vraagjes: wat na een keizersnede

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Jesske22, 26 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jesske22

Jesske22 Lid

4 apr 2011
    27
    0
    0
    Hoi hoi,

Ik zit met een heleboel vraagjes en hoop er een antwoord op te vinden.
    Ik ben 5 maanden geleden bevallen van een prachtige dochter. Die is met een spoedkeizersnede ter wereld gebracht omwille van een stuitligging. Ze heeft de vooropgestelde datum niet gehaald en dus vroeger gekomen.
    Ik heb na de keizersnede een inwendige bloeding gehad.
    Hoe komt dit eigenlijk?
    Nu vraag ik me ook af hoe het zit als wij een 2de kindje zouden willen.
    Ik weet dat je toch een goed jaar moet wachten of raden jullie langer aan?
    Maar hoe zit het dan met de bevalling? Kan ik dan vaginaal bevallen of moet het terug via keizesnede? Zou zo graag vaginaal willen bevallen maar wat zijn de risico's? Waar moet ik dan op rekening mee houden?
    Hoeveel kans heb ik dat het terug een keizersnede word?

Ook heb ik nog een vraagje: ik denk eraan om een opleiding vroedvrouw te volgen maar wat kan je met deze opleiding allemaal doen? is dit enkel in het ziekenhuis werken of heb je nog andere mogelijkheden?

Alvast bedankt om mijn zovele vragen te beantwoorden!
    Vriendelijke groetjes
    Jessica

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Jessica

Waarom je een inwendige bloeding hebt gehad weet ik niet, dat kan meer oorzaken hebben, dat zou je na moeten vragen aan je arts.
    In principe is het idee altijd dat je de volgende keer wel vaginaal gaat bevallen. De kans daarop is groot. De risico's zijn heel klein, wel zal het altijd een ziekenhuisbevalling worden vanwege je litteken van de keizersnede.
    Een jaar wachten met zwanger worden is ideaal. Langer is niet nodig.
    De opleiding tot verloskundige kun je in Nederland volgen in Maastricht, Groningen, Rotterdam of Amsterdam. Het is een 4 jarige (pittige!) HBO opleiding.
    De opleiding kan ook in Belgiƫ gevolgd worden, daar duurt het 3 jaar. Informeer je via internet, en bedenk goed of je het echt wilt en kunt opbrengen met een klein kindje, het is namelijk wel intensief met alle (ook nachtelijke!) stages.

Mirjam

Deel Deze Pagina