Ik lees hier veel commentaar op scholen, maar is dit niet gewoon een kwestie van zelf nadenken en voorbereiden? Je wéét toch dat het elk jaar een keer sinterklaas en kerst is? Ik verzamel begin december alvast een paar lege potten voor het kerstlichtjes-knutselen. En een leuke trui kun je via Vinted of Martkaats al in november scoren. Ik heb laatst een paar foute kerst ttruien voor €2,- verkocht, en volgende week koop ik in de sale alvast een nieuwe trui voor de oudste. Idem voor een leeg eierdoosje en een paar wc rollen bewaren voor Pasen of Sinterklaas. In de kratten met kerstspullen zitten wat prullaria van Wibra en de kringloop om kerststukjes te maken. En anders kan een appje in de klassenapp of oproep op je fb voor een last-minute trui toch ook? Het is echt niet nodig om hiervoor op het laatste moment veel geld uit te geven.
Dat vind ik dus ook. 9 van de 10 keer dezelfde activiteiten. En heb je wat verzameld wat achteraf niet nodig blijkt, dan kun je er vast iemand anders blij mee maken.
Ik kan me voorstellen dat je het niet weet als je kind net 3 mnd op school zit, maar de jaren daarna weet je het gewoon. Heel slim om ze nu alvast aan te schaffen voor volgend jaar, idem met een pietenpakje voor de pietengym. Ik heb 6 jr in de OR gezeten ( naast mijn werk van 50 uur) en ik herken zeker wel de opmerkingen over ouders die het hardst roepen en zelf 0,0 doen. Activiteiten komen elk jaar terug. En dat ze verbaasd zijn dat ze een hapje moeten maken voor het kerstdiner, een potje moeten meegeven of een foute kerstrui aan moeten. Ik vind het altijd zo sneu voor de kinderen als ze niks hebben, ik heb heel vaak een gastkindje aan iets geholpen zodat het kindje niet opviel omdat ouders het zelf niet oppakken. Kindje kan er ook niks aan doen.
Bij ons is het echt ieder jaar anders wat ze vragen. Hangt af van de leraar die ze dat jaar hebben en hoe erg die van knutselen houdt. Ik loop al jaren lang mee op deze school en dit was serieus de eerste keer dat we spullen voor een kerststukje moesten meegeven. Foute kersttruien doen ze bij ons ook niet aan, maar als ze daar ineens wel mee zouden beginnen dan ben ik dus ook niet voorbereid. Pietenpak voor pietengym is hier ook helemaal niet aan de orde gelukkig. Sommige dingen zijn ook alleen maar bij de kleuters, zoals de speelgoedochtend voor de vakantie waarbij je eigen speelgoed mee mag nemen. Had ik dat eindelijk helemaal in mn systeem zitten, is het weer voorbij
Nee dat vind ik best veel. Hier zitten er in 3 kleuterklassen gemiddeld 75 leerlingen. Er is alleen gevraagd om iets mee te nemen voor de kerstlunch en als je spullen had voor een kerststukje. Maar ik zat vroeger op een kleine school (Max 8 kinderen per groep , tegenwoordig op de hele school 34 kinderen ) en die vroegen ook niet zo veel hoor.