nieuw contract en ouderschapsverlof

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Pop, 5 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pop

Pop Lid

24 mrt 2011
    10
    0
    0
    Hoi,
    ik ben tijdens mijn zwangerschap van de 2e voor 3 maanden aangenomen voor 32 uur in de week. Nu heb ik een jaarcontract aangeboden gekregen (helemaal super!), maar aangegeven dat ik dan graag iets kortere dagen wilde ivm lange reistijd. Met manager 30 uur per week overeengekomen, maar daar wil de HR afdeling niet aan. Nu stellen ze voor om een 40 uur contract te doen met 10 uur ouderschapsverlof. Zitten hier voor mij haken en ogen aan? Ik verspeel hiermee natuurlijk wel m'n recht op verlof, maar misschien is dat recht er straks toch niet meer, met al die bezuinigingen. Ik snap niet zo goed wat het probleem is voor het bedrijf, maar kan ook geen negatieve kanten voor mezelf bedenken. Weet iemand hier meer over?
    Alvast bedankt.

2. Bouwjaar1979

Bouwjaar1979 VIP lid

20 apr 2011
    8.087
    2
    36
    onderzoek in de gezondheidszorg
    Noord-Holland
    Ik vind het wel heel raar dat de manager 30 uur met jou overeenkomt en de H&R afdeling daar overheen walst. De manager neemt jou toch aan? Mag H&R dat zomaar overrulen?
    Sorry kan je niet verder helpen mbt ouderschapsverlof.

3. MaaikeFerryJari

MaaikeFerryJari Actief lid

20 jan 2012
    449
    1
    0
    servicebaliemedewerkster
    Gouda
    Zou het doen meid, je hebt de zekerheid op werk en je hoeft alsnog maar 30 uur te werken alleen als je verlof uren dan op zijn moet je wel weer 40 uur werken. Misschien dat ze tegen die tijd wel zeggen dat 30 goed is. Het heeft voor jou alleen maar voordelen nu!

4. Pietel

Pietel Actief lid

21 mrt 2013
    385
    31
    28
    Ik zou naar het juridisch loket gaan en daar om uitleg vragen.

5. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Je kunt normaal gesproken pas OV krijgen als je ergens langer dan een jaar in dienst bent. Ik weet niet of een HRM afdeling daar een uitzondering in kan maken, dat is namelijk wettelijk vastgesteld, dus dat zou ik als eerste even uitzoeken.

6. Thir28

Thir28 Actief lid

21 nov 2012
    245
    0
    16
    NULL
    NULL
    Je kunt idd geen ouderschapsverlof opnemen binnen het jaar. Mijn man heeft hetzelfde. Hij had al ouderschapsverlof, nu een andere baan, maar aangezien hij daar nog geen jaar werkt zijn de uren weg. Dat is idd wettelijk vastgelegd.

7. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    wordt je OV deels betaald? dat is soms zo echter betekent dat dan dat je na je OV verplicht een periode 40 uur moet werken. Als het onbetaald is kun je na afloop terug in uren. De vraag die in mij opkomt is waarom HRM het op deze manier zou willen, want welke baat hebben zij daarbij?

8. Pop

Pop Lid

24 mrt 2011
    10
    0
    0
    Ik ben idd nog geen jaar in dienst en zei dit ook tegen mijn leidinggevende. Hij gaf aan dat hij dacht dat HR er wel verstand van zou hebben. Maandag heb ik een gesprek. Verlof is onbetaald, dus kan idd dan terug. Reden van HR hiervoor is dat het bedrijf niet wil afwijken van de standaard en geen negatieve precedenten wil scheppen (oid). Juridisch loket idd ook een goeie. Ga ik ook doen!

Deel Deze Pagina