Hoi, Ik heb een vraag over het kolven. Ik heb een dochtertje van 2,5 maand. De borstvoeding verloopt prima. Nu moet ik binnenkort weer aan het werk, maar het kolven vind ik nogal een kriem. Het probleem is dat ik wel een toeschietreflex krijg tijdens het kolven, maar op het moment dat ik dan aan de 2e borst begin met de kolven komt hier al niets meer uit. Het lukt mij niet om dan opnieuw een toeschiet reflex op te wekken voor de 2e borst. Gevolg is dat ik maar zo'n 50 a 60 ml. per keer afkolf aan 1 borst en maar 10 ml. uit de andere. Ook wanneer mijn dochter zelf drinkt krijg ik niet opnieuw een toeschietreflex als zij aan de tweede borst drinkt, maar bij haar heb ik wel het idee dat zij nog veel voeding krijgt uit de tweede borst. Ik gebruik een Avent handkolf en in principe bevalt dit prima. Wat kan ik hier aan doen? Alvast bedankt, Sonja
Hallo Sonja, Dat is een lastig probleempje. Kolven is vaak niet het makkelijkste wat er is. Je zult maar een postief gevoel moeten vrijmaken voor zo'n plastik ding. Er zijn vele standaard tips die je ongetwijfeld hebt geprobeerd. Foto van je kindje. Warmte, iets warms te drinken, etc. Je schrijft al dat het toeschieten bij de eerste kant nog wel gaat maar daarna..... Je kunt in etapes kolven. Start met borst 1, kolf 7 min, stop, masser je borsten, kolf de andere borst 7 minuten, stop, masseer, kolf borst 1 5 min, stop,masseer kolf borst 2 5 minuten, stop, masseer, kolf borst 1 nog 3 min. Stop, masseer en kolf borst 2 nog 3 min. Je kan ook overwegen over te stappen op een dubbelzijdige kolf. Maar goed dat is wel weer een uitgave. Aan de andere kant, dan ben je met 10-15 minuten klaar met kolven en heb je twee borsten in 1 klap zeg maar. Probeer eens op je gemak. Succes, Ilse
Beste Ilse, Bedankt voor je reactie. Ik heb vandaag geprobeerd om in etappes te kolven, maar helaas hielp dit niet echt. De eerste borst is heel snel (na zo'n 2 a 3 minuten) na de toeschietreflex leeg (60 ml). In iedergeval komt er de minuten daarna niets meer uit de borst. Bij de tweede borst komt nagenoeg niets uit. Ook als ik weer terug ga naar de eerste borst komt hier niets meer uit. Het lijkt alsof er toch opnieuw een toeschietreflex noodzakelijk is ofzo. Een dubbele kolf zou inderdaad een uitkomst zijn, maar dat is financieel te prijzig. Nu zat ik zelf te denken of het misschien een optie zou zijn om zo'n neusspray te halen, dan kan ik bij de tweede borst gewoon de toeschietreflex opwekken met de neusspray. Zou dit een goede optie zijn? En wat is je ervaring met zo'n spray? (Overigens krijg ik als mijn dochter zelf drinkt aan de borst ook geen tweede keer een toeschietreflex bij de tweede borst, krijgt zij hier dan wel melk uit?) Alvast bedankt. Groet, Sonja
Hallo Sonja, Als je dochtertje drinkt krijgt ze altijd meer uit de borst als wanneer je kolft. Jammer dat bovengenoemde niet werkt. MIjn volgende gedachten was inderdaad, de syntocinon neusspray maar dat vond ik wat ver gaan om dat direct al in de eerste reactie te noemen. Je zou dus inderdaad de syntocinon neusspray kunnen gebruiken. Deze gebruik je door 1 pufje in 1 neusgat te sprayen. Het is zeker de moeite waard om het uit te proberen. Je moet daarvoor wel naar de huisarts om een recept te vragen. Ik kreeg van een medelezeres nog de tip om tijdens het kolven van die plastic 'lekbakjes' van Avent of Medela te gebruiken. Als je die geteriliseerd in de BH doet dan kolf je de ene borst en vang je de melk op die er aan de andere kant uitloopt, heb je weer wat ml gewonnen. Ook deze tip had ik in de eerste mail nog niet gezet omdat uit jouw reactie niet direct duidelijk werd dat de melk bij de andere borst er uit loopt. Misschien kan je hier nog mee voort, Succes Ilse