Hoi Hoi Ik wist niet waar ik dit precies moest plaatsen heb al rond gekeken en ik dacht aangezien ik zwanger wil worden maar met een vraag zit, tja dan maar hier Ik ben zeer geïnteresseerd in de opleiding Chauffeur goederenvervoer (vrachtwagenchauffeur dus). Nu is mijn vraag, ik wil in Augustus beginnen met de opleiding, is het mogelijk als je van beroep vrachtwagenchauffeur bent dat je zwanger word, bevalt en voor een baby/kind zorgt die nog erg jong is? Want dat is eigenlijk het enige waar ik me eigen druk om maak. Omdat ik weet dat je als vrachtwagenchauffeur uit een lopende tijden hebt en ook vroege en late diensten, is er iemand met ervaring ermee en wat de mogelijkheden zoal zijn? Liefs Liesjeee.
Hallo Liesjeee, Mooi beroep! Maar ik denk dat het als vrouw moeilijk te combineren is met een gezin. Mijn vader is vrachtwagenchauffeur dus ik weet hoe het er in die wereld aan toe gaat. Zowel het zwanger zijn als het zorgen voor een baby lijkt me erg zwaar. Het is toch een mannen wereld, als vrouw vrachtwagenchauffeur zijn moet je je toch steeds bewijzen. En het zijn toch vaak fulltime banen, parttime werken zie je erg weinig. Je maakt lange dagen en je weet nooit hoelaat je klaar zal zijn. Soms zit je om 5.00 uur al op de wagen en kom je vaak 's avonds laat of 's nachts pas weer thuis. Het rijden zelf is geen zwaar werk maar vaak moet je een hoop zelf doen, laden lossen etc, dat is als zwangere echt niet te doen. Wil je er niet vanaf praten hoor maar denk er goed over na. Je weet ook niet van te voren hoe je zwangerschap gaat verlopen en een zwangere vrouw met allerlei zwangerschapsklachten daar zitten ze niet op te wachten in die wereld. Ligt er natuurlijk ook aan waar je gaat werken maar bij een transportbedrijf zal het voor jou erg moeilijk worden. Ik wilde vroeger zelf ook vrachtwagenchauffeur worden, ging toen ik klein was altijd met mijn vader mee vond het geweldig. Maar ben toen ook gaan uit zoeken of het te combineren was met een gezin maar ben er toen snel vanaf gestapt. Je hebt totaal geen vastigheid qua tijden etc, dat was in mijn geval niet te doen. Dus denk er goed over na!
Hoi, het lijkt mij ook best lastig. Mijn man is vrachtwagenchauffeur maar bij de bedrijven waar hij bij het gewerkt waren de tijden echt heel onregelmatig. Bij dit bedrijf nu is het zelfs zo dat hij regelmatig moet overnachten of snachts moet beginnen of juist pas weer komt. Je maakt met dit beroep erg veel overuren en keuze om dat niet te willen heb je in deze crisis niet. Je zou het kunnen doen als je partner bereid is minder te werken misschien. ., dat je dan de rollen omdraait.. Maar partime baantjes of met redelijke tijden vind je erg moeilijk. Lastige keuze als je beide graag wil
Het lijkt mij persoonlijk een lastig beroep om te combineren met een kindje. Zeker als je geen goed vangnet hebt om op terug te vallen. Het zijn meestal dagen van 12 uur werken ook nog eens vroeg vertrekken om half 6 (of soms nog eerder). Mijn man is ook vrachtwagenchauffeur en werkt zowel dag- als nachtdiensten. Verder is het verkeer vaak onvoorspelbaar en kan het maar zo voorkomen dat door files je veel later dan gepland thuiskomt. Dan kan het veel stress opleveren als je een kindje bijv. op een kinderdagverblijf hebt zitten die op een gegeven moment sluit. Dus het is afhankelijk van je partner (of andere familieleden) hoe je vangnet geregeld is, maar het zal pittig zijn, ben ik bang.
Ik snap het. En wat als ik tegen die tijd door ga leren voor planner wegtransport? Is dat te combineren met een kindje?
Tja er zijn zoveel banen met onregelmatige werktijden en die mensen hebben ook kinderen... Wat mij het belangrijkste lijkt is dat je een goed vangnet achter de hand hebt voor je kindje, dus je man en eventueel familie of oppas die altijd kunnen bijspringen.
Geen ervaring met die beroepen, maar mijn nicht werkt erg onregelmatig en haar partner heeft een eigen goedlopend eigen bedrijf waardoor hij veel op pad is en weinig thuis. Geen handige combinatie want hun kindje is veel bij alle opa's en oma's en broers/zussen/vrienden/verdere familie. Dus inderdaad een goed vangnet is dan wel erg belangrijk.
Mijn schoonvader is vrachtwagenchauffeuren hij is eigenlijk nooit thuis. Hij zou wel willen, maar zijn tijden helpen hem er niet echt bij. Aangezien je maar een x aantal uren mag werken en dan stil moet staan, overnacht hij dan ook vaak in zijn vrachtwagen. Soms loopt het lossen of laden uit.. en ben je dus later thuis, of kun je niet meer naar huis. Hele onregelmatige tijden.. Ik denk zelf, persoonlijk, dat het lastig is om dit te combineren met een beebje.. Maar misschien zijn er ook bedrijven waar je als vrachtwagenchaffeur kunt werken en zeker weet dat je altijd in de avonden tijd bent.. ??
Volgens mij mag je helemaal niet in een vrachtwagen rijden als je zwanger bent, ivm de trillingen. Zou het eerst even nakijken. Sorry als ik het mis heb Dit staat op een site van een verloskundigepraktijk: Werken Bepaalde werkomstandigheden kunnen risico's voor de zwangerschap met zich meebrengen. Daarom zijn er verschillende regelingen voor zwangere en pas-bevallen werkneemsters. Werk waarin u wordt blootgesteld aan trillingen (vrachtwagens, landbouwmachines), ioniserende straling (straling van radio-actieve stoffen), chemische stoffen of infectierisico's is niet bevorderlijk voor de zwangerschap. Dit geldt ook voor fysiek zwaar werk, zoals veelvuldig tillen, trekken, duwen of dragen. Als u met zulke werkomstandigheden te maken hebt, overleg dan met uw werkgever. Deze moet het werk aanpassen en u eventueel ander werk aanbieden. U kunt ook overleggen met de bedrijfsarts.
Lijkt me eigenlijk best logisch.. een vrachtwagen is toch net iets anders dan in de auto. Maar ook dat je je continu omhoog moet werken die vrachtwagen in en weer uit etc.
Leuke vraag, is weer eens wat anders Ik heb een kennis die op de vrachtwagen rijdt voor de Slegro (?), hij begint vroeg, maar is wel rond 3 uur thuis. Hij vindt het heel fijn dat hij zoveel tijd kan doorbrengen met zijn kleine. Het ligt er denk ik heel erg aan bij wat voor bedrijf je zou gaan werken. Heb ook ooit een aflevering gezien van 'Pregnant and...' en zij nam haar baby in het begin mee. Dat lijkt me niet echt handig, want naar mijn weten mag een kindje liever niet langer dan 2 uur in een autostoeltje/maxicosi. Maar als je het graag wilt zal er vast een manier te vinden moeten zijn. Er zijn volgens mij ook kinderopvangcentra die 24 uur open zijn. Want er zijn genoeg mensen die onregelmatige diensten draaien of nachtdienst hebben. Ik heb alleen geen idee of die bij jou in de buurt zitten en welk prijskaartje er aan hangt. Succes met uitvinden wat je wilt gaan doen en veel plezier!
Ok maar dat is dan toch nog geen reden om dit werk niet te gaan doen? Kom op zeg. In dit geval is je werkgever verplicht je gedurende je zwangerschap ander passend werk aan te bieden. Denk maar aan stewardessen, die mogen ook niet constant vliegen als ze zwanger zijn. TS als dit beroep jouw droom is gewoon doen hoor! Het gaat vooral om de structuur die je jouw kindje kan bieden maar ik neem aan dat je daar al over na hebt gedacht (anders zou je deze vraag ook niet stellen).
Ze wil de opleiding gaan doen, dan kun je niet halverwege zeggen; geef mij maar ander werk waarin ik leer rijden Maar als je eenmaal je opleiding hebt en een vaste baan, zal niets je in de weg staan. Dus even wachten tot je je opleiding hebt afgerond denk ik zo.......succes!
Hoi Liesje, Wat een stoer beroep! Ik werk zelf ook in de logistiek, welliswaar op kantoor maar ook regelmatig op locatie en vind het echt een top sector. Lekker divers en uitdagend, geen dag hetzelfde. Ik begrijp dat je dus nog niet zwanger bent en overweegt zwanger te worden? Aan de ene kant zeg ik gewoon doen, de opleiding duurt 1-2 jaar toch? Misschien lukt het zwanger worden wel niet direct en zit je pas over een paar jaar met een kleintje en dan had je achteraf makkelijk de opleiding kunnen doen en misschien al een baan gehad, zoals eerder aangegeven moet je werkgever dan tijdelijk ander werk zorgen. Ik zou wel rekening houden met de lange, onregelmatige diensten zoals een aantal dames hier al hebben geschreven. Wat je bijvoorbeeld ook kan doen is eerst een opleiding logistiek medewerker of iets dergelijks en solliciteren bij een transportbedrijf. Zo kan je eerst ervaring opdoen op kantoor en je kennis qua documenten, import, export, regelgeving, gevaarlijke stoffen etc opdoen. Mocht je kleintje er dan eenmal zijn en misschien wat groter/schoolgaand dan kan je altijd met je werkgever praten over een cursus Chauffeur goederenvervoer? Succes met je beslissing
hoi hoi ik zou zeggen je kunt het doen maar laat dan de baby wens nog even voor wat het is. ik was vrachtwagen chauffeur en ben daar juist mee gestopt toen ik besloot om een kindje te gaan krijgen. e bent vaak van huis dus dan bedoel ik mee sochtens om 4 uur e bed uit en avonds pas weer om 22 uur thuis. in vind dat ik dan mijn kindje tekort doe dus heb er echt voor gekozen om het niet te doen. je weet nooit hoe laat je begint en ook zeker niet hoe laat je klaar bent. maar misschien heb jij een man die thuis is en dan die rol wilt en kan vervullen dat zie je tegenwoordig toch ook dan zou ik zeggen doen wat je wilt. maar ik weet dat ik er spijt van zou krijgen als ik nu geen tijd zou hebben voor mijn kindje wat misschien een idee is buschauffeur dat doe ik nu ook en dat gaat prima moet ik zeggen. ik weet hoe laat ik moet beginnen en weet ook hoe laat ik thuis ben. en dat kan je ook best par-time doen en zo zit je toch op de weg. hopelijk heb je wat aan mijn woorden en kun je een goed beslissing maken sterkte
Hallo allemaal en erg bedankt voor al jullie advies en meningen. Ik heb er nog eens goed over nagedacht, mijn vriend begint dit jaar ook met een opleiding via een werkgever, en daar gaat nog een aantal jaren overheen ook voordat het vast contract er is. Hij had her over vijf jaar dus natuurlijk schrok ik me rot.. Want ik wil een kind zo gauw mogelijk, de reden dat hij het pas wilt nu blijkt met een vast contract is vanwege de angst ontslagen te worden, niks te hebben en dat we met het kind op straat staan. Dat is wel een wijze beslissing van hem. Dat gaf mij de mogelijkheid om eens na te gaan denken aan het volgende: Als ik mij laat opleiden tot Chauffeur goederenvervoer, en daar mijn papieren voor haal, mijn B-C-en CE rijbewijs bij haal en ik heb de ervaring op de vrachtwagen, heb ik dat en kan ik altijd nog zien wat ik ga doen als chauffeur. Maar als ik gelijk daarna mij laat instromen op Planner wegtransport? Dus dat is eigenlijk voor nu mijn toekomst plaatje. Haha. Maar goed nu denk ik ja plannen wegtransport, hoelang werk je dan?
Buschauffeur is dan inderdaad ook nog een optie voor een aantal jaren tot het kind wat groter is en ook meer zelfstandig kan gaan worden. Ik vind het persoonlijk toch erg belangrijk om veel tijd met je kind door te brengen en liefde te geven