Vragen auto rijden

Discussie in 'De lounge' gestart door Niveah, 7 jun 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niveah

Niveah Fanatiek lid

4 dec 2014
    3.528
    1.391
    113
    Vrouw
    Weet niet waar je woont of je wel eens op drukke momenten in de randstad hebt gereden met 5 stroken? Dat is behoorlijk pittig haha. Anders heb je gewoon geluk dat je 't nooit heb meegemaakt. Heb ook meegemaakt dat binnen bebouwde kom waar je 50 mag, 2 stroken naar 1 ging en sommige moeten ritsen, net voor de strook ophield racte een randdebiel mij even voorbij met 70km per uur ofzo. Was niet grappig

2. Kraamzuster

Kraamzuster Actief lid

21 mei 2020
    230
    105
    43
    Vrouw
    Het komt wel goed meid! Echt. Na een tijdje
    Dat komt wel goed! Het wordt steeds makkelijker.:) Ik had precies hetzelfde.

Niveah vindt dit leuk.
  3. Kraamzuster

Kraamzuster Actief lid

21 mei 2020
    230
    105
    43
    Vrouw
    Was niet helemaal goed gedaan dit bericht. :roflmao:

4. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.855
    18.602
    113
    Vrouw
    Mijn enige tip; ervaring.
    Je leert dan echt vooruit kijken.. toen ik net mijn rijbewijs had, was ik echt in het moment aan het autorijden, wat gebeurd er nu zeg maar.

Wanneer ik nu aan het autorijden ben, en wil invoegen op de snelweg, kijk ik al vroeg hoe druk het is, wat er naast me rijdt, wat er achter rijdt, eventuele vrachtwagens.. de snelheid etc.. echt vooral veel kijken. En pas op het moment dat je écht wilt (en kan) invoegen of van strook wilt wisselen, dan geef je richting aan.

YaelStone, rocketscience, Biny en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.855
    18.602
    113
    Vrouw
    Begrijp je wel hoor! Toen ik net mijn rijbewijs had wilde ik liever niet naar de randstad rijden. Ik woon ver buiten de randstad, max 2 stroken op de snelweg dus dat was niet zo moeilijk haha.
    Nu rij ik met gemak overal heen, inmiddels dan ook al 10 jaar mijn rijbewijs.
    Maar het komt echt goed, blijven rijden en je angsten overwinnen. Je hebt niet voor niets je rijbewijs gehaald, jij kan dit!

Niveah vindt dit leuk.
  6. Niveah

Niveah Fanatiek lid

4 dec 2014
    3.528
    1.391
    113
    Vrouw
    Ik weet dat ik het kan! Heel lief, ik moet gewoon doen. Inderdaad als je alleen rijdt ga je echt echt kijken, niet omdat het moet van je instructeur voor je examen maar echt om bewust te zijn van wat er gebeurd om je heen. Het voelt nog geheel onwennig, zeker alleen. Ik heb al faalangst en je bent gewoon zo verantwoordelijk.

Spectre vindt dit leuk.
  7. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Het echte autorijden leer je als je gaat autorijden. De eerste paar weken is het nog spannend en uiteindelijk gaat het steeds beter en makkelijker.
    Je kunt het!!

Biny vindt dit leuk.
  8. Niveah

Niveah Fanatiek lid

4 dec 2014
    3.528
    1.391
    113
    Vrouw
    Ik vind dit goede tips allemaal, echt bewust waarnemen, niet alleen kijken, zit zo veel verschil in. Ik moet nu ervaring op doen inderdaad. Morgen ochtend besloten om toch alleen te gaan rijden. Ik ga extra op bewust waarnemen letten.

Spectre vindt dit leuk.
  9. Niveah

Niveah Fanatiek lid

4 dec 2014
    3.528
    1.391
    113
    Vrouw
    Heel spannend! Het voelt al minder onwennig en nieuw maar toch... Zo bang om in een ongeluk terecht te komen of iets

10. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Wat iedereen al zegt: kilometers maken. Daar doe je je ervaring op. En op de snelweg heel veel in je achteruitkijkspiegel kijken. Ik weet altijd wat er achter me zit, een als ik dan ineens een auto 'kwijt' ben is er dikke kans dat die lekker in mijn dode hoek zit te hangen.

En hoe meer je op de snelweg rijdt hoe meer je de logica van snelweg verkeer snapt. Het is echt compleet anders dan op andere wegen maar er zit wel een logica en gedrag in. Ik weet vaak al wat een auto voor me gaat doen voordat hij het doet. Dus veel op de snelweg rijden, dat went ook snel.

YaelStone, Biny en Niveah vinden dit leuk.
  11. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Laat je vooral niet opnaaien. Iemand die jou ineens rechts inhaalt is gewoon fout bezig.

En het is een kwestie van doen en oefenen. Als je je zwemdiploma hebt dan kan je ook nog niet echt zwemmen. Dat komt pas zodra je het erna veel gaat doen :)

Niveah vindt dit leuk.
  12. Niveah

Niveah Fanatiek lid

4 dec 2014
    3.528
    1.391
    113
    Vrouw
    Bedankt voor jullie steunende en opbeurende woorden plus tips! Ik kan hier echt wat mee.

Aries vindt dit leuk.
  13. Forumnaam

Forumnaam Bekend lid

19 okt 2019
    894
    1.757
    93
    We leren tegenwoordig allemaal om anticiperend te rijden. Dus rekening te houden met de mensen om je heen. Tijdens het rijden let jij dus op mij en ik dus op jou. Dus als jij mij niet gezien heb, heb ik, als ik mijn werk wel goed gedaan heb, jou wel gezien en herstel ik jouw foutje.

Al rijdend kwam ik er zelf ook pas achter wat nu echt de functie was van het over de schouder kijken. Want ik zat ook ergens bijna op. Gelijk een mooie les, want dat overkomt mij geen tweede keer.

wat mij overigens ook wel rust gaf is de gedachte: ze rijden heus niet zomaar tegen me aan. Dus als we allemaal een beetje op elkaar letten, kunnen we zonder grote zorgen rijden, kunnen we allemaal een foutje maken en allemaal een foutje van een ander herstellen.
    En als je een foutje maakt, heb je geleerd waar je beter op kan letten, dan steek je je hand op naar de ander als excuus en vervolg je rustig je weg.

Biny en Niveah vinden dit leuk.
  14. RE080219

RE080219 Fanatiek lid

10 dec 2018
    2.522
    4.780
    113
    Ik ben 13,5 jaar en (ja, ik heb het uitgerekend) zo’n 1,5 miljoen ongevalvrije kilometers verder en kan zeggen: als je je auto kent en weet wat die kan, vormt dit vanzelf. Heel snel. Dat “binnenspiegel-buitenspiegel-overdelinkerschouder” is voldoende. Je leert afstand inschatten en je eigen acceleratie. Advies: ga in je dooie uppie even kilometers vreten. Neem expres eens die kl*tesnelweg met twee banen, doe het Keizer Karelplein. En daarbij leer je ook een bepaalde mate van vertrouwen in je medeweggebruiker te hebben. Als je je spiegels ziet, zie je de bestuurder ook. Daar kun je op rijden. Richtlijn: na 7.000km heb je het wel onder de knie. Écht onder de knie. Foutjes maken mag heus. Anderen kunnen - als het goed is - ook rijden. Daar heb je ‘hulp’ aan.

Biny en Niveah vinden dit leuk.
  15. Niveah

Niveah Fanatiek lid

4 dec 2014
    3.528
    1.391
    113
    Vrouw
    Dankjewel! Wat bedoel je met het geen wat ik dikgedrukt heb gemaakt? Snap m niet zo.

16. Niveah

Niveah Fanatiek lid

4 dec 2014
    3.528
    1.391
    113
    Vrouw
    Dat is zo! Ik moet ook vertrouwen hebben in de ander. En ik weet dat ik het kan ook.. Toch vind ik het zo spannend. Had ook nooit gedacht m'n rijbewijs te behalen. Wilde het gewoon proberen en het was gelukt, met een fantastische rij instructeur anders had ik m niet hoor

17. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.274
    3.239
    113
    Vrouw
    Hier precies dezelfde situatie als jij eigenlijk, heb nu een jaar mijn rijbewijs maar het voelt nog steeds alsof ik ‘m gisteren haalde. Woon ook in de randstad en ik vind snelweg rijden / knooppunten waar er druk gewisseld moet worden echt de hel. Je hebt helemaal niks aan mijn reactie maar ik wilde je alleen even zeggen dat ik het superknap van je vind dat je er toch steeds alleen op uit trekt. Ik heb nu al een paar weken geen snelweg gereden (is ook helemaal geen noodzaak voor dus soms vraag ik mij echt af waarom ik mijn rijbewijs wilde halen) en moet mij er echt heel erg toe zetten om het weer te gaan doen.

Ik snap je gevoel dus helemaal, hou vol en hopelijk gaat het wennen!

Niveah vindt dit leuk.
  18. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    :roflmao::roflmao::roflmao:
    Toen ik in Nijmegen woonde, had ik geen auto, maar wel mijn rijbewijs. Als ik dan een keer moest rijden vermeed ik het Keizer Karel plein als ik meer dan halfrond moest hoor, 2 afslagen verder ging nog wel ;). Haha, maar om een onzekere chauffeur het Keizer Karelplein aan te raden om op te oefenen…..:roflmao::roflmao::roflmao:
    Ik was heel blij dat ik bij mijn ouders rijles had en niet in Nijmegen (waar ik studeerde en woonde), alleen al vanwege het Keizer Karelplein. Lijkt me supertraumatisch in een lesauto ;).

Op de fiets was het Keizer Karelplein trouwens zalig, fietsers hebben een groene golf, heerlijk om de chaos heen.

RE080219, Lm2 en Niveah vinden dit leuk.
  19. Niveah

Niveah Fanatiek lid

4 dec 2014
    3.528
    1.391
    113
    Vrouw
    Dankjewel! Pittig soms he? Ik ben vandaag alleen gegaan. Heen en terug. Heen stond ik weer even 1 keer voor 'n stoplicht stil, wilde rollen, paar autos voor mij en 1 achter mij. Maar ik kon niet echt verder gassen omdat de auto voor mij nog niet echt reed ook dus ik kon niet. Maar ja stond dus stil. Geen getoeter en auto achter me bleef rustig gelukkig anders nog meer stress. Daarna niet meer gebeurd. Ik probeerde terug weg steeds andere manier, want het was drukker, en sommige mensen rijden echt wel raar. Ik houd maar afstand, voor ze ineens weer flink op hun rem staan, je hebt toch met zebra paden te maken en je merkt echt, goed vooruit kijken! Hoor m'n instructeur nog in m'n hoofd haha. Snelweg hoefde ik niet op vandaag, wel stukje 80 weg. Ging gelukkig allemaal goed.
    Jammer dat jij de auto niet pakt. Heb je niet iets waar je naar toe kunt rijden? Al is 't een rondje door de wijk? Met iemand ernaast? En dan keer weer alleen. Want als je lang niet gaat rijden word het alleen maar moeilijker en enger.
    Wil over een tijdje 'n automaat het liefst kopen. M'n man heeft schakel maar ik heb liefst automaat denk ik. Zeker in drukke delen lijkt me dat super handig. Geen gedonder met drukte en op en terug schakelen. Maakt 't nog relaxter..
    Maar ik ben heelhuids thuis en niks geks gebeurd. Gewoon blijven kijken en afstand houden.

20. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.274
    3.239
    113
    Vrouw
    Ja ik rijd nog wel regelmatig naar een plaats hier verderop, daar wonen mijn ouders, zus en een goede vriendin. Maar daar hoef ik geen snelweg voor te pakken, kan wel maar dan ben ik langer onderweg. Misschien toch maar weer eens doen.

Laatst moest ik eigenlijk naar de ikea in Delft maar dat doe ik dan niet in mijn eentje. Als mijn man mee gaat vind ik het nog wel te doen maar ja die kan ook niet altijd maar meerijden.

Automaat vind ik inderdaad ook nog wel het overwegen waard. Hoewel het mij niet om het schakelen gaat, mijn issue ligt echt op drukke knooppunten, kruispunten. Ik vind het dan zo onoverzichtelijk.

Deel Deze Pagina