Bedoel je mij mamachantal? Wij kunnen helaas de hypotheek niet meer opbrengen... Dus ondanks dat we hier een super mooi plekje hebben en alle ruimte in en om het huis, ga ik toch liever kleiner wonen zodat we iets overhouden per maand om eens een keer nieuwe kleren te kopen of zonder angst de boodschappen te kunnen pinnen...
Weet niet waar het bij jullie aan ligt (werkloos, arbeidsongeschiktheid of wat dan ook) maar kun je niet eerst met je hypotheekverstrekker om tafel van wat er mogelijk is om de maandlasten te drukken?
Ik kan je geen advies geven over wat je moet bieden omdat ik niet weet of de vraagprijs reëel is voor de woning en wat wel een reële prijs voor de woning. Je kunt kijken in het kadaster waarvoor de andere woningen in de buurt zijn verkocht. Soms kun je nog via Google de foto's achterhalen toen het in de verkoop stond.
Het is zo afhankelijk van de woning/plaats zelf. Hier waar ik woon gaan de huizen binnen een week van te koop naar verkocht, er staan maar weinig huizen te koop in onze plaats. De vraagprijs is dus meestal ook de koopprijs. Een bod van 20.000 lager kan je dus de koop kosten! Dit was een paar jaar terug ook al zo, toen een tijdje niet, maar sinds een half jaar is het weer als broodjes over de toonbank en dus misgrijpen. Het is dus geheel situatie afhankelijk.
Dat gesprek hebben we helaas al gehad en zonder resultaat. We hebben dit huis 5 jaar geleden gekocht op anderhalf inkomen. Kort daarna raakte ik mijn baan kwijt en tot nu toe geen andere baan gevonden. Mede door mijn lichamelijke gesteldheid in combinatie met problemen met onze oudste zal een andere baan ook niet gauw komen. Ik had nog ruim 2 jaar een ww, maar toen die eindigde begonnen de financiele problemen. We rekken het nu al een hele tijd, maar de rek is er wel uit. Ik wil niet meer bij de pinautomaat staan en zien dat het saldo ontoereikend is. Of bang zijn dat er iets stuk gaat en ik geen geld heb om het te vervangen... Kinderen hoeven niet verwend te worden, maar om steeds nee te moeten verkopen is voor ons allemaal vervelend. Ze zitten op een sport, maar daardoor moet ik wel andere dingen laten. Voor mezelf heb ik al ruim 3 jaar niets nieuws kunnen kopen aan kleding bijv. We hebben een ander huis gezien dat wel kleiner is, maar toch aan al onze wensen voldoet. Als we deze zouden kunnen kopen, dan zou ik ruim 400 euro per maand over houden! Dit huis zal er tzt waarschijnlijk niet meer zijn, maar geeft wel hoop voor de toekomst.
Dit! Hier hadden we een koophuis van 310.000 euro en toen een bod van 290.000, uiteindelijk 297.000euro uitgekomen! (moesten er snel vanaf, ivm ex!)
Begin maar bij 240 a 245. Je kunt altijd omhoog. Is de vraagprijs de oorspronkelijke prijs of is de verkoper al eerder gezakt? Zijn er nog meer gegadigden voor de woning? Een goeie tip is idd het kadaster. Even opvragen wat er voor de woning betaald is destijds. Succes met onderhandelen.
Wij zijn bij een vraagprijs van 297 begonnen met 240 en uiteindelijk op 270 uitgekomen, dus ik zou zeker laag inzetten. Je merkt snel genoeg of ze een tegenbod doen of dat je toch hoger moet bieden.
Ik zou ook niet te hoog beginnen, starten met 235.00/240.000 zou ik doen. Succes met de onderhandelingen!
Hoe kan ik dit op vragen bij het kadaster? Ik heb wel zoeen sms nummer waar je postcode na kan sms'en maar dit dus elke keer voor maar 1 huis.
Er zullen altijd duurdere steden zijn. Feit blijft dat 265 geen koopje is natuurlijk.. is een boel geld Ik woon in het noorden. Dus dat scheelt al een hoop
Wij konden op beide salarissen niet meer dan 275000 euro lenen. En beide salarissen is toch zon 4500 euro netto plus vaste contracten... vage shit. Niet dat we dat nodig hadden want ons huis was maar 162.000 zodat we het makkelijk kunnen betalen op 1 salaris, maar toch raar dat jouw man dan 305.000 euro kan lenen op 2900 euro. Stomme banken, hebben ze allemaal een ander berekening systeem ofzo.
Dat ligt natuurlijk ook aan hoe hoog de rente is als jij het last berekenen. De rente is nu heel laag dus kun je op dit moment veel meer lenen. Wij konden een jaar geleden ook 30.000 minder lenen.
wij hebben een rente van 3.5%, 6 maanden geleden gekocht. Als je nu al 305.000 euro op 1 salaris kan lenen met 2,5% rente, hoeveel kan je nu dan wel niet lenen op 2 salarissen? Ontopic: Ik zou beginnen met 235.000 euro. Tegenbod krijg je toch wel. Wie weet moet iemand er snel vanaf!
Weet niet of dit het geval is maar kennissen van m'n ouders hebben ook een gehandicapte dochter. Hun krijgen echt gigantische veel geld elke maand voor de zorg voor hun dochter, weet niet of dat ook nee genomen wordt bij het afsluiten van een hypotheek??? Dat zou iets kunnen verklaren
In onze tijd keken banken ook naar je uitgaven patroon. Spaarde je of ging je veel op vakantie en uit eten. Dat maakte toen een degelijk verschil in wat ze je wilden lenen. Geen idee hoe dat nu is.
Klopt, bij ons ook. Alleen waren onze vaste lasten bij elkaar maar 1300 euro incl huur en kinderopvang etc. Daarbij nooit uit eten of vakantie, geen schulden, nooit gehad ook en hadden best wat spaargeld. Moesten zelfs een pribtscreen maken van de spaarrekening ....Ik vond 275000 euro veel hoor daar niet van, maar het verbaast me gewoon wat voor verschil er in kan zitten. Maar weer ontopic!
Dit was voor de hervorming van het hypotheekstelsel, dus we hebben een opbouwhypotheek en een aflossingsvrije, ik denk dat dat wel scheelt met de hoogte aangezien die hypotheekconstructies niet meer mogen, er kwamen ook teveel mensen in problemen doordat ze een hogere hypotheek hadden dan ze op konden brengen, dus de regels zijn strenger geworden. Verder houden/hielden ze denk ik ook rekening met je netto hypotheeklasten, dus hoeveel is je hypotheekrente aftrek. Mijn man zit met een deel van zijn salaris in de 52% schaal, dus dat betekent ook meer aftrek, ze gaan natuurlijk ook niet uit van je netto salaris, maar van je bruto salaris, dat is een stuk hoger bij hetzelfde bedrag netto op 1 salaris dan op 2 salarissen. Als jullie samen 4500 euro netto verdienen, zullen jullie bruto ook wel hoger zitten dan mijn man denk ik zo, dus zal het waarschijnlijk een combinatie van eerder genoemde factoren zijn. Het is in ieder geval niet bankafhankelijk, want wij zijn bij een paar banken gaan praten en konden eigenlijk overal hetzelfde krijgen. Bij de opbouwhypotheek hadden we trouwens wel een eerste inleg gedaan, dus eigenlijk moeten we dat bedrag er vanaf trekken en dan komen we op 295000. In ieder geval kunnen wij prima rondkomen ondanks de hoge hypotheek, maar vakanties e.d. doen we ook niet echt door de beperking van onze zoon, dus er blijft genoeg geld over voor andere luxe uitgaven.
Dat is helaas niet waar. Vorig jaar konden wij op mijn man zijn salaris bijna 200.000 lenen, dit jaar is dat nog maar 178.000. Zijn salaris is hetzelfde gebleven. In 2008 hadden wij met zijn salaris wat hij nu krijgt bijna 250.000 kunnen lenen. Helaas wordt het elk jaar minder door de hervormingen. Dus bij zelfde salaris kan je ieder jaar minder lenen.