vraagjes peuterspeelzaal

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door sweetamber, 10 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sweetamber

sweetamber Fanatiek lid

6 nov 2008
    1.271
    1
    0
    apothekersassistente
    Mijn moeder had het er over dat het een goed idee is om straks (als Lars ouder is) hem naar de PSZ te doen.
    Het leek mij niet wat (moet ik 'm missen), maar voor contact met andere kinderen leek mij het wel goed.
    Nu zit ik met een paar vraagjes.
    - Waar moet ik op letten bij het kiezen van een PSZ (als ik keuze heb)?
    - Ik woon in Zwolle-Zuid, is er daar een wachtlijst (iemand bij mij uit de buurt die dat weet?)
    - Wat is het verschil tussen PSZ en KDV (hij gaat niet naar een KDV)

Gr. Rianne!!!

2. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Kdv is voor opvang, gaat een kind een hele da of een halve dag heen. Psz is voor kinderen meestal 2 keer per week vaak van 8:45 tot 11:30 en van 13:0 tot 15:15 dus 1x ochtend en 1x middag. Op een psz werken ze vaak met thema`s. kdv is vaak meer spelen en minder leren. Bij allebei leren ze natuurlijk samen spelen samen delen en wat doen zonder papa en mama.

Wachtlijsten weet ik niets van natuurlijk.

Ik zou kiezen voor een psz in de buurt van de basisschool. Makkelijk voor later als je een 2de zou krijgen en de 1ste al op school zit. En ze leren al meteen vriendjes kennen voor op school. Verder vraag of je mag komen kijken en kijk hoe het eruit ziet, vraag andere ouders hoe ze het vinden etc.

3. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Over Zwolle en omgeving kan ik je ook weinig vertellen wat wachtlijsten betreft, maar denk dat je met de computer en telefoon daar veel over te weten kunt komen.

Wat hier boven al geschreven werd over de tijden, klopt wel ( Ik heb zelf stage gelopen op 2 psz, 1 in harlingen en 1 in Witmarsum)
    Soms mag je als ouder ook meedraaien als "hulp-moeder" wat trouwens wel erg gezellig is.. je ziet dan ook wat ze zoal in die paar uurtjes doen.
    Voor je kindje is t wel goed , leuk en leerzaam.. ( "samen spelen, samen delen" leren, bijvoorbeeld), activiteiten die je thuis misschien niet doet, zoals knutselen en schilderen..

Gijs gaat straks naar een KDV in Wolvega, waar ik zelf als oproepkracht aan de slag ga.. maar als Gijs 2 is en naar psz kan, wil ik hem hier in de buurt er wel naar toe hebben, zo leert ie ook de kindjes wat kennen met wie hij later weer op school zit..

4. Mamajuf

Mamajuf Fanatiek lid

22 apr 2009
    1.213
    0
    36
    peuterjuf
    Noord Nederland
    Hoi, ik ben zelf een peuterjuf in de provincie Drenthe. De peuters gaan vanaf 2 1/2 jaar ongeveer naar de speelzaal (dit hangt van het gemeente-beleid af) en circa gaan ze dan 2 a 3x per week spelen met hun leeftijdsgenootjes bij een juf. Tijdens het spelen wordt hun ook spelende wijs geleerd om samen te spelen, zingen, wachten op elkaar, samen delen, een beetje voorbereiding op de basisschool, ed.
    WIj horen vaak van kleuterjuffen dat ze kunnen merken of peuters wel of niet naar een speelzaal zijn geweest. Peuters die een speelzaal hebben bezocht zijn meer zelfstandiger en luisteren makkelijker naar een juf.

Onze uk gaat straks eerst naar de kinderopvang maar ik denk dat hij/zij later ook zeker een jaartje gaat mee peuteren op een speelzaal.

Voor info. kan je altijd contact opnemen met een speelzaal bij je in de buurt. En de deur staat altijd open om even een kijkje te komen nemen en anders bel je eerst even voor info.
    Sommige speelzalen hebben ook een internet-adres met de nodige info

5. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.810
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Ik denk dat je even moet gaan kijken bij een psz, gewoon hoe het voelt. Qua wachttijden zou ik gewoon nú gaan bellen, zodat je weet waar je aan toe bent.

Onze dochter zal niet naar een psz gaan, ze gaat 2 halve dagen naar het kdv. Vanaf januari gaat ze naar de dreumesgroep, een groep met kinderen in de leeftijd van 1,5 tot 2,5 .
    Als ik zie wat ze bij ons doen op het kdv - dan heb ik het idee dat de psz niet heel veel extra toevoegt, maar ik heb er dus niet echt ervaring mee!
    Verder krijgen we voor de psz geen subsidie.. en het kdv wél. Dus dat speelt ook zéker mee in de beslissing om het te laten zoals het nu is.

6. sweetamber

sweetamber Fanatiek lid

6 nov 2008
    1.271
    1
    0
    apothekersassistente
    Hoi allemaal,
    bedankt voor de reacties. 't Lijkt mij zo te lezen wel handig (en voor de kleine ook leuk!!!) om 'm naar de PSZ te doen.
    Moet maar eens kijken wat er bij ons in de buurt zit.
    Zal me er eens uitgebreider in verdiepen:D

Deel Deze Pagina