De opmerking 'lekker kinderachtig allemaal' vind ik persoonlijk nogal ongenuanceerd... Punt is alleen dat er gevraagd word of het slecht is om voor 4 maanden te beginnen met bijvoeden en het is een FEIT (wetenschappelijk bewezen nl) dat je meer kans hebt op het ontwikkelen van een allergie - soms pas op veel latere leeftijd, dus het kan best dat het starten met bijvoeden helemaal prima verloopt. Dat is dus niet mijn eigen mening. Dat kinderen toe lijken te zijn aan eten, geloof ik persoonlijk niet zo. Vaak is het meer de activiteit op zich waar kinderen in geïnterresseerd zijn dan het eten zelf. Bovendien zijn de darmen nog niet volledig uitgerijpt bij 4 maanden, nog een extra (wederom wetenschappelijk bewezen) reden om niet met bijvoeden te starten. Daarnaast heb ik dit advies ook van het CB gekregen, zij zijn echt net zo verbaasd als ik dat er potjes verkocht worden waarop staat 4 maanden. Heb je je ooit gerealiseerd dat het wel heel slim is van die fabrikanten? Da's toch weer gauw verdiend! Ik snap ook wel dat het leuk is om met bijvoeden te beginnen, maar dat is het met 6 maanden nog steeds hoor! Waar ik soms een beetje moe van word is dat als er gevraagd wordt om advies het dan lijkt of het advies dat gegeven wordt er helemaal niet toe doet. Zo van, ja dat kan allemaal wel zijn maar toch doe ik het anders. Dan snap ik inderdaad niet zo goed waarom je advies vraagt. Nogmaals, laten we de discussie maar stoppen want we staan hier toch verschillend in. Doe allemaal vooral wat je denkt dat goed is voor je eigen kindje, dan doe ik dat ook Geniet nog van het zonnetje vandaag! 8) Groetjes Six
Hallo,Six Jah laten we idd deze discussie maar stoppen. Dit heeft geen zin we zijn idd wel verschillend in. Gr Jessica
Ik ben met 4 maanden met een fruitpotje begonnen, en Youri vond het heerlijk, en het gaat prima! Je moet doen waar jij jezelf goed bij voelt meid! Succes!
Met kindrachtig bedoel ik dat gefit op elkaar. Laat iedereen gewoon in zijn waarde. ook al is het advies goed bedoeld en bewezen dat het beter is, dan nog kan iemand een andere keuze maken en dan vind ik dat je iemand in zijn waarde moet laten en dat zelf moet laten beslissen. Zij heeft naar aanleiding van de reacties misschien ervoor gekozen om wel hapjes te geven. Ik ben naar aanleiding van de reacties erachter gekomen dat het dus beter is om het niet te doen. Dus iets voor mij om over na te gaan denken. Ik ben blij dat ze dit onderwerp is gestart en ik kan nu zelf een keuze maken wat ik ga doen bij 4 of 6 maanden!
Omdat ik erg allergisch ben geef ik zowiezo borstvoeding, en ga ik pas vanaf 6 maanden voorzichtig beginnen met bijvoeden. Ik start i.v.m mijn (fruit)allergiën met groente en omdat dit geadviseerd wordt. Fruit is nl. erg zoet en groente kan dan erg tegenvallen voor je baby. Zoals volgens mij alkievalkie al zei fruit eten ze toch wel. Ik ga een klein beetje aanbieden ongeveer een half uur tot een uur na de voeding. Maar wel pas over anderhalve maand hoor! Verder kan ik me eerlijk gezegd wel vinden in het verhaal van Six, er is namelijk absoluut bewezen dat het na 6 maanden beter voor baby's is om te starten met bijvoeden in plaats van vanaf 4 maanden. En de opmerking over vroeger: vroeger was de levensverwachting ook een stuk lager dan tegenwoordig, en dat is juist omdat we van fouten geleerd hebben en dingen anders aanpakken dan toen. Vroeger had je bijvoorbeeld ook geen koemelkallergie maar was je een lastige baby die slecht dronk, slecht sliep en veel huilde, nu weten we wel beter toch? En je kan een allergie wel degelijk voorkomen door bijvoorbeeld bv te geven en pas na 6 maanden bij te voeden, das wetenschappelijk bewezen. Ook al ontwikkel je wel een allergie, zal die minder heftig zijn dan als je het niet zo had gedaan.
Wij beginnen hier morgen ook aan het fruithapje! Tegen de adviezen van het cb in. Robin heeft ook erge problemen met z'n ontlasting, heeft een aangeboren afwijking aan zijn dikke darm en moet al lactulose bij z'n fles, omdat hij anders ook keutels heeft. Fruit kan laxerend werken, dus vandaar dat wij beginnen met de fruithap. Dit in samenspraak met een vooraanstaande kinderchirurg in Antwerpen en onze kinderarts in het ziekenhuis, die ik vandaag gebeld heb en geen bezwaar tegen fruit hebben. En ik neem een kinderarts/chirurg wel iets serieuzer dan het cb om heel eerlijk te zijn. Ik moet er wel bijzeggen, ook bij ons in de familie zijn er geen allergiëen...