Vragen aan elkaar over andere culturen/gewoonten

Discussie in 'De lounge' gestart door Mamafiets, 2 dec 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    15.729
    27.341
    113
    Vrouw
    In het vreemde vragen topic ontstond een heel mooi gesprek met vele vragen en antwoorden. Echt leuk om te lezen hoe het bij anderen gaat.
    Ik dacht... dat verdiend een eigen topic.

    Dus... heb je een vraag over "hoe/waarom doen jullie dat?" Dan is hier het topic :)
     
    Robijn89, marais, Jessi79 en 10 anderen vinden dit leuk.
  2. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    15.729
    27.341
    113
    Vrouw
    Ik zal beginnen met de rare Nederlandse gewoonte om de gordijnen open te hebben.

    Ik ben er dus zo een. Groot raam aan de voorkant en het gordijn altijd open. En dus inkijk.

    Ik vind het fijn om de zomer lekker naar binnen te laten schijnen. Vooral in de winter geeft het licht en warmte.
    En ik kijk graag naar buiten. Rust voor de ogen. En lekker in de gaten houden wie er allemaal bij de buren komt :roflmao:

    In de zomer gaat het vouwgordijn wel wat lager omdat het anders te hard opwarmt. Maar dan ben ik dus niet graag binnen (donker, opgesloten gevoel)

    T is wel zo dat dit geen heel drukke straat is, en dat we een voortuin hebben. Dus mensen lopen niet direct langs het raam, maar op enige afstand.
    De poezen op de vensterbank zijn wel aandachtstrekkertjes. Vooral als er kinderen langs komen :)
     
    spruitje80, marais, Gewooniemand en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    18.145
    14.395
    113
    En dat vond mijn vriend een heeeeeeele rare gewoonte (fransoos). Die ramen gingen bij hun dicht met luiken in de avond en sowieso was inkijken geen optie want de ramen zijn kleiner en altijd wel vitrage.

    Zo vond ik t vreemd dat hij geen afwasborstel gebruikte maar een vaatdoek voor de vaat. Ik me de schompes zoeken naar de afwasborstel.

    Waar ik t aanrecht mee afneem zo'n ding. Daar gebruikte hij dan weer zo'n geel viscose doekje voor.
     
    Mammavan5 en Mamafiets vinden dit leuk.
  4. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.807
    2.733
    113
    Noord-Holland
    In tijden van eindeloze polarisatie juich ik dit topic toe :)
     
    zwaaistaart, Annemeis, Shay25 en 8 anderen vinden dit leuk.
  5. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    11.197
    12.786
    113
    Vrouw
    Ik ben ook team gordijnen open! Wij hebben een voortuin, dan de straat, dan parkeervakken, dan een groenstrook en dan pas een stoep. Mensen lopen dus meters ver bij ons huis vandaan. Binnenkijken doen ze dus van grote afstand.
    Ik heb wel mooie grote planten in de vensterbank staan, die nemen best wat zicht weg.

    En ik wordt ook chagrijnig van alles dicht in de zomer. Ik doe het wel, want anders wordt het hier veel te heet. Maar vrolijk wordt ik er niet van.
     
    Mammavan5 vindt dit leuk.
  6. rocketscience

    rocketscience Fanatiek lid

    16 feb 2015
    4.203
    3.166
    113
    Vrouw
    Ik ben echt team gordijnen dicht! Wij hebben eigenlijk altijd de plissegordijnen helemaal dicht, ik hou er helemaal niet van dat er naar binnen gekeken kan worden (iets wat hier in de buurt echt veelvuldig gebeurt).
     
    Shay25, bosi333, MamaSofie1 en 4 anderen vinden dit leuk.
  7. Mammavan5

    Mammavan5 Fanatiek lid

    15 dec 2021
    1.976
    2.525
    113
    Vrouw
    Ik team gordijnen open en spiegelfolie heb ik beide tegelijk.
    Heb licht inval en kan lekker naar buiten kijken.
    Maar heb ook weer gelijk geen inkijk dus mijn privacy.
    Maar in de avond de gordijnen dicht want als je het licht aandoet dan kan je gewoon door de spiegelfolie heen kijken.

    @Mamafiets leuk topic thanks❤️
     
    marais en Mamafiets vinden dit leuk.
  8. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    18.370
    15.998
    113
    Dit. Ik heb nooit begrepen waarom je inkijk zou willen hebben:eek:
    Wij hebben aan de straatkant vitrages en overgordijnen, totaal geen inkijk maar kunnen zelf wel naar buiten kijken. Ideaal.
     
    nizzie86, rocketscience en Mammavan5 vinden dit leuk.
  9. Glitterhartje

    Glitterhartje Fanatiek lid

    30 jan 2021
    2.248
    1.834
    113
    Wij zijn team gordijnen dicht, hebben wel een rand met folie dus soms de gordijnen deels open maar alsnog niet dat een ander naar binnen kan kijken
     
    Florina, rocketscience en Mammavan5 vinden dit leuk.
  10. artie

    artie Fanatiek lid

    27 sep 2021
    2.893
    3.296
    113
    Vrouw
    Team gordijnen open
    Team 'we hebben niet eens gordijnen, momenteel nog haha
    Savonds wel de rolluiken dicht. Maar we wonen heel rustig, 10meter van de straat af, en hebben geen directe tegenoverburen want dat huis staat leeg en een deel is een aardappelveld

    Leuk topic! Ga eens nadenken over mijn vragen
     
    Mammavan5 vindt dit leuk.
  11. Vergeten

    Vergeten Bekend lid

    1 dec 2019
    998
    1.718
    93
    Vrouw
    #11 Vergeten, 2 dec 2023
    Laatst bewerkt: 2 dec 2023
    Team gordijnen dicht.
    Hier zijn vitragegordijnen, anders te veel inkijk. In de keuken, die is aan de straatkant, door kinderen en jongeren die van en naar school gaan en in de pauze rondhangen in de straat. Er is in het begin van de straat een basisschool en aan de einde van de straat een middelbare school, dus dat is echt veel volk wat hier door de straat loopt.
    In de slaapkamer ‘s nachts ook rolgordijn, doordat de huizen heel dicht op elkaar zijn en de achtertuinen zijn heel klein, dus je kan zo naar binnen kijken bij elkaar.

    al vind ik het zelf wel leuk als gordijnen open zijn en om bij mensen binnen te kijken, al mag dat niet in ons geloof. Soms kan ik het toch niet laten:oops:.
     
    marais en Mamafiets vinden dit leuk.
  12. Paardenbloem

    Paardenbloem Bekend lid

    31 mei 2022
    551
    762
    93
    Vrouw
    Ik ben heel benieuwd naar of er hier ook Jehovah’s getuigen op het forum zitten. Zo ja, dan heb ik aan diegene(n) wel een vraag:)
     
  13. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.742
    26.306
    113
    Vrouw
    #12 GroeneBomen, 2 dec 2023
    Laatst bewerkt: 2 dec 2023
    Absoluut gordijnen open!

    Maar de woonkamer is tuingericht en we de keuken zit aan de straatkant met een oprit ervoor.

    Mijn vriendin woonde in een hele multi culti straat, je kon aan de gordijnen zien of t kaaskop was of niet haha
     
  14. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.742
    26.306
    113
    Vrouw
    Ik heb ook een vraag voor de Jehova getuigen met kids op school: hoe doen jullie dat met zoals nu sinterklaas en lootje trekken? Ik weet dat er maar 1 feestdag is voor de JG en dat kerst etc geen ding is. mag je kind wel een traktatie aannemen van een ander op school?

    Lijkt mij wel lastig dat je aan de ene kant je kind niet wil buitensluiten maar aan de andere kant je geloof.
     
  15. Boordevol

    Boordevol VIP lid

    26 jun 2009
    6.117
    4.252
    113
    Klasgenootje vroeger deed niet mee en wilde ook niet gefeliciteerd worden met haar verjaardag. Ze waren daar strikt in maar ook al waren we nog jong paste ze zelf de regels ook zo toe. Dit gaf voor zover ik me kan herinneren geen problemen.
     
  16. din0

    din0 Fanatiek lid

    14 aug 2011
    4.695
    1.613
    113
    Team gordijn open en zwaai arm.
    Ik vind het heerlijk.
    Het gaat wel ietsje minder worden onze rozen struiken groeien een beetje hoog.
    En aan de voorkant is er een rol gordijn voor de zon anders zien wij niet zo veel.
    En achter helemaal niets.
    Kijken ook tegen de zij kanten aan van de huizen.

    Ik weet wel dat toen mijn vriendje niets vierde en weet alleen niet of hij echt thuis bleef van Sint en kerst vieringen.Denk het wel.
    Ja heel fout heb ik een vriendje gehad dat jehova was tot zijn mamsie er achter kwam.
     
  17. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.071
    2.203
    113
    Wat ik me altijd afvraag bij mensen die uit een cultuur komen waar iedereen altijd mee kan blijven eten: hoe doen jullie dat met plannen/koken/boodschapoen?

    ik bedoel, wij zijn met vijf thuis. Ik doe boodschappen obv een week planning en min of meer op de juiste hoeveelheden. Iemand mag best mee eten, maar dat moet ik dan echt wel vooraf weten. Ik kook niet standaard zoveel dat iedereen maar kan komen aanschuiven, anders blijf ik constant met restjes zitten. En zeker met een avg’tje, heb ik gewoon niet genoeg om een extra eter te voeden, haha. Hoewel je dan misschien wel makkelijk een pot groente of zo erbij kan doen, maar dan zal toch het vlees gedeeld moeten worden en dat staat dan weer zozo krenterig zielig…. Dus hoe doen anderen dat?
     
    Fruity90 vindt dit leuk.
  18. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    15.729
    27.341
    113
    Vrouw
    Een vriendje van jongste vierde idd niet zijn verjaardag. En mocht ook niet naar het verjaardagsfeestje van andere kinderen.
    Maar op school deed hij wel mee met de vieringen. Ook mocht hij mee met zoon toen hij voor zijn verjaardag een rondje langs de klssen deed (stickers ophalen)

    Denk dat het verschilt per gezin hoe streng ze zijn.
     
  19. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.662
    5.467
    113
    Vrouw
    Hier voor een klein raam met een lichtdoorlatend rolgordijn dat altijd dicht zit, achter alles open. Achter hebben we een enorme tuin en de achterbuurman ook. Daar kan dus niemand naar binnen kijken, en zo komt er toch genoeg licht binnen. (Woonkamer is maar 20m2)
    In de voortuin hebben we een boompje geplant voor het raam.
     
    Mammavan5 vindt dit leuk.
  20. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.614
    1.961
    113
    Ik had altijd graag mijn rolgordijn dicht. Behoorlijk licht-doorlatend dus voldoende licht in huis. Ik heb een heel groot raam dus voelde me altijd zo te kijk zitten. Tot ik een telefoontje van de woningbouw kreeg: mensen in de straat hadden geklaagd over mijn dichte gordijn, volgens hen hielp het ook niet bij het bevorderen van het samenhorigheidsgevoel o_O
     
    Gewooniemand, Golden1213 en Fruity90 vinden dit leuk.
  21. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    15.729
    27.341
    113
    Vrouw
    Bij ons vroeger varieerde het van paar aardappels extra, even kijken wT er nog in de koelkast ligt.
    En was het niet genoeg dan gingen we gewoon Chinees halen.

    (Deze gewoonte hebben mij ouders vanuit de Antillen meegenomen. Nederlandse familie/vrienden hebben er erg aan moeten wennen dat ze niet om 5 uur weg 'mochten'. De vriendelijke die ze daar hadden leren kennen en ook terug gekeerd, waren precies zo.)
     

Deel Deze Pagina