verdrietige zwangerschap

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by nadja, Aug 31, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. nadja

nadja Nieuw lid

Aug 31, 2006
    3
    0
    0
    Ik ben op dit moment bijna 20 weken zwanger, maar kan hiervan slecht genieten. Ik kan alleen maar denken aan wie de vader is van mijn kindje. Het zit n.l. zo (en ik schaam mij diep). Ik slik de pil niet meer sinds januari van dit jaar. Vlak na mijn laatste menstruatie heb ik sex gehad met mijn man, zonder condoom. Drie dagen later heb ik onveilig gevreeen met een onbekende man. Hij is wel in mij geweest, maar is niet klaargekomen. Eigenlijk ging ik er van uit dat ik zwanger was van mijn man, maar naarmate de weken vorderen, groeit de angst dat de uitslag uiteindelijk ook heel anders kan zijn. Wanneer ik hier aan denk, wordt ik gillend gek. Hoe heb ik zo stom kunnen zijn? Op internet worden diverse definities gegeven van voorvocht. Waar de 1 zegt dat de kans klein is op zwangerschap van voorvocht, zegt de ander dat voorvocht net zo veel spermacellen bevat als bij "gewoon" klaarkomen. Ik weet niet wat ik moet geloven. Ik weet dat ik pas uitsluitsel heb wanneer ik straks een test kan doen via mijn kindje en mijn man. Maar graag zou ik van u alvast uw mening willen weten. Alvast bedankt.

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Nadja,

wat een nare situatie. Ik kan je helaas geen duidelijkheid geven. Het is inderdaad zo dat voorvocht ook spermacellen kan bevatten. Omdat je met een zo korte tussenpauze hebt gevreeën durf ik niet te zeggen van wie het kindje is. Het meest waarschijnlijk is wel van je man. Maar zoals je zelf al zegt, alleen een test na de geboorte kan duidelijkheid geven. Ik neem aan dat je kindje sowieso welkom is?
    Als het erg door je hoofd blijft gaan, is het wel goed om erover te praten. Dat meen ik serieus!
    Bijvoorbeeld met je huisarts (vraag dan wel een dubbel consult aan, anders heb je te weinig tijd). Of bel eens met de VBOK. Daar zitten professionele hulpverleners. Een goed gesprek kan je erg opluchten en hopelijk kun je dan wat meer van je zwangerschap genieten!
    0900-2021088 (5 cent per minuut)

Sterkte en als je meer vragen hebt, stel ze gerust. Ook als je je hart wilt luchten.

Mirjam

3. nadja

nadja Nieuw lid

Aug 31, 2006
    3
    0
    0
    Beste Mirjam,

Heel erg bedankt voor je reactie. Zoals je me al adviseerde heb ik ondertussen contact gehad met mijn huisarts en bij hem heb ik mijn hart gelucht. In overleg met hem heb ik besloten mijn man niet in te lichten, omdat de kans dat dit kindje niet van hem is, klein is (maar niet onmogelijk natuurlijk). Hieraan klamp ik mij vast en hierdoor lukt het beter om positiever mijn zwangerschap te doorlopen. Stress schijnt erg door te werken op het kindje en dat wil ik voorkomen. Dit kindje is heel erg welkom. Ik ben zelf verantwoordelijk voor mijn daden en daar zal ik ook de consequenties voor dragen. De ene dag gaat me dat beter af dan de andere, maar ik wil geloven dat dit goed komt, anders trek ik het de komende maanden niet. De gezondheid van mijn kindje is belangrijker dan mijn geweten. Dat is een probleem waaraan ik straks ga werken. Nogmaals bedankt. Het sterkt me te weten dat ik bij jullie af en toe mijn hart kan luchten, mocht dit nodig zijn. Liefs, Nadja

4. nadja

nadja Nieuw lid

Aug 31, 2006
    3
    0
    0
    Beste Mirjam,

Doordat ik met zoveel twijfels zit, surf ik regelmatig op het net en lees ik alles over voorvocht, vruchtbaarheid en ovulatie. Waarschijnlijk probeer ik íets te vinden waardoor mijn twijfel iets kan worden afgenomen, ook al weet ik diep in mijn hart wel dat het zo niet werkt. Toch ben ik mijn eisprong gaan berekenen, simpelweg om te kijken wanneer de kans op zwangerschap in die periode het grootst is. Maar op internet lees je bij iedere pagina weer iets anders, zelfs de percentages en hoeveelheid vruchtbare dagen verschillen sterk. Daarom hierbij nogmaals een vraag van mij aan jou.
    Volgens een ovulatie-test (aan de hand van mijn menstruatie van het afgelopen half jaar) zou 14 dagen voor mijn volgende menstruatie mijn eisprong plaatsvinden. Volgens deze calculator zou dit de zondag zijn waarop ik onveilig sex heb gehad met een andere jongen (waarbij hij niet is klaargekomen). Drie dagen daarvoor heb ik sex gehad met mijn vriend. Nu lees ik telkens dat wanneer je zwanger wilt worden, het goed is om enkel dagen voor de eisprong sex te hebben, omdat zaadcellen enkele dagen kunnen overleven en je zo de meeste kans hebt dat zo'n zaadcel het eitje bevrucht zodra deze vrij komt. Stiekem geeft mij dit hoop, omdat het dankzij deze beschrijving dus ook goed mogelijk is dat ik zwanger ben geraakt van mijn vriend. Is het nu redelijk dat ik hier hoop uit put, of klamp ik mij vast aan een illusie?

Share This Page