schematips gevraagd

Discussie in 'Voeding' gestart door Polletjepiek, 9 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Hoi

Op zich hebben we een goed schema, alleen zit ik een beetje met de laatste fles. Ons schema ziet er ongeveer zo uit:

8.30 180/6
    11.00 fruit
    13.30 boterham + fles(180/) wellicht wordt deze fles nu minder?
    17.30 warm eten + yoghurt na
    21.30 uur fles 180/6

Nu zit ik een beetje met die laatste fles. Na het warm eten gaat ze meestal naar bed (±19.00) Dan moeten wij haar echt wakker maken voor die laatste fles en ze is dan niet best te spreken, fles gaat nog wel makkelijk leeg, is echt boos als ie leeg is.
    Moet ik dan die fles eerder geven? Of is dat geen optie?
    En zouden jullie tussen de middag minder in de fles doen? En hoeveel dan? Ze zit nu dus op zo'n 600cc opvolg melk per dag. Wanneer en hoeveel vitamine D moet je dan bij gaan geven?

Sorry voor de vele vragen, maar ben even het spoor bijster.

2. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    mijn schema lijkt wel wat op die van jou, mischien heb je er wat aan?

7:30: 180+6+bambix
    11 fruit
    12:30: 1 boterham met thee (CB adviseerde mij: 150+5 bij het brood, maar dan trekt mn zoontje de middag niet tot het avondeten)
    15:00: 120+4 + wat thee/ diksap (deze ben ik aan het afbouwen)
    18:00": warm eten met wat water
    19:30: 150+5 (meer wordt spugen)

Mijn zoontje slaapt meestal aan het eind van de middag nog drie kwartier en dan stort ie rond 19 uur wel zo'n beetje in. ik probeer m nog wat wakker te houden omdat ik anders de fles zo dicht op het warm eten vind en dan wordt t helemaal spugen...
    Het komt ook wel eens voor op KDV dagen dat hij niet drie kwartier kan slapen aan het einjd van de middag ivm ophalen enz. dan is hij wakker van 16-19 uur en dan leg ik m gewoon een uur eerder dan anders op bed. Hij is dan zo moe dat ie het klokje ook wel rond slaapt!
    Ik zou jouw kindje dus niet wakker maken voor dielaatste fles, maar deze iets eerder geven en haar dan gewoon naar bed brengen. Wanneer je haar na het eten op bed legt ligt ze al in haar "slaapmodus". Haar tussendoor wakker maken is voor niemand leuk denk ik?
    je kan ervoor kiezen om de yoghurt weg te laten zodat ze de fles dan wel drinkt.
    met 600cc opvolgmelk zit je zowel qua vocht als qua melk ruim voldoende. De grens ligt vlgs ons CB op 500. als je daaronder komt moet je vitamine d bij geven. (en vocht in de vorm van water, diksap, thee)

3. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    wij gaven die laatste fles ook vrij kort op het eten... Probeerde de tijd nog wat te rekken met een bad, maar zo'n 2 uur na het eten dronk ze haar flesje gek genoeg weer helemaal leeg. Rond de 11 maanden pas, ging dat minderen, toen liet ze ineens regelmatig de helft staan.

4. Polletjepiek

Heel fijn dames, bedankt voor de tips, gaan we vanavond ff proberen.

By the way, ze was de afgelopen 2 nachten om 4 uur wakker en wilde echt niet meer slapen. Na een uur (dus om 5 uur) maar een flesje gegeven van 120/4. Dus ik hoop dat het vanacht beter zal gaan.

Hebben jullie een idee wat dit geweest kan zijn?

5. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.285
    1.459
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Wij komen elkaar wel vaak tegen hier of niet :):):) maar ik herken veel in jullie verhalen.

Mijn schema is nu als volgt:
    07.00 soms 07.30 fles 180cc met 6 schepjes en 3 grote scheppen bambix
    10.30 3 stuks fruit vers met 50cc thee
    11.45 1 boterham met korstjes met boter en beleg, tijdens de boterham geef ik een fles van 150cc met 5 schepjes. Soms drinkt hij hem helemaal leeg maar meestal drinkt hij hiervan zo´n 120cc
    15.30 rijstewafel en 50cc diksap
    17.00 uur warm eten en 100 gram yoghurt
    19.00 fles van 180cc met 6 schepjes en 1 schep bambix, deze fles gaat er altijd heeeeeeeeel erg lastig in en na 3 keer stoppen en opnieuw beginnen heeft hij meestal 140cc gedronken.

Luca slaapt twee keer dag.´s ochtends van 08.30 tot 10.00 en ´s middags van 13.00 tot 15.00. Tot zijn bedtijd van 19.00 uur slaapt hij dan niet meer.

Luca haalt dus de 500cc opvolgmelk per dag nooit en krijgt dus extra vitamine D.

Ik zou zo graag willen dat hij de laatste fles beter wil drinken want dit is al maanden echt niet leuk meer. Ik durf hem ook niet zonder een fles naar bed te doen want ik heb begrepen dat ze tot een jaar de laatste fles nog nodig hebben. Ik zal blij zijn dat ze vanaf een jaar maar 300cc melk op een dag mogen hebben incl. de yoghurt want dan hoef ik me niet zo´n zorgen te maken of hij wel genoeg melk binnen krijgt.

Mijn CB zegt dat 500cc opvolgmelk per dag aanbevolen is maar dat 400cc het minimale is wat ze binnen moeten krijgen. Luca haalt met drie flessen dus wel die 400cc maar op een slechte dag ook niet hoor. Vandaag is dus weer zo´n slechte dag. Vanmorgen 60cc laten staan en vanmiddag maar 80cc van de fles gedronken. Ik zit dus nu op 240cc en hij zou dus 160cc van zijn laatste fles moeten drinken om die 400cc te halen, dat gaat waarschijnlijk niet lukken.

Het is weer een heel verhaal geworden maar het is fijn om het van je af te kunnen schrijven want het is soms niet makkelijk als je vooral ´s avonds met een baby in je armen zit die zijn fles niet wil hebben en daar hartverscheurend bij gaat huilen.

Veel liefs
    Nataly

6. Polletjepiek

Ff een update:

Vanmorgen om 4 uur wakker.
    even aangezien tot 5 uur, toen echt niet meer slapen. Was helemaal druk enzo.
    Dus een flesje van 120/4 gegeven toen ging het alsvolgt:

5 uur 120/4
    eindelijk weer slapen
    9.30 uur 150/5
    slapen
    11.00 uur fruit
    slapen
    13.45 uur boterham + 150/5
    even weg, daarna slapen
    18.00 uur warme hap + beetje vla
    19.30 uur 180/6+3 eetl. bambix fijne granen.
    Tanden poetsen & slapen

Dus hoop dat het vanacht weer beter gaat.

7. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik zou haar 's nachts echt geen fles geven omdat ze niet wil slapen. Dat hebben kinderen nou eenmaal wel eens, dat ze opeens 's nachts wakker zijn. Dat heeft meestal echt niet met honger te maken. Wat wij dan doen, is hem bij ons in bed stoppen en vaak valt ie uiteindelijk wel weer in slaap. En anders maar niet...

Je kunt de laatste fles prima eerder geven. En de fles bij de boterham zou ik ook minderen en straks eventueel weglaten als je een tweede boterham geeft. Dan kun je tussen het brood en het avondeten wat tussendoor geven (liga, rijstwafel, beetje yoghurt, nog een stuk fruit, etc.).

Zoontjes schema met 3 flessen:
    07.00 200cc papfles
    9.30 2 stuks fruit
    11.30 boterham plus 150cc fles
    15.00 tussendoortje
    17.30 avondeten
    18.30 150cc fles

8. Merijn

Merijn Niet meer actief

Nu krijgt ie overigens in plaats van de 11.30 fles een extra boterham. Dus 2 boterhammen 's middags en in totaal 2 flessen op de dag.

9. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Vraagje: is hier een regel voor dat je met (bijvoorbeeld?) 9 maanden naar 2 flessen toe gaat?
    Ik geef nu sinds 2 dagen 1,5 boterham met 90/3 + ander drinken. De fles wordt dus vlot afgebouwd. Maar mijn zoontje is pas 7 maanden... Is dit niet te vroeg? Mag dit? De boterhammen gaan er vlot in, hij zou wrs zelf 2 op kunnen maar ik ben voorzichtig...

10. Merijn

Merijn Niet meer actief

Nee voor zover ik weet zijn daar niet echt vaste regels voor. Gemiddeld gaan kinderen naar 3 als ze goed hun bijvoeding eten en naar 2 als... tsja ze nog beter hun bijvoeding eten? En als ze niet meer hoeven? Ik heb geen idee ;) Ik heb het een beetje op behoefte gedaan. Mijn zoontje at zo goed zijn fruit, brood en avondeten dat ik die derde fles een beetje overkill vond. We met 8 maanden overgegaan naar 2 flessen. Dat vond het CB overigens prima omdat de rest dus zo goed ging.

11. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ok, dank je! Dan denk ik dat het hier ook zo die kant op gaat. ben er nog wat onzeker over omdat je met FV toch zeker weet dat ie alles binnenkrijgt. Maar hij eet verder zn vaste voeding prima, moet m zelfs een beetje temperen omdat hij zn eigen grenzen niet kent, wordt dus echt spugen hier. Dus ik ga hier maar langzaam aan afbouwen ;)

12. Polletjepiek

hoi Hoi,

het gaat nu weer goed.
    We zitten nu zo:
    8.30 fles 180/6 (200 cc)
    11.00 fruit+evt. drinken
    13.00 brood + 120/4(= ca 135 cc)
    tussendoor evt. wat drinken(lukt niet altijd omdat ze dan slaapt
    18.00 warm eten + toetjes(yoghurt oid)
    20.00 uur Fles 180/6 + pap. (200cc)

Ze krijgt nu dus 535 cc opvolgmelk, dit laat ik maar zo tot we weer naar het cb gaan(5-11)?

Nu doen we dus ook pap in de laatste fles omdat ze 2x om een uur of 4-5 wakker werd 's nachts. Maar nu zitten we met welke speen het beste is. Lisanne is nogal een snelle drinker en heeft nog altijd de nr. 1 speen van avent. Nu wil dat dus niet met de pap, maar met de papspeen heeft ze dus fles weer binnen 5 minuten leeg(met 5 scheppen pap)

Wie heeft nog andere tips voor de papfles??

13. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Wat betreft de papfles: mijn zoontje drinkt m ook in minder dan 5 minuten leeg of je moet er echt veel pap bij gaan doen... Ik ben er ook nog niet achter, maar hij lijkt er geen last van te hebben dus...

14. Polletjepiek

@druif
    Moppert je zoontje dan niet als ie de fles leegt heeft? Lisanne wel die moet dan best even huilen, is wel zo weer over maar ja, ik denk als ze er even wat langer over doet is dat misschien beter voor haar. Maar om nou, bij wijze van, 10 scheppen er in te doen lijkt me ook niet wat.

15. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.036
    453
    83
    Vrouw
    welke speen gebruiken jullie dan bij de papfles? dat kan ook nog schelen in snelheid.

16. Polletjepiek

We gebruiken de 3 standen speen van avent.

17. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ja, wij ook, hij verstopt als je speen 3 gebruikt. voor zover ik weet hebben ze geen tussen maat???
    En ja: mn zoontje moppert ook erg als het alweer op is. Gewone melk met speen 3 gaat ook in ca 5 minuten, thee en water enzo doe ik t liefst met speen 2. Maar als ie steeds verstopt dan is het ook flink mopperen. Meestal als ik m daarna laat staan (boeren/ afleiden) dan gaat t wel.

18. Polletjepiek

De andere( 1, 2 en 3) spenen hebben volgens mij dezelfe gatgrote als de 1, speen. Alleen zitten er dan 2 gaatjes in de 2-speen en 3 in de 3-speen. En die 3-standenspeen is de in kleinste stand al enorm groot vind ik. Idd, wel jammer dat er niet een tussenoplossing is, want ben opzich wel tevreden over Avent.

Deel Deze Pagina