wanneer nou echt bellen?

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by Vagans, May 4, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Vagans

Vagans Niet meer actief

Hallo

Ik wil/ga in het ziekenhuis bevallen
    nu heeft de VK tegen me gezegd dat ik hun pas mag bellen als ik een uur lang weeen om de 3 minuten heb die min 1 minuut aanhouden.

Ik vind dit erg laat en meerdere met mij...

hoe zit dit nou echt? want ik heb niet zo heel veel vertrouwen in de VK's bij ons in de praktijk, die blijven namelijk maar hameren op thuis bevallen wat ik echt NIET wil en ook niet kan!

2. Vagans

Vagans Niet meer actief

Oja, nog even als toevoeging:

Op de site van mijn VK staat dat ik moet bellen als ze om de 5 minuten komen...

3. Ineke

Ineke Verloskundige

Dec 15, 2010
    2,663
    0
    0
    Hallo,

Bij een eerste kindje moet je bellen bij weeen om de 3 min die een minuut aanhouden en dan 1 uur lang.
    Bij een tweede bij weeen om de 5 minuten.

Bij eerste kindje heeft het echt de tijd nodig, de baarmoedermond moet week worden, gaan verstrijken (weg gaan) en dan komt de ontsluiting.
    De ontsluiting ontstaat meestal door die weeen om de 3 minuten.
    Weeen die om de 10 minuten komen doen vrijwel niks, maken het alleen maar week.

Als je ongerust bent moet je altijd bellen, maar een eerste heeft tijd nodig.
    En wij weten uit ervaring dat met weeen om de 5-10 minuten de inwendige onderzoeken altijd tegen vallen, dus dan we dan vaak moeten zeggen, er is nog geen ontsluiting. Dit is zeer demotiverend voor de barende.

En je hebt dan vaak echt alle tijd om rustig naar het ziekenhuis te gaan.
    In de meeste gevallen kan/mag je daar ook nog niet terecht vanaf 1 cm, we gaan pas met 6-7cm.
    Voor een eerste bevalling moet je rekenen op een dag regelmatige weeen.

Maar als je ongerust bent of je wil informatie of iets bespreken met de verloskundige mag je altijd bellen.
    Geef ook bij hun aan dat je absoluut niet thuis wil bevallen, dan kunnen ze hier extra alert op zijn.

Groetjes Ineke

Share This Page