Van de week globaal mijn belastingaangifte ingevuld...was even benieuwd wat ik ongeveer ga terugkrijgen. Volgens het programma ruim 3500 euro !!! Op basis van ongeveer 375 uur ouderschapsverlof. Niemand hoort mij klagen, maar het is zoveel dat ik me serieus afvraag of het wel klopt (alle gegevens die ik heb ingevuld zijn wel juist) Nu heb ik ook aftrek studiekosten, maar dat is hooguit 400 euro. Iemand ervaring met ouderschapsverlofkorting? Is het normaal dat je zoveel terugkrijgt in een jaar?
volgens mij krijg je een deel van je werkgever vergoed en 40% van de belastingdienst terug van je uurloon, dus dan zou het kunnen kloppen. Weet niet wat je uurloon is, ik heb aan jou wel een vraagje, moest je dat ergens invullen dat je ouderschapsverlof hebt opgenomen? groetjes
alleen als je betaald ouderschapsverlof hebt betaald je werkgever mee, anders de belastingdienst. Het is ongeveer 4 euro per uur. 375 x 4= 1500 euro. Als jullie beide werken zal de rest wel inkomensafhankelijke combinatiekorting zijn. Moet je even kijken op de site van de belastingdienst. Kan ook flink oplopen. Ik heb dit jaar 698 uur opgenomen en krijg ook nog mijn hypotheekrente terug. Het wordt hier ruim 8000 euro. Vind het ook erg veel, maar is welkom hoor
Ja, tegen het einde van de aangifte. Ik vroeg het me eerst ook af, omdat het erop leek dat er nergens gevraagd werd naar ouderschapsverlof. Maar ergens bij de laatste invulschermen wordt gevraagd naar je persoonlijke situatie, of er kinderen zijn geboren en of je ouderschapsverlof hebt opgenomen.
Thanks voor de reacties. Het zal bij ons inderdaad ook een combi zijn van factoren. Het grootste deel wordt denk ik veroorzaakt door teveel betaalde loonheffing. Waarschijnlijk heb ik het hele jaar de loonheffing betaald die hoort bij mijn fulltime salaris, terwijl ik een groot deel van dat jaar veel minder verdiende. Mogelijk krijg ik hier een deel van terug, met daarbij ouderschapsverlofkorting en studiekosten. Het is zoveel, kon het bijna niet geloven...maar welkom is het zeker
de inkomensafhankelijke combinatiekorting is ook een flinke hoor! Je krijgt als je meer dan 4734 verdient krijg je 780 + 3.8% x (inkomen - 4734) terug!!