Vragen aan elkaar over andere culturen/gewoonten

Discussie in 'De lounge' gestart door Mamafiets, 2 dec 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.279
    11.001
    113
    Tsja die kledingvoorschriften... het duurt wel even voordat je dat door hebt :roflmao:
    De eerste keer bij schoonfamilie in mans geboorteland snapte ik er helemaal niks van. Die kuste die wel, en die niet, die droeg een hoofddoek in het gezelschap, die niet... dat was bij het gezin van tante thuis, waar de generaties door elkaar lopen. Dus voor 2 even oude jongens kon hetzelfde meisje de tante van de een (wel mahram - je kan er ook in theorie niet mee trouwen, dus kan er vrij mee omgaan en hoeft je niet te bedekken), en de nicht van de ander (niet mahram) zijn. In zo'n gezelschap is het vaak niet moeilijk om de mater familias te spotten: de oude vrouw die van iedereen in de kamer (schoon)moeder, tante of oma is, die dus zonder hoofddoek zit.
    De echte aparte kamers zie ik niet vaak. In grote gezelschappen eet je vaak schouder aan schouder op de grond rondom een tafelkleed, in traditionele kringen zorgt iedereen er dan voor niet direct naast een niet-mahram te zitten. Groepsconversaties met niet-mahram zijn eigenlijk nooit een issue. Na het eten zie je dan weleens dat de vrouwen zich terugtrekken in een kamer waar ze hun hoofddoeken en lange blouses uitdoen, en in t-shirtjes gaan zitten kletsen. Dus dan zonderen ze zich af om "vrijer" te zijn.
    Een man in dit milieu zal ook nooit zomaar een kamer binnen vallen, maar altijd aankondigen dat hij er is, en wachten op de bevestiging dat hij binnen kan komen.
    Alles hierboven kan uiteraard enorm wisselen afhankelijk van achter welke voordeur je komt ;)

En gehoorzaamheid? Nee, luisteren naar elkaar.

juf1987 vindt dit leuk.
  2. Mammavan5

Mammavan5 Fanatiek lid

15 dec 2021
    2.115
    2.708
    113
    Vrouw
    ❤️

3. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.795
    31.379
    113
    Vrouw
    War mooi.
    Dat heb ik ook met mijn man. Is idd een heel persoonlijk iets en verschillend per relatie.

Mammavan5 vindt dit leuk.
  4. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.795
    31.379
    113
    Vrouw
    Maar dat is dus niet Pasen?
    Want dood en wederopstanding.

5. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.795
    31.379
    113
    Vrouw
    Dat wel. Maar ik vind gehoorzaam niet perse het juiste woord in een gelijkwaardige relatie.
    Hoe lief hij ook is. We beslissen samen over belangrijke zaken.

Saartje33 vindt dit leuk.
  6. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Ik ben zo Hollands als het maar kan dus of het een cultuur ding is of weet ik niet maar hier kan iedereen altijd blijven mee eten: ik voel me zeer ongastvrij mensen weg te sturen rond etenstijd. Ik deel liever wat ik heb en als er nog honger is achteraf neemt iedereen een extra toetje of nog een broodje maar iemand wegsturen nee! Denk dat ik van oma en moeder een bijl in mijn rug krijg zo ben ik niet opgevoed.

Lovely83, marais, Mammavan5 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. GossipGirlxoxo

Het voelt voor mij ongastvrijer mensen de deur te wijzen met etenstijd dan een samengeraapt menu samen te stellen.

mamabri, marais, Anna009 en 3 anderen vinden dit leuk.
  8. GossipGirlxoxo

Fijne ramadan!

juf1987, marais, Glitterhartje en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. GossipGirlxoxo

Ik heb er ook een hekel aan, echt Hollands, en dan de schaal met blokjes kaas en plakjes worst die rond gaat! Hier gelukkig geen kringetjes verjaardagen.

Mammavan5 en citroenrasp vinden dit leuk.
  10. GossipGirlxoxo

Joods geslacht vlees is toch automatisch Halal?

marais vindt dit leuk.
  11. Loveischocola

Loveischocola VIP lid

11 jan 2019
    12.267
    12.640
    113
    Vrouw
    Klopt dat is idd niet pasen.
    We herdenken zijn dood en niet zijn opstanding.

Wij geloven dat de paasgebruiken niet aanvaardbaar zijn voor God omdat ze hun oorsprong vinden in oude vruchtbaarheidsriten. God vraagt om „exclusieve toewijding”, en aanbidding waarbij praktijken betrokken zijn die hij afkeurt, is kwetsend voor hem

Mamafiets vindt dit leuk.
  12. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.272
    6.735
    113
    Andere vraag: in veel culturen is familie zeer belangrijk, er wordt veel tijd doorgebracht met familie. Hebben jullie dan minder behoefte aan tijd voor jezelf? Ik moet er bijvoorbeeld echt niet aan denken om elke week op familiebezoek te gaan.

En in het verlengde hiervan: voor veel mensen uit andere culturen is de moeder de belangrijkste persoon voor iemand. Is dat dat onvoorwaardelijk? Mijn moeder heeft mij dan wel gebaard, maar wij zijn zo verschillend en ik heb ook wel wat aan te merken op mijn opvoeding dat ik mijn moeder niet op handen en voeten draag.

13. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.609
    22.054
    113
    Ja klopt, we mogen gewoon kosher vlees eten.

marais en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  14. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.170
    2.283
    113
    Ik wijs niemand de deur uit, maar ik word er wel enorm gestrest van alleen al bij de gedachte aan onverwachte mee eters. k ik moet wel zeggen: in de praktijk gebeurt het hier weinig. Vrienden en familie komen niet onverwacht, op eentje na, maar die is kok en trekt zelf mijn kasten open en flanst wat in elkaar van wat ik heb liggen haha.

De kinderen hadden er wel een handje van om ineens vriendjes te weten te vragen, maar daar hebben we nu afspraken over. Dus dat komt in de praktijk ook niet veel voor.

Dus het is voor mij meer een theoretisch vraagstuk dan iets wat ik dagelijks mee worstel.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  15. GossipGirlxoxo

Hier weer over Hollands maar tijd met mijn familie is me heel veel waard. Elke zaterdag met de hele familie soep eten bij mijn oma. Familie staat voor mij op nr. 1. Ik draag mijn moeder op handen en voeten en mijn neefjes en nichtjes zijn net zo belangrijk voor mij als mijn eigen kinderen.

Liekje81, marais, citroenrasp en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. GossipGirlxoxo

Als ik er over nadenk ik dat gastvrije en iedereen mee te laten eten (en schoenen uit te laten doen) :p wel iets heel erg Jordanees. Op zaterdag met de hele familie samen komen. Vrouwen koken en zorgen voor lekkere dingen. Mannen spelen spelletjes. Kinderen spelen samen buiten. Saamhorigheid. Familie op nr. 1. Ik zal dit mijn kinderen ook altijd mee proberen te geven. Er komt iemand aanwaaien die zin heeft in gezelligheid en trek in een warme maaltijd. Eind van de avond ruimen de vrouwen samen op. Word er muziek gespeeld en gezongen. Ik zou deze jeugd voor geen goud willen ruilen en hoop dat mijn kinderen dit ook nog jaren mee mogen maken!!

Vulpen, Gewooniemand, juf1987 en 4 anderen vinden dit leuk.
  17. Mammavan5

Mammavan5 Fanatiek lid

15 dec 2021
    2.115
    2.708
    113
    Vrouw
    ❤️

18. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.279
    11.001
    113
    Het is een soort vijfpuntsschaal
    Wajib - verplicht, bv bidden, vasten etc. (En nee, voor de duidelijkheid, zaken als anderen bekeren of gewapende strijd horen daar NIET bij)
    Mustahhab - aanbevolen. Bijvoorbeeld sommige extra gebeden, extra dingen doen voor de mensen om je heen
    Halal - "neutraal", alles wat niet in andere groepen valt
    Makrooh - afgekeurd maar niet verboden.
    Haram - verboden.

Sophy, Lovely83, Cin85 en 9 anderen vinden dit leuk.
  19. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.976
    6.041
    113
    Vrouw
    Wat ik wel eens mee maak op het werk is dat er geprobeerd wordt de prijs omlaag te krijgen. Ik werk in de horeca van een grote keten, en dingen kosten wat ze kosten. Ik kan daar weinig aan doen en kan niet zomaar korting gaan geven als iemand daar om vraagt. Toch komt het wekelijks voor. Ik vind dat zelf heel gek. Ik weet dat ze dat in andere landen wel doen maar dit zijn allemaal perfect Nederlands sprekende mensen die ofwel hier geboren zijn, ofwel al heel lang hier wonen. Vraag me af waarom dat toch gedaan wordt

marais vindt dit leuk.
  20. Manderijntje

Manderijntje Fanatiek lid

23 jan 2014
    1.170
    1.340
    113
    Hier hebben we wel veel familietijd maar het is allemaal wat makkelijker ofzo. Wij zijn in het weekend vaak bij mijn schoonouders te vinden maar ik doe daar gerust een dutje ergens in een kamer als ik moe ben of ga een potje spelletjes spelen met de helft van het gezelschap en de anderen rommelen ook maar wat aan. Het is niet precies zoals thuis maar ik voel me ook niet 'op bezoek'. Hetzelfde heb ik dus ook in meer of mindere mate bij andere familieleden. Dus het voelt meestal niet als een verplichte nummer of dat ik mijn me-time opgeef. Heel soms wel, dan blijven we korter, of ik ga eerder weg en ook dat is oke.

Ik ben het met mijn ouders of vooral schoonouders vaak oneens, in heel dingen. Maar zolang er geen sprake is van schadelijk gedrag stap ik daar over heen en is het een kwestie van respectvol met elkaar omgaan. Het is wel een moeilijke kwestie, je moet aan de ene kant je eigen grenzen bewaken, aan de andere kant wil je het goed doen als zoon/dochter. Maar dingen als contact verbreken of de frequentie drastisch minderen is geen optie voor mij. We hebben het wel een tijdje bij schoonouders gedaan dat we minimaal contact hadden (wat in ons geval een uurtje of 2 per week betekende) omdat ze onwijs over onze grenzen heen gingen. Dat was heel heftig en echt niet leuk. Gelukkig zijn ze na een paar maanden wel gaan inzien dat het zo niet kon, dus daarna konden we weer lekker opbouwen.

juf1987, zegenwens, marais en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina