hierbij een topic waar je vragen over de wet kan stellen, in de hoop dat dan once and for all er een goed antwoord van experts (!) op komt te staan.
... ik een (achterwaartse, maar dat terzijde) kinderautostoel in t midden van de achterbank zet terwijl er nog 1 of 2 zitplaatsen op de achterbank kinderautostoel-vrij zijn? Ik heb gehoord dat ik dan de wet overtreed, dat kinderautostoelen altijd als dat kán op de rechter of linker plek moeten. Lijkt me niet, maar toch: overtreed ik de wet? (achtergrond: ik heb een heupgordel, de Hi Way achterwaartse stoel mag daar mee (!), en daarmee krijgt die middenachterbank plek dus opeens een enorme veiligheidsupgrade van 'mwa-veilig' bij t vervoeren van mijn 10 jarige daar naar 'helemaal veilig!', gaaf he)
10 jaar en nog achterwaarts vervoeren? Of lees ik niet goed? Ik weet niet of het wettelijk gezien verboden is. Lijkt mij niet
Hihi,nee Ik heb n achterwaartse stoel voor mn kleuter (98 cm) en mn baby (8 mnd ) , mijn tienjarige is 1,56cm Ik heb twee kinderautostoellozen als passagier en twee mét kindererautostoel te vervoeren. In de heupgordel midden achter kan ik geen babystoel 0, autostoel 1-2 kwijt want dat is geen driepuntsgordel. Mijn man en dochter mogen er zitten maar een heupgordel is minder veilig voor hen. Nou wil t toeval dat de Britax Hi Way ook geïnstalleerd kan worden met heupgordel ipv drie punts gordel. En dan zou ik daarmee die plek qua veiligheid ontzettend upgraden van 'mwa' naar 'prima'. Maar ik begreep dus dat ik dan wellicht de wet overtreed: rechtsachterin zit immers mijn man of dochter zonder kinderautostoel.
Goede vraag, ik ga ook helemaal met jou gevoel mee dat die specifieke kinderstoel in de heupgordel dan veiliger is als een persoon in een heupgordel. Ben heel benieuwd naar het antwoord.
Het is toch gewoon een volwaardige zitplaats, ik heb nog nergens gehoord dat de wet verbiedt om daar een stoel te zetten. Wel is het zo dat je bij veel auto's daar geen stoel kan of mag zetten, bij ons is er bijvoorbeeld niet genoeg ruimte voor de steunpoot van de achterwaartse stoelen.
Interessante vraag! In de regelgeving staat niets over een verbod op het gebruik van de middenplaats op de achterbank. Je overtreedt dus zeker niet de wet als je daar een stoeltje plaatst, terwijl er andere passagiers zonder autostoeltje op de achterbank zitten. Wel is het zo dat de stoeltjes geplaatst moeten worden volgens de gebruiksaanwijzing van de fabrikant van de autostoel. Sommige auto's hebben alleen een heupgordel, dan kan een autostoel vaak niet geplaatst worden. Ik ken de Britax Hi Way niet, en weet dus ook niet hoe dit stoeltje wordt vastgemaakt met alleen de heupgordel. Andere auto's hebben een driepuntsgordel, maar daar heeft de zitting in het midden van de achterbank een bolling, waardoor de stoel niet stevig vastgezet kan worden. Lees dus altijd de instructie die bij de autostoel wordt meegegeven én de gebruiksaanwijzing van de auto. Groet, Angela VeiligheidNL
Wat betreft installatie van de Britax Hiway in het midden met de heupgordel. Dat is juist dat kan en mag volgens de gebruiksaanwijzing van de Hiway (1 van de weinige stoelen op de markt) Voor veilig verkeer NL, de Britax Hiway is een stoel die tot 25 kg achterwaarts vervoert. Deze installeer je met de 3 of 2 punts gordel en met tehterstraps. Ik zelf zou ook voor deze optie kiezen, ik weet dat er wel eens discussies zijn over de gebruiksaanwijzing van de auto. Er zijn autofabrikanten die soms aangeven dat een plek niet geschikt is voor een autozitje. Echter als je de stoel installeert zoals de gebruiksaanwijzing aangeeft doe je niets verkeerds. Hoe het verzekeringstechnisch zit durf ik niet te zeggen. Zelf zou ik het zo houden ook, maar als je alles wilt uitsluiten zou ik je gebruiksaanwijzing nagaan en eventueel je verzekering navragen. Qua veiligheid is dit in ieder geval de veiligste optie.