook heel wat te verduren dus je longen ook, en dan nog die meters lange darm die geplet wordt tegen je rug ergens haha. ik heb geen last van striemen en ben benieuwt hoe dat dit keer gaat worden maar als me buik minder groot wordt als me dochter op het eind wat er wel naar uitziet dan zullen ze vast achterwegen blijven heb trouwens nog nooit buikspieroefeningen gedaan of een ander soort van actieve sport en heb het gewoon zo van me zelf haha. mijn dochter was een kleine uk met 3160g en 46 cm en deze uk zou ook zo rond de 3 kilo komen zoals het er naar uitziet. heel veel zijn er jaloers op me stevige buik die ik zo snel naar mijn vorige zwangerschap weer had en dat zonder dat ik er iets voor gedaan had. ben benieuwt hoelang het nu duurt voor ik hersteld ben.
Ik had idd geen strepen op mijn buik, wel op mijn benen, dijen en borsten. Heel veel last van zuur, maar ook van rugpijn, maar ja, ik had dan ook wel een behoorlijk zwaar kindje (5 kilo) en altijd al last van rugklachten.
Een oude buuf van me had wel veel last van haar buikspieren... Die zaten zó strak dat de VK bang was dat de baby te weinig ruimte had. Maar ook dat is goed gekomen. Als je ze tot het eind toe blijft trainen vraag je om moeilijkheden natuurlijk, maar anders zou ik me er niet te druk over maken. Het ene kind draag je naar binnen, het andere naar voren. Het gaat erom welke houding je hebt, hoe je rug staat. Dat zegt meer dan hoe je buik zit. Ik heb nu een enorme buik, helemaal in vergelijking met de eerste... En bij die eerste (kleine buik) had ik op het eind af en toe last van maagzuur, maar bij deze echt heel veel! Strepen heb ik nog nooit van kinderen gekregen, dat is genetisch vastgelegd, ik schijn een rekbaar velletje te hebben...
@lovewinnie: grappig dat je stevige buikspieren hebt en toch een grote buik. Ik heb nog niet eens gedacht aan het herstel van je buik na de bevalling ! (zo ver ben ik nog niet ). Zouden stevige buikspieren zich inderdaad sneller sluiten na de bevalling? Wat ik ook wel opvallend vind is dat jouw beide kindjes 'kleine ukken' waren bij de geboorte, maar dat je toch een grote buik had. Dit zou dan moeten inhouden dat je veel vruchtwater en/of een dikke baarmoederwand hebt gehad. Verschilt ook weer per zwangerschap. @suus: heb je die strepen nu nog of zijn ze weer verdwenen? Ik heb zelf zwangerschapsstrepen gezien bij iemand die niet meer verdwijnen.... ik hoop zelf niet dat ik dat krijg, maar goed, je kunt er helaas toch vrij weinig tegen doen? @kimoyra: Als je je buikspieren tot het eind toe traint, dan rek je ze toch juist zodanig uit dat ze niet meer korter worden na je zwangerschap? Enne.. het lijkt me dat als je naar buiten draagt, dat je dan meer moet 'corrigeren' met je rug met mogelijke rugklachten tot gevolg...
@jem: die strepen gaan eigenlijk nooit meer weg. Ze worden wel lichter en als je een beetje gebruind bent in de zon vallen ze ook minder op. Ach, supererg vind ik het niet hoor. Zou het wel jammer vinden als ik ze deze zwangerschap nog op mijn buik krijg, maar je kunt er niks tegen doen.