Hallo, twee maanden geleden ben ik bevallen van een gezonde zoon en geef ik borstvoeding waarbij alles heel goed gaat. Tot nu toe heb ik nog geen alcohol gedronken omdat ik borstvoeding geef, maar zolangzamerhand vind ik het toch wel gezellig samen met mijn man een keer een wijntje te kunnen drinken. Mijn zoon gaat zo rond 20:00 uur op bed en slaapt dan door tot de volgende ochtend 07:00 uur. Zou ik dan nadat hij op bed is gegaan een wijntje kunnen drinken? Op dit moment kolf ik rond 23:00 uur nog wat melk af, is het dan het beste om dit weg te gooien omdat hier alcohol in zit? En wat als ik in de avond niet kolf, zit er dan in de ochtend alcohol in de melk? Alvast bedankt Groetjes
Hallo Mien, Van harte gefeliciteerd met de geboorte van je zoon. Wat fijn dat het allemaal zo goed gaat. Gemiddeld duurt het ca. 3 uur voor een glas alcohol uit je bloed (en uit je melk) is verdwenen. Dus als je 's avonds een glaasje drinkt, is het de volgende ochtend zeker uit je melk verdwenen. Voor de zekerheid kun je afgekolfde melk, die gekolfd is binnen 3 uur na het drinken van alcohol, beter weggooien. Of je wacht een uurtje langer met kolven. Ik hoop dat ik je vraag voldoende heb beantwoord. Groetjes, Teddy Roorda doula en lactatiekundige in de Betuwe