Vragen aan elkaar over andere culturen/gewoonten

Discussie in 'De lounge' gestart door Mamafiets, 2 dec 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. breister

breister VIP lid

9 aug 2019
    5.997
    904
    113
    Vrouw
    Gek hoe die herkenning kan doorwerken inderdaad. Fijn dat die herkenning er ook is. Toevallig in een ander onderwerp over rouw gehad, ook troostrijk om daar die herkenning te lezen.

Basilicum vindt dit leuk.
  2. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.976
    6.041
    113
    Vrouw
    Ik heb zelf veel meer met mijn vader dan met mijn moeder. Wij hebben veel meer met elkaar gemeen qua interesses en qua karakter. Daarnaast ook het nodige meegemaakt met mijn moeder na hun scheiding. Dingen die op zich vergeven zijn maar nooit zal vergeten. Ik zal ook 100x liever mijn vader in huis nemen als dat nodig is later

Neuzeke, cosdy en Mammavan5 vinden dit leuk.
  3. Loveischocola

Loveischocola VIP lid

11 jan 2019
    12.267
    12.640
    113
    Vrouw
    Dat snap ik hahaha!

Mammavan5 vindt dit leuk.
  4. Mammavan5

Mammavan5 Fanatiek lid

15 dec 2021
    2.115
    2.708
    113
    Vrouw
    ❤️

mamabri vindt dit leuk.
  5. Mammavan5

Mammavan5 Fanatiek lid

15 dec 2021
    2.115
    2.708
    113
    Vrouw
    #425 Mammavan5, 6 dec 2023
    Laatst bewerkt: 6 dec 2023
    Dit idd❤️
    Zou er alles voor hebben om hem nog 1 keer te knuffelen.
    Hij heeft mijn jongste helaas nooit gezien.
    Ik was 6 maanden zwanger toen hij overleed.
    Op het einde van zijn ziektebed zei hij ik hoop dat ik nog de zoon van H. kan zien maar het mocht niet zo zijn.
    Hij was dol op al zijn kleinkinderen die van mij het meeste want de andere wonen wat verder weg en zag hij minder vaak.
    Altijd als hij langskwam had hij wel iets bij voor de kinderen.
    Is nooit met lege handen binnengekomen en zorgzaam knuffelen .
    Denk heel vaak wat zou hij en de jongste een geweldige band samen hebben gekregen❤️

Vergeten, mamabri en marais vinden dit leuk.
  6. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.811
    4.453
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Hier helemaal Nederlands en ik hang geen enkel religieus iets aan. En toch heb een tafel van 2.70 meter lang, met aan 1 zijde een eetbank zodat ten aller tijden mensen kunnen aanschuiven. Verjaardagen die overdag al beginnen zijn standaard met eten erbij. Nee, niet ff wat zakken friet halen of een paar tassen Chinees. Maar gewoon lekker koken zodat mensen zich welkom voelen. Ik ben niet beledigd als mensen om 17:00 uur vertrekken, maar ik vind het dan wel jammer als mensen weg gaan. Dus misschien ergens wel beledigd haha.

Hier kan altijd iedereen mee eten. Waar 5 kunnen eten kunnen ook 10 eten, tenminste zoals ik kook ;)
    Of anders maak ik er wel snel nog iets bij.

Maar ik maak ook nooit een zgn aardappel, groente & vleesgerecht. Als ik zo de verhalen lees dan ben ik qua eten denk ik een halve moslima ;)

Neuzeke, marais en Mammavan5 vinden dit leuk.
  7. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.222
    15.021
    113
    Vrouw
    Wat is er zo erg aan een kring verjaardag?
    Dat lees ik hier erg vaak.
    Wij hebben regelmatig van die verfoeide kring verjaardagen. Ik snap het probleem daarmee niet zo eigenlijk.

Ik heb 4 brussen (met aanhang) en mijn man 7 brussen (met aanhang) en daar is het heel gewoon om zo'n kring verjaardag te hebben. Bij de een is het in de tuin, want het is in de zomer, bij en ander zitten we binnen omdat het te koud is buiten.

Het zijn juist de momenten dat we de meeste (schoon) familie zien. We wonen best wat verspreid door het land, maar de verjaardagen proberen we allemaal bij te houden.
    Het is dan een gezellige stoelendans. Dan zitten die bij elkaar en een poos later zitten ze weer heel ergens anders.

Ik vind juist feestjes met muziek en een hoop drank vreselijk. Ik praat graag en gaan lopen schreeuwen om boven de muziek uit te komen vind ik echt afschuwelijk!

Happymam, Marihi, Vulpen en 7 anderen vinden dit leuk.
  8. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.222
    15.021
    113
    Vrouw
    Ik kook normaal al voor 8 man en als wij een verjaardag hier hebben zitten we rustig met 20/30 man. Dan heb je wel serieus grote pannen nodig om dan genoeg eten te hebben. Dan vind ik een lading patat en snacks halen toch wel erg makkelijk.
    Want weet ik hoe lang in de keuken gaan staan om alles te bereiden vind ik niet echt fijn. En ook al heb je alles voorbereid, zulke hoeveelheden gaan opwarmen kost ook veel tijd. Die zit ik liever bij de visite;)

WWJD en Mammavan5 vinden dit leuk.
  9. marais

marais Fanatiek lid

1 jul 2013
    1.482
    1.816
    113
    Vrouw
    ❤️

10. zegenwens

zegenwens VIP lid

28 sep 2021
    5.036
    5.008
    113
    Vrouw
    In dit kader moet ik denken aan iets anders wat heel Nederlands is wat betreft feesten: namelijk onderscheid maken tussen daggasten en avondgasten op een bruiloft. Of nog erger: wel bij de ceremonie en receptie aanwezig zijn, niet mee mogen dineren, maar wel weer moeten komen opdraven voor het feest. Dat is in veel landen echt ongekend en daar kijken velen heel raar van op. Wij hebben dat ook niet gedaan. Hadden dan wel geen officieel avondprogramma, maar wel iedereen mee laten eten. Helemaal als mensen een eind moeten reizen voor je bruiloft, vind ik het echt onbeleefd om ze geen eten aan te bieden..

Sado, WWJD, maartje84 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. marais

marais Fanatiek lid

1 jul 2013
    1.482
    1.816
    113
    Vrouw
    Inderdaad! Dat snap ik niet en zal ik nooit snappen ook.

12. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.811
    4.453
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Haha dat snap ik hoor. En het was geen oordeel over mensen die wel friet of zo halen hoor ;)
    Maar dat soort pannen heb ik inderdaad voor feestjes ;)
    Ik bereid van te voren dan vast zoveel mogelijk voor zodat ik tijdens feestjes maar weinig in de keuken hoef te staan. M’n kookeiland heeft echter uitzicht op m’n eettafel en de tijd die ik wel in de keuken sta is dus terwijl ik in gesprek ondertussen blijf. In gesprek met de mensen aan tafel of met de mensen die rondom m’n kookeiland staan alsof het een random bar is ;)

Vaak komen ook wat mensen ff helpen in de keuken. Hoef daar nooit om te vragen. Ook dat is dan een gezellig stukje van het samenzijn.

spruitje80, Zxcvb, Mammavan5 en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. tuc

tuc Niet meer actief

Ik twijfel
    Ja dit vind ik ook een heel raar iets, sowieso al die aparte uitnodigingen.
    Wij hebben de dag van begin tot eind met dezelfde mensen doorgebracht, ceremonie, lunch, borrel, diner en drankje achteraf.

WWJD, Mammavan5, Baileyy en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.811
    4.453
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Hahaha ja echt! Bij onze bruiloft was iedereen een ‘daggast’. Persoonlijk voelt het als onbehoorlijk gedrag om iemand wel uit te nodigen om een envelopje te komen deponeren maar die mensen verder niet tof genoeg vinden om ze de hele tijd erbij te hebben. Mijn idee is: of je nodigt ze uit, of je nodigt ze niet uit. Maar niet uitnodigen voor het envelopje tijdens het taart happen en daarna weer te laten opzouten. :|:roflmao::roflmao:

Sado, zegenwens, Mammavan5 en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.643
    1.444
    113
    Is dit Nederlands? Ik heb dat nog nooit gehoord in mijn omgeving. Vind het ook net wat je zegt heel erg onbeleefd. Snap niet dat dat gedaan wordt.

marais, jannanas, WWJD en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.643
    1.444
    113
    Mijn zoon ook haha. Hij ruikt constant naar knoflook.... hahahaha

Loveischocola, DeeLighT en Mammavan5 vinden dit leuk.
  17. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.468
    17.412
    113
    Hadden wij ook. Komen beide uit gezin van 8 kinderen dus al flinke groep aan naaste familie. Voor 1 set grootouders een oom meegevraagt als chauffeur (aders was het te vermoeiend voor opa) en die is dan ook wel heel de dag gebleven. Maar de andere ooms en tantes alleen in de avond (en kerkdienst was vrij toegankelijk dus daar waren wel paar tantes extra).
    Ik heb 9 ooms en tantes (+aanhang), man 15 (+aanhang). Dat werd gewoon echt te veel om ook allemaal de hele dag te laten komen.
    Collega's etc kwamen ook savonds

Misschien als we 4 brussen en 6 ooms/tantes hadden dat we anders hadden besloten.

De zussen die na me getrouwd zijn hebben het ook zo gedaan.

Gewooniemand, WWJD en zegenwens vinden dit leuk.
  18. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.279
    11.001
    113
    Hihi wij waren student toen we trouwden, hadden echt geen geld om 65 man mee uit eten te nemen (paste niet eens in de zaal op t gemeentehuis ook). Daggasten, alleen directe familie, waren inclusief eten, daarna feest voor familie verder weg en vrienden.

Anniek88, Gewooniemand, jannanas en 4 anderen vinden dit leuk.
  19. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.222
    15.021
    113
    Vrouw
    Oh ja hier ook hoor.
    Wij hadden ouders, grootouders en broers/zussen met aanhang als daggasten.
    Ik heb 4 brussen, man heeft er 7. Dus al een leuke groep zo met elkaar.
    Ooms, tantes, neven, nichten waren er ook al heel veel.
    Ik had in die tijd ook best wel aardig wat collega's.
    In de avond kwamen er nog eens ruim 150 gasten bij. Als ik die allemaal een diner had moeten aanbieden was ik nu nog aan het afbetalen denk ik;)

En ze helemaal niet uitnodigen vond ik ook geen optie. Dus ja, voor mij heel.logisch om onderscheid te maken tussen daggasten en avondgasten. En in de avond was dat ook niet voor een uurtje met een bakje koffie en een gebakje, maar waren ze wel langer welkom.

spruitje80 en WWJD vinden dit leuk.
  20. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.468
    17.412
    113
    Ja precies. Moet qua kosten ook nog leuk blijven.

Moet zeggen dat ik het eigenlijk altijd wel zie hier. Overdag de 2 ouderlijke gezinnen met aanhang en nazaat. In de avond verdere familie, collega's etc

Gewooniemand, Zxcvb en WWJD vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina