Hallo, Ik zit met enkele vraagjes.. Ik ben 3,5 mand geleden bevallen van een prachtige dochter. Ze is gekomen met een spoedkeizersnede omwille van een stuitligging. Mijn gyneacologe heeft mij verteld dat ik zeker 1 jaar moet wachten voor een volgend kindje zodat alles goed hersteld is. Als ik nu na 1 jaar terug wil gaan voor een tweede kindje heb ik dan meer kans dat het terug een keizersnede zal zijn? Of kan ik alsnog een natuurlijke bevalling meemaken? Kan het geen kwaad voor mijn baarmoeder, litteken,... Moet ik tijdens mijn zwangerschap dan op bepaalde dingen letten? Nog een vraagje ik heb last van vochtverlies ( dit is sinds een goede week en half sinds ik mijn normale pil genomen heb daarvoor nam ik de minipil) daarvoor had ik dat niet omdat men mij gezegd had dat bij borstvoeding alles wat "droger" is als ik het zo mag zeggen dit was ook het geval maar nu het ik veel vochtverlies en soms is het gelig (op mijn inlegkruisje) sorry voor de omschrijving Moet ik me hierbij zorgen maken? OOk heb ik redelijk wat steken in mijn buik (waar litteken zit) het is niet super pijnlijk maar toch wel vervelend. Alvast bedankt om op al mijn vragen te antwoorden!!! groetjes Jessica
Hoi Jessica, de pijnen die je beschrijft zijn klachtne die wevaker horen na een keizersnede. Het is gewoon een hele zware buikoperatie en dat moet je niet onderschatten. Je kunt er af en toe echt nog pijntjes van hebben. Kan geen kwaad, hoort bij het herstel. De reden dat je bij een volgende zwangerschap vanaf 35 weken onder controle moet bij de gyn (in Belgi:e ben je daar vaak al onder controle trouwens) is omdat je een littekenbaarmoede rhebt en dat wil zeggen dat er een kansje bestaat dat tijdens weeen het litteken scheurt. Die kans is klein, maar is er wel, vandaar dat je altijd onder goede controle moet bevallen. Je kunt als alles goed gaat zeker proberen via de normale weg te bevallen. Let wel dat ze eerder zullen ingrijepn als het bv niet vlot. Je baarmoeder moet niet uitgeput raken of er moet niet onnodig veel spanning op komen. Dus je hoet zeker niet meteen weer een keizersnede. Laat je maar gewoon goed informeren. een keizersnede is lang niet altijd te verkiezen boven vaginaal bevallen. Groetjes Brigitte