Hallo, Ik vroeg mij af, ze zeggen altijd dat de tweede enz. bevallingen veel sneller gaan omdat er al een "weg" is gemaakt. Mijn eerste kindje was veels te vroeg geboren, met 27 weken. Ze was ook echt heel klein, 36cm en 1200gram. Nu ben ik zwanger van mijn tweede en deze zwangerschap gaat wel veel beter gelukkig. Alleen vroeg ik me af, is de 'weg' ook al gemaakt , dat deze beeb ook sneller gaat? Of niet? Omdat deze beeb wel veeeeeeeel groter is natuurlijk dan hahaha. Ook vond ik die weeen op het einde wel erg lastig bij mijn eerste. Is het allemaal veeeeeel erger bij een "normale baby' die in mijn ogen echt groot lijkt? Ik vind vooral het hoofdomtrek zo groot van een normaal op tijd geboren baby. Heeft iemand ervaringen misschien? Het ging trouwens ook wel aardig snel bij mijn eerste, 1x weeengestopt maar in principe viel het nog aardig mee. Hoe zal dat gaan bij de tweede die wel normaal geboren gaat worden? Ik ben nu bijna 32 weken en denk er zo vaak aan, ben een beetje bang voor de bevalling daardoor! Alvast bedankt!
Ik heb bij de vorige met 32 weken aan de weeenremmers gelegen voor 1,5 week. En met 36 weken was er geen houden meer aan, en is hij in no time geboren. Mijn gyneacoloog heb mij nu verteld, dat ik zeker niet te lang moeten wachten als ik weeen krijg, omdat ze ervanuit gaan dat een tweede sneller word geboren..dus als ik te lang wacht..tsja dan lig het waarschijnlijk in de auto als we bij het ziekenhuis aankomen
hoi hoi jaaa hoor de kans dat je tweede bevalling sneller gaat heeft te maken met 2 dingen 1 de weg is al gemaakt en grote of kleinte doet daar niet toe aangezien 2e kindjes over het algemeen al groter zijn dan eerste kindjes en 2 omdat je lichaam het signaal nu sneller herkent hij heeft het immers al een keer meegemaakt en weet dus wat het doen moet ook is het zo dat grotere kinderen met je meewerken terwijl je met kleine kindjes het echt helemaal zelf moet doen dus bereid je maar voor op een rustige goede bevalling groetjes nathalie
Ik vraag me dit ook af, ik ben alleen met 30 weken bevallen dmv een keizersnede, dus er is geen voorgangster geweest die via de natuurlijke route naar buiten kwam.
Hmm ok ik hoop het! haha maar ik vind de hoofdomtrek zo groot, dat moet je toch wel merken dat lijk me veeeel zeerder doen dan zon klein ukkepuk hoofdje hihi. Maar aan de andere kant, hoor ik ook vaak dat de weeen gewoon het ergste zijn en het persen niet . Geen idee? Maar ik hoop in ieder geval dat het een goede bevalling word ja! Bij mijn dochtertje ging het ook zo snel en kreeg heftige weeen en met 10 cm werden mn vliezen gebroken en meteen kreeg ik persweeen en werd ze binnen een minuut geboren al. Ik weet dus niet goed wat je bedoelt met "het zelf doen" . Ik weet nog wel dat iemand zei tegen me dat het een snelle bevalling was, en als ik volgende keer zwanger zou zijn (nu dus) eerder naar het ziekenhuis zou moeten komen want het zou wel eens snel kunnen zijn . Vreemd als deze beeb groot is en dan dat het sneller gaat. Maarja ik heb het liever snel en heftig dan langzaam en vermoeid! Groetjessss
Gemiddeld genomen is de eerste bevalling de moeizaamste, maar het is zeker niet ALTIJD zo dat een tweede (of derde of ...) makkelijker en sneller gaat. Zo ben ik het negende kind van mijn moeder, en tevens degene van wie de bevalling het zwaarste ging. Zij dacht van tevoren: ik heb dit al acht keer gedaan, hoe moeilijk kan het zijn? Tja... ik ben de enige die met vacuumpomp gehaald is. Dus garanties krijg je ook hierbij niet. Natuurlijk hoop ik voor je dat het allemaal soepel gaat!
Mijn verloskundige zei dat bij grote kindjes de ontsluiting vaak sneller gaat, omdat er meer gewicht en dus druk achter zit. Zo ook bij mij en ook nog een voorhoofdsligging, dus nog meer druk. Ging snel maar heftig, ik heb het als heel prettig ervaren! Het persen deed inderdaad geen pijn, het pijnlijkste waren de laatste paar centimeters (in 1 uur).
Oow snoopy das mooi om te horen nu heb ik weer een beetje moed hihihihi Ik zag het even niet meer zitten de laatste dagen stressen alleen maar daarover. Bedankt voor jullie reacties, meer reacties zijn natuurlijk altijd welkom, ik lees altijd! Groetjes, Mandy
Ze zeggen dat de tweede bevalling vaak makkelijker en sneller gaat, maar dat een derde vaak weer op de eerste bevalling lijkt... we'll see!